Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1026 ggr
luckysheltie
2016-03-04 15:07
0

Tuggben

Hej! Jag har fått hem tuggben gjorda av grissvål som blev väldigt uppskattade av Lucky. Det enda problemet är att han äter upp dem på 1-2 timmar.

Kan detta vara farligt/skadligt för honom? Eller är det helt okej?

(Lucky är en större sheltie och tuggbenen är ca 12 cm långa.)🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

lizton
2016-03-04 20:35
0

Skadligt? Varifrån kommer hundbenen? Jag väljer bort allt tillverkat i Kina efter att hundtugg från Kina dödat/skadat massor av hundar i olika länder. 

Om hunden inte sväljer benen hela så är det inte så stor risk för kvävning, men det är ändå alltid bra att ha hunden under uppsikt när den tuggar. 12 cm verkar vara en bra storlek på tuggben för din hund. Om benen är väldigt tjocka och hunden får lös bitar av benen och sväljer så kan det vara en risk om bitarna är för stora.

Grissvål är väldigt fett och om hunden är känslig kan den bli lös i magen.

1-2 timmar tycker jag låter som en lång tuggtid och jag tycker det är bra om benen räcker så länge.

hemul
2016-03-04 20:42
0

Späcklagret är säkert bortskuret, annars skulle det härskna. Själv svålen är mest protein.

luckysheltie
2016-03-04 21:18
0

Okej tack för svar. Benen är svenska, det jag tänkte var om han åt benen för snabbt och kunde bli dålig i magen, men då är verkar det ju okej. :)

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

russin
2016-03-04 21:37
0

1-2 timmar låter inte speciellt snabbt, så det är knappast någon fara. Det är ju inte ben, utan torkad hud. Om magen reagerar så är det nog mer frågan om mängden och inte hur snabbt den äter 🙂