Bli intressant utomhus
Jag har en American Wolfdog mix tik på 1 år. Nu på senaste tiden har hon ändrat sig utomhus. När vi är ute är hon HELT ointresserad av mig, beröm, godis och är i sin egen bubbla och lyssnar inte ett öre när hon är lös. Detta började vid jul. Inomhus är hon taggad på träning, godis och framförallt uppmärksam på mig. Därav är det jobbigt att ha henne lös, hennes ointresse att träna utomhus är väldigt provocerande. Förut var hon precis som inomhus bär vi var ute. Har någon tips på vad vi kan träna på för att jag ska bli intressant ute igen så vi kan fortsätta träna? Inget godis är intressant, inte ens bacon eller köttbullar (värt att säga att inne skulle hon göra allt för det). Man blir lätt irriterad när hon inte lyssnar eller uppmärksammar mig alls!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Inget tips för att göra dig mer intressant men vill du ha henne lös så kör med långlina.
#1 Jag har henne lös. Saken är de att jag vet att hon inte springer iväg eller skulle lämna mig men hon lyssnar inte på kommando. Hon kommer när hon vill och inte direkt när jag ropar. Hon skulle aldrig rymma iväg eller så. Hon lyssnar inte på en gång
#2 fast då skulle jag ändå köra långlina och dra in hunden i linan när den inte lyssnar. :)
#3 En anledning till det? Dom kommer inte långt med lina och detta är en ras som MÅSTE ha träning och motion varje dag så det räcker inte. Hon kommer ju men inte på direkten.
#4 Skaffa en väldigt lång lina?
Ser nu att jag skrev med en allvarlig ton i inlägget. UPPFÖLJNING, Det är inte ett jätteproblem egentligen, utan jag är bara allmänt ointressant utomhus och hon kommer inte direkt när man kallar in. Fick det att låta stort i #0 lol.
Vad gör du ute som gör dig intressant för hunden?
Kommer inte hunden så gå ifrån den. Du kan börja skattleta, smyga och sniffa för att efter ett tag under stort jubel "hitta " en skattgömma full med godis vid en stubbe till exempel. Se till att byta tempo och riktning ofta och ge tusan i att kalla in om du inte vet att hunden kommer.

Jag tycker också att du ska köra på långlina ett tag. Din hund är i en ålder då många hundar ofta går från att vara följsamma och tycka att ägaren är det mest spännande som finns, till att nu börja upptäcka sin omgivning. Det sista du vill är att hon lär sig hur självständigt och roligt man kan ha på egen hand. Långlina är ett bra och billigt hjälpmedel som förhindrar att hon drar iväg, vilket hon mycket väl kan börja med. Betydligt lättare att träna en hund som aldrig fått chansen att sticka Vad gör ni tillsammans när ni är ute? Vad tränar ni och hur leker ni? Hur reagerar hon om du springer iväg och gör dig svårfångad så att hon får vara den som jagar ifatt dig? Hon tar inte godis säger du, om hon får bli lite hungrig då? Blir godiset intressantare om hunden får jaga ifatt belöