Foder till Valp
Har en Cocker Spaniel 6 månader, ger han Doggy Junior. Är det någon annan som har en Cocker valp och hur mycket ger ni dem? Han väger ca 11 kg
Är du osäker på om du ger för mycket/för lite? Titta i så fall på hundens hull. Är den för smal, ge mer mat, är den för tjock, ge mindre mat.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tycker han ser lagom ut men man är osäker eftersom det är vår första hund. 🙂
Min cocker åt doggy när hon var yngre. Det kändes som att hon bajsade ut nästan allt hon åt. Hon var jämnt dålig i magen och bajsade flera gånger om dagen…
För övrigt så säger jag som #1 känns han fin i hullet så är det inget att oroa sig över. Dra fingrarna över revbenen, de ska inte vara inbäddade i fett. Min cockertik är vuxen nu och väger 13kg medan den andra väger strax över 15kg. Det är stor höjdskillnad mellan de båda så antal kg är inte det viktigaste. Muskler väger en del också. :)
Borde inte uppfödaren kunna svara på hur mycket valpen bör äta?
minavitas.wix.com/kennel
#2, känner du revbenen lätt utan att direkt se dem? Då är hunden nog lagom i hullet. Får du trycka hårt på sidorna för att känna revbenen så är hunden för tjock, sticker revbenen ut så är hunden för smal :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag känner revbenen lagom så han är nog lagom i hullet, men funderar på att byta foder för många skriver att Doggy inte är så bra, vi får se. Han är annars pigg och go.
Nje doggy är inte alls bra.. om man läser på innehållsförteckningen står det såhär:
Spannmål, kött och animaliska biprodukter (färskt svensk kyckling 10 %), vegetabiliska biprodukter, fisk och fiskprodukter, oljor och fetter, ägg och äggprodukter, mineraler, jäst.
--
Köttet bör stå som första produkt i innehållsförteckningen! :) Jag ger min gamla cocker främst Magnussons foder (utblandat med olika andra och bättre foder), inte heller det bästa men där är kött som första produkt i innehållet.

Fodret är bra om din hund mår bra av det! Naturligtvis är barf, färskfoder och vissa torrfoder bättre om du ser till innehåll men i slutändan handlar det om att hitta ett foder som din hund mår bra av. Viktigast är att hunden äter, är pigg, bra i magen, hullet och att pälsen, klorna och munnen är fin. Vad funderar du på att byta till? Ett nytt torrfoder eller gå över till färskfoder? :)
#8 vad jag gillar ditt inlägg! Precis mina tankar!
Funkar hunden på fodret så fortsätt med det.
Eftersom jag inte kan se hunden är det svårt att säga om den är bra i hull. Har själv en cocker här hemma (också min första hund) och han vart överviktig vid 5mån, han vägde runt 15kg då. Allt beror på hundens storlek förhållande till vikten. Bästa är att prata med uppfödaren (om man nu kan det, annars kan man försöka vända sig till en annan uppfödare). Jag kan också rekommendera en fb grupp som jag tycker är guldvärd, handlar bara om våra underbara cockrar och man kan få väldigt bra tips därifrån, där håller många uppfödare till.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Tack alla för bra svar, tycker torrfoder funkar mycket bra, men uppfödaren använder Royal Canin, så funderar på gå över till detta och tack för tipset på fb grupp 🙂
#11 Om du tittar på råvarorna är inte Royal Canin särskilt bra i förhållande till priset. Fodret innehåller mycket majs och ris. Ris ska man inte äta dagligen pga arsenik som finns i allt ris (se livsmedelsverket arsenik i ris). Majs är ofta mögelskadat och man kan aldrig vara säker på att majset i påsen inte innehåller mögel. Mögel i torrfoder har dödat massor av hundar genom åren. Eftersom fodret innehåller flera vegetabiliska proteinkällor, så är det inte särskilt mycket kött i det även om kött står först.
Vår cocker har fungerat väldigt bra på Acana och Simpsons foder. Har dock ej använt juniorfodren. Simpsons har jag inte sett om det finns juniorfoder. Vuxenfodren är iaf mycket bra och prisvärda och zooplus.se har dem.
Jag skulle välja ett valp/juniorfoder med råvaror av linvsmedelskvalitet och utan ris och majs. Acana och Kingsmoor har råvaror av livsmedelskvalitet. Acana har inget ris el majs i sina foder. Kingsmoor får du läsa ingredienslistan på. De spannmålsfria sorterna är bäst. Vi har Magnussons Meat & Biscuit som godisfoder och hundarna åt det som helfoder förut. Det finns som juniorfoder också och är lätt att få tag på i nätbutiker, på IcaMaxi, Coop och Citygross. Inte spannmålsfritt, men inget ris elller majs i.
Så här ser RC:s juniorfoder för cocker spaniel ut och är inte värt priset tycker jag:
Ingredienser:
Torkat fjäderfäprotein, majs, animaliskt fett, vegetabiliskt proteinisolat, vete, betmassa, vetemjöl, ris, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, majsmjöl, mineraler, fiskolja, jäst, sojaolja, psyllium och frön, fruktooligosackarider, hydrolyserad jäst (källa till manno-oligosackarider), gurkörtsolja (0,1%), hydrolyserade skaldjur (källa till glukosamin), ringblommeextrakt (rikt på lutein), hydrolyserat brosk (källa till kondroitin).
Håller med #12 om att RC inte är värt pengarna, för dyrt jämfört med att man kan få bättr foder för samma summa.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos