Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1873 ggr
Skabbilusk
0

Valp som kissar mycket

Hej! Jag har en fundering kring en valp som jag skaffade för runt 1 månad sedan. Han är 4 månader nu. När vi fick honom tyckte vi att han kissade väldigt ofta och mycket. Han kunde kissa lika stora pölar 5 gånger på 15 minuter. Det är en liten hund på 3 kilo. Så vi åkte till veterinären och han har nu gått på antibiotika. Vi har även begränsat vattnet. Veterinären sa att han hade mycket bakterier i urinet men inte tillräckligt mycket vita blodkroppar för att kalla det urinvägsifektion. Nu är det iallafall sista dagen av antibiotika kuren och jag tycker inte det är någon skillnad. Han kan fortfarande kissa runt 5 gånger på 30 minuter. Så jag undrar om någon annan har varit med om det? Eller om det kanske är normalt och jag oroar mig i onödan. Tacksam för svar! 😃

VildaVittra
0

Det kan vara så att bakterierna var resistenta mot den antibiotikan som ni fick, så gå tillbaka till veterinären och gör ett nytt urinprov.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
0

Man kan ta urinprov på olika sätt. En del veterinärer tar urin med nål direkt ur blåsan, då brukar man få lite säkrare svar om inte vanligt kisseprov+behandling hjälpte. Sen kanske inte det är aktuellt för just din hund :) Jag hade i alla fall ringt och sagt att antibiotikan inte hjälpte. Då kan man bolla lite med veterinären om man ska gå vidare eller inte :)

hemul
0

Ja herregud, vem har inte fått fel antibiotika och fått dras med UVIn. 😎

Trösten i sammanhanget är att UVI normalt går över av sig självt på, jag tror det är, två veckor. På folk alltså, men det är säkert samma.

Skabbilusk
0

Tack för svaren! Har pratat med veterinären nu och jag fick en telefontid tills imorgon så får vi se vad hen säger. Det har gått mer än två veckor han har hållt på såhär i en månad nu. 🤔 Han kissar mycket varje gång också och som jag förstod det så gör dom inte det normalt sett om det är uvi.

russin
0

Har dom inte odlat urinen ? Om inte är det dags att göra det för att få veta vilken typ av bakterie det är.

Skabbilusk
0

Nej dom gjorde inte det. Dom sa att vi skulle testa det här först och se om det hjälper. Så skulle vi komma in och ta en odling om det inte gick över. Så det är väl vad vi kommer få gå vidare med nu.