Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2148 ggr
densomundrar
0

Hjälpmedel ensamhetsträning

Min vovve är väldigt mammig och blir jätteledsen när han får vara med mig, därför går ensamhetsträningen väldigt långsamt, långsammare än jag hade hoppats. Många tycker att jag bara kan lämna honom hemma vind för våg eftersom vi inte har närintilliggande grannar som han kan störa men jag vill inte att han sitter och gråter i några timmar, jag vill att han ska finna ro även om jag inte är med. Tänkte börja ge honom något bra som han bara får ha när han är ensam, så att han förknippar det med något positivt men har blivit då uppskrämd med att dom kan sätta allt i halsen och dö eller skada sig på något. Har ni några tips som kan vara lämpliga att ge?

[linda1989]
0

Kong med fyllning om det är originalkongen med en liten öppning på ovansidan =)

[tk1971]
1

Köp en wifi-kamera. Sätt upp den i rummet där hunden är så kan du kontrollera vad hunden gör, och om den börjar gnälla eller yla. Då kan du mycket bättre styra när du ska gå in igen för du ser och hör allt som händer i mobilen.

[Giiisella]
1

Köp märgben, då har hunden att göra ett bra tag. Och ta små korta stunder i början och öka på allt eftersom.

densomundrar
0

#1 Smart, ska införskaffa en sån, det borde ju vara så gott som riskfritt? #2 har tyvärr inget fast internet. Men tanken har slagit mig att höra med gubbens farbror som har det mesta i teknikväg, han kanske har en lösning :-) Hör honom dock väl ut när han ylar och skäller men inte gnyr, så långe det inte kommer bilar på vägen, men vore intressant att se vad han gör mer än att låta. #3 tack, tanken har slagit mig men är lite rädd då jag läst om hundar som fastnat med underkäken i benet och märgben som flisat :-o Just att de fastnar med käken kan jag tycka att man som ägare får göra en avvägning om storleken på benet för att undvika det men flisor a skrämmer mig väldigt :-o Har inte ens lämnat honom 1 minut ensam än, jag har gått in så snart han gjort en paus i sitt låtande men drog ut en aning på det idag så jag är nog snart uppe i en minut.

[linda1989]
0

#4 Ja kong ska vara riskfritt =) Har en själv till min valp som jag också ensamtränar lite smått.

[Giiisella]
0

#4 Det har jag inte ens tänkt på, att det skulle vara farligt. För min 4-månaders valp fungerar det jättebra. Men du kan ju prova att ge en först när du är hemma, så kanske det känns lite tryggare? Jag skulle nog ge det några minuter till nu i början om jag var du. Det ä ju inte farligt även om han skulle gnälla lite :)

densomundrar
1

#5 ska absolut kolla efter en sån :-) #6 det jag är rädd för är bakslag, att han ska grina redan när jag sätter på mig jackan. Tror du att man kan speeda på det alltså genom att låta han gnälla lite längre innan jag inväntar ett uppehåll för att kunna gå in?

[linda1989]
0

#7 Ja gör det, finns för bra pris på zooplus hemsida också =) Kanske finns billigare på andra platser dock, det vet jag inte.

densomundrar
1

Zooplus blir bra, har beställt därifrån förut och det har funkat bra :-)

[Giiisella]
1

#7 Jag vet faktiskt inte.. Men ibland när jag går så hör jag att min hund gnyr lite och att han står vid dörren, och ibland stannar jag utanför några minuter bara för att höra vad han gör, och oftast brukar han sluta gny efter nån minut och gå iväg och göra något annat. Sedan brukar jag se till att precis innan han ska vara ensam, att jag varit ute och busat ordentligt med honom så att han är lite trött. Oftast tror jag han lägger sig och sover när jag lämnar honom längre stunder… Det kanske funkar på din oxå? I kombination men nån leksak/märgben eller nåt annat mumsigt.

Joyous
0

Kong, fyll med valfri fyllning, lägg i frysen och sen har hunden att pilla med ett tag! Räkna med lite kladd! Humla gillar att dunka den i golvet så att fyllningen flyger, blivit bättre när jag fryst kongen, men lite söligt blir det. Märgben finns det hundar som har fastnat i, beroende på hur hunden äter märgbenet så kan det också slita onödigt mycket på tänderna.

