Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3038 ggr
Joyous
0

Fysträning

Är det fler här inne som är intresserade av fysträning? Vad kör ni för typ av träning? Mål med träningen? Hur lägger ni upp träningen? Hur utfodrar ni? Tänker då framförallt på hur ni lägger upp måltiderna för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Skriv och berätta! Jag har själv en malinois på två år som jag startade upp i drag förra året. Under vintern har vi fokuserat på kätting, lätta vikter på längre distans samt intervallträning. Jag håller just nu på att planera Humlas träning inför våren och vill gärna höra hur ni gör!

Changrila
0

Med tanke på att jag har hundar som behöver vara i toppform för att prestera bra på tävling, så tja, jag är noga med dem ;)
Jag tränar dock inte genom att lägga på/spänna fast några vikter oavsett typ. Vi tränar istället på alla sätt som inte innebär sådant.

När det gäller mat så barfar jag. Om jag motionerar hundarna på morgonen så får de pyttelite mat först, sedan är vi ute och därefter får de mer rejäl mängd mat. De får också ett kvällsmål. Med andra ord blir det i princip alltid tre mål mat per dag. Jag upplever att de lättare bygger muskler då än om de bara äter två gånger per dag.

Sedan är jag noga med att stretcha också. En hund som inte kan använda sin kropp fullt ut får såklart även svårare att bygga muskler och svårare att komma i bra kondition. Jag masserar även ibland, men har slarvat lite senaste tiden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ambrose
0

Jag fystränar Nita lite, fast vi har haft uppehåll nu under vintern(typ).
Vi fystränar med hjälp av joggingturer, ca 5km åt gången, cykelturer där jag försöker hålla ett medeltempo över 11km/h(snabb trav, på gränsen till galopp i Nitas fall) rundor hittills runt 1km. Oftast strax över. Klövjeväska med 6kg vikt på långpromenader, och nu i vinter blev det även lite drag. Till sommaren/senvåren tänkte jag simma en del med henne ute. Nu under vintern har vi även kört lite drag.
Jag tränar även spurter i de olika "aktiviteterna", samt "kastar boll" som en sorts fysträning. Jag har lyxen med att äga en hund som inte blir helt stissig i huvudet av att kasta boll upprepade gånger. När vi är klara så plockar jag bara på mig bollarna, talar om för henne att vi är färdiga, och sedan lunkar hon iväg och hittar på annat precis som på en vanlig promenad.
Hon går även lös nästan hela tiden, trotts att vi bor i utkanten av Göteborg, så hon springer mycket i skog och mark varje dag.

Framförallt vill jag ha en bra grundkondition, och en bra uthållighet.
Planen är att göra ett Uthållighetsprov under sommaren där hunden skall cyklas 2 mil med en minsta hastighet runt 12km/h.
Eftersom vi dessutom ska tävla IPO på hög nivå så måste hon kunna klara av en hel dag full med tävling, eftersom man oftast tävlar i alla 3 grenarna under samma dag. Jag vill även tävla IPO-FH där hunden ska precisionsspåra 1.8km på varierande underlag.

Träningen sker när jag känner för det. Alltså inte planerad. Hon har en otrolig grundkondis och blir aldrig andfådd såvida vi inte kör rejäla spurter. Efter att ha cyklat över 1 mil så flåsar hon inte ens, så det gör ingen skillnad om jag har uppehåll på flera veckor eller inte.

Utfodringsmässigt gör jag inget speciellt, men om jag vet att vi ska ha en tuff dag snart, så brukat hon få lite ister i maten för att få en energiboost.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Nirvana-music]
0

Kör drag med våra, Intervallträning i skogen. Bygger upp sussesivt, börjar med lättare vikter, sträckor, Kör snabbjobb vissa sträckor några ggr i veckan.

fridarebecka
0

Jag tränar drag med min hund och är väldigt sugen på att börja träna balans också.
Är inte alls särskilt påläst om fysträning så jag kör på förnuft och känsla. Jag tänker att de sträckor jag orkar gå/springa/åka skidor orkar han också, när jag cyklar är jag däremot mer försiktig. När han drar kättingar är jag också mer försiktig men kättingar drar han ändå inte några långa sträckor. Försöker varva passen så att det inte blir samma varje gång, högintensiva, lågintensiva, tunga, snabba, långdistans, intervaller osv. Masserar och töjer lite lätt efter träning, men väldigt försiktigt eftersom jag inte gått nån sån kurs eller nått.

Just nu har jag och hunden tillsammans ett mål att slå vår tid på 5 km på skidor innan snön försvinner. Annars tränar vi bara för att ha kul och hålla oss hela och pigga.

Tänker inget speciellt med maten förutom att han får lite extra när han tränat hårt, och att han inte får några stora mål för tätt inpå träning.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Wellcraft
0

Vad kör ni för typ av träning? 
Drag med cykel, agility & ska börja med weightpull och viktsele, tänkte jag.
Mål med träningen? 
En sund, stark & frisk hund. Samt att ha roligt.
Hur lägger ni upp träningen? 
Uppvärmning i skritt, därefter trav och efter passet så stretchar vi av och "travar av" ordentligt.
Hur utfodrar ni? Tänker då framförallt på hur ni lägger upp måltiderna för att få ut så mycket som möjligt av träningen.
Elviz får färskfoder till frukost varje dag, på kvällen när all aktivitet är klar så får han ett mål husmanskost.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund