träna hundmöten
Alltid dessa hundmöten….
Än så länge har vi inget problem, men min tanke är att vi ska börja träna för att förebygga problemen, då jag ser tendenser till att det börjar bli jobbigt.
Varje gång han ser en hund så låser han sig totalt. Han sätter sig ner och tittar intresserat på den andra hunden.
I början satte jag mig vid hans sida och lät honom titta på den andra hunden, när han hade tittat klart kunde vi gå vidare.
Sen satte han sig och tittade, och tittade, och tittade. Han slutade inte titta förrns hunden hade försvunnit.
Nu sitter han och tittar och sen hoppar han upp och försöker komma fram till den andra hunden. Det är enbart bus han är ute efter.
Jag har försökt att avleda med leksaker, godis (riktigt gott höjdargodis), med lekinviter med min kropp, hoppa tjoa springa. Att jag ska vara roligare än den andra hunden helt enkelt.
Men han är toklåst.
Nu har jag börjat att jag ska avleda så fort jag ser den andra hunden, att vi börjar med någonting innan han har sett den. Men så fort han ser minsta lilla av den andra hunden så stelnar han till och sätter sig.
Än så länge är han bara 4 månader, men jag känner att det är bättre att ta tag i "problemet" nu innan det eskalerar.
Det ska tilläggas att när vi är på kurs, eller allmänt umgås med andra hundar så har vi inget problem. Då kan han fokusera på mig.
Det är som att så fort han har vant sig vid en hund så finns det inget problem, när han har sett vad det är för typ kan han ignorera dom. Det är lite nyhetens behag. Men jag kan inte låta honom hälsa på varenda hund i byggdden för att han ska kunna ignorera dom senare.
Någon som har ett bra tips? + att jag bara behövde skriva av mig lite :)
Fortsätt som du gör, att försöka få kontakt. Försök även lära in ett kommando för att tex gå fint vid din sida som du sedan ger vid hundmöten, så att han har en uppgift, något annat att fokusera på. Att bara sluta titta och istället titta på dig om ni inte gör något särskilt kan nog bli svårt. Försök också att ta ut svängarna, gå iväg från mötande hund åt något håll så att han inte får möjlighet att sitta och stirra. Sätter han sig ändå, ta med honom även om han är högst motvillig.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag lär in hundmöten på ett mekaniskt vis redan från valp. Jag vill inte att mina hundar ska stirra på den mötande hunden, mina hundar ska ta kontakt med mig. Därför börjar jag tidigt med att mata mina hundar vid alla hundmöten. Valparna vill inte gärna ta godis i munnen när de stirrar på den andra hunden (som du redan märkt) men mina hundar har liksom inget val! Jag trycker i dom godis tills dom äter det, har kort koppel och vi går i fotposition. Skulle valpen släppa fokus och stirra eller kanske skälla tar jag bara med den i koppel och belönar mycket så snart den tystnar eller tar kontakt igen. Med ett kort koppel så går den här proceduren mycket snabbare än med långt koppel, de får inte så stor yta eller så mycket valmöjlighet.