RosaMoln
1

Hur mycket yta får din hund när du tränar ensamträning? :) Om han har mycket utrymme skulle jag prova att minska utrymmet till ett rum och alltid ensamträna i det rummet till en början. Även bra om han får ha ett "krypin" i samma rum där han kan känna sig trygg. Försök även att endast träna när han redan är trött, ge honom lite hjärngympa varje gång innan träning :) I övrigt håller jag med om kongen,väldigt bra verktyg ^^,

densomundrar
0

Tack för era tips, jag ska införskaffa en Kong :-) När jag tränar tar jag in honom i tv rummet där vi oftast är och där han känner sig trygg. Han får ha tv på för sällskap samt en lampa på så att det inte blir mörkt. Jag ställer för ett kompostgaller, tar ögonkontakt och visar ett stoptecken och med glad röst säger jag "kommer snart" går och tar på mig jacka och skor, rotar ljudligt bland nycklarna och går ut utan att ta ögonkontakt, låser dörren. Klampar ljudligt ner för trappen. Väntar tills han är tyst och skyndar mig att klampa ljudligt upp för trappen. Låser upp, går in och tar av mig jacka och skor i lugn och ro för att sedan öppna kompostgallrey utan att göra någon stor sak av det. Så ser mina rutiner ut när vi tränar :-)

Karolina-H
0

Jag har kört med min valp att han får ett litet tunt råhudsben som inte finns någon risk att han sätter i halsen. Det har gjort att han nu ser framemot att vi ska gå så han kan få sitt ben 😃 

Så hitta något att ge din hund, då jag har två hundar så kan jag inte ge en kong som tar massa tid då det kan bli konkurrens om den ena blir klar före den andra. Men annars är det en jätte bra ide.

Codeavalone.blogg.se

densomundrar
1

Ja, det blir ju lite trixigare om man har två hundar ihop med oövervakad mat :-)

Catta-
0

Jag har inte gjort en stor grej av lämnandet. När min hund var valp bodde vi i lägenhet och det drog verkligen ut på träningen då jag inte ville störa grannarna med hennes ylande. Det blev däremot bättre med åldern och jag kunde lämna henne 20min utan stress. När vi flyttade till landet fick vi ett bakslag men var jag tvungen att gå nån stans gick jag helt enkelt bara. Ylade hon fick hon göra det tills hon tystnade sen kom jag tillbaka. Då var det prat om 5-10min.. Idag kan hon vara ensam 3-4 timmar lätt och hon ligger bara och sover. Hårt? Mja kanske det men det har funkat för oss och det tog inte lång tid innan hon fattade att jag faktiskt kommer tillbaka.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

RosaMoln
0

#13 Låter ju jättebra :) Aktiverar du honom något innan? ^^, Om du gör det så tummen upp, då har jag inte fler bra tips. Om du inte gör det, så prova och se om det blir någon skillnad :P

densomundrar
1

#17 har provat båda varianterna men har inte märkt någon skillnad, läste någonstans att man inte ska leka med dom eller gå en rask promenad innan och sedan lämna direkt, för då var dom redan uppe i varv och kan då inte slappna av lika lätt. Detta tyckte jag lät vettigt så jag brukar försöka träna lite hjärngympa med honom innan, gå en lugn promenad på gärdet eller i skogen och sedan tränar jag ensamhetsträning. I slutändan kommer jag nog inte att köra hjärngympa innan jag lämnar honom ensam men en lugn promenad kommer alltid att hända innan han blir lämnad. Lämnade honom i bilen själv idag, va 10 min, hade inget val. Han verkade vara lugn och tyst men det är ju kanske inte så konstigt när han mår illa utav bilen. Alltid något… Köpte en Kong fast av annat märke idag samt en liknande produkt fast "everlasting" godis (det gick att köpa till refill, får inte riktigt ihop för min del) och jag ska testa om han gillar dessa först och hittar han ett intresse i dom så tar jag snabbt bort dom så får han bara leka med dom när jag inte är hemma :-)

densomundrar
0

Ett steg fram och 5 tillbaka. Han gillade den där everlasting grejen och han får den när vi ska träna på att vara ensam men han är inte ett dugg intresserad av den när vi går. nu skriker han dessutom redan när jag tar tag i jackan. Igen…. . :-( Jag tycker att min förra hund, som var väldigt gammal när jag tog tag i detta, var svår att träna men det är är extremt. Det känns som att vi står och stampar på samma ställe och kan han inte vara ensam snart så får jag inte ihop min vardag och det värsta som skulle kunna hända är att jag får omplacera honom till någon som alltid är hemma och som har hundvakt om dom behöver springa ett snabbt ärende. :-( Jag kanske är lite väl överdramatisk, men dagarna innan mens är jag lite känslig och då känns allt som jordens största nederlag :-(

Naviifax
0

Har du testat att spärra av så att hunden är i vardagarummet och du i ett annat rum? :) Annars är det en bra början. Och det är jättebra att du inte gör en stor grej av att komma hem, men ett tips är att heller inte säga hejdå, eller vi ses snart. Utan bara att gå. Det är som att gå in i ett annat rum. När vi lämnar Navi så får hon alltid en Kong full med godsaker och en filt, så hon kopplar "seperationen" till något positivt. Om du spärrar av mellan rummen, börja med den positiva kopplingen så att det är en stabil grund när ni fasar över. Tycker du gör ett jättefint jobb!! 👏🏼

@adventuresofnavi | instagram

densomundrar
0

#20 tack för ditt peppade, det behövs en dag som denna när allt känns hopplöst. Att ha avspärrat och jag byter rum går hyffsat, den enda gång han reagerar ljudligt är när jag går och lägger mig och han är kvar med min gubbe på nedervåningen, då ylar han efter mig, när han hört att jag blivit tyst på övervåningen. Anledningen till att jag gör stopptecken och säger med glad röst "kommer snart" är för att jag har läst tt man ska göra så och absolut inte bar gå, det fungerar fin fint här i huset och på jobbet men inte när jag går ut genom dörren. Jag funderar på om jag ska byta rum. Han lägger sig väldigt ofta i hallen självmant även om vi nästan aldrig är där, dock har jag läst att man inte ska ha dom i hallen men jag vet inte varför egentligt, dom skulle iallafall inte kunna få kontakt med en direkt när man kommer inte, det kanske är för att inte spä på deras glädje när man kommer in och stressa upp dom?

[linda1989]
0

Jag har valt köket till min valp för ensamträning just för att det är en mindre yta och för att han inte kan se när jag eller min sambo tar på oss ytterkläder och skor. Han blir mycket mer ledsen om han ser oss klä på oss eller när han kan se när vi går ut genom dörren. Då vill han liksom följa med. Kanske är samma för din hund =) 

Brukar också träna med att gå ner på undervåningen och ta hand om tvätt osv så han får vara själv på ovanvåningen och tvärtom. I början gnydde han men slutat med det nu och sitter fint och väntar. Så han lär sig att matte/husse försvinner ibland men kommer tillbaks igen. Lycka till, håller med om att det är tufft.

densomundrar
0

#22 för tillfället har vi ju kompostgaller och han kan ju se när vi klär på oss och går ut även om vi inte har direktkontakt med honom. Det kanske där "problemet" ligger. Jag får börja hänga över en filt så att han inte ser och hoppas på att det blir bättre, det måste bli bättre… Ja, usch och fy vad jobbigt det är att höra sin älskling skrika och gråta i ren förtvivlan, men man får tyvärr bita ihop och tänka på att det bara kan bli bättre.

densomundrar
2

Måste vara berätta, lämnade vovven på nedervåningen med gubben igår när jag gick och la mig, han brukar vanligtvis skälla och yla när han inte längre hör att jag rör mig där uppe men igår var han knäpptyst. Han låg förvisso vid gallret som blockerar trappan men jag är så glad och stolt att han var tyst och ok med att jag inte var på samma våning. Börjar täcka för gallret igår vid hel ensamhetsträning och kunde inte känna någon omedelbar skillnad, men jag ska fortsätta och hoppas på att det ger en knuff i rätt riktning :-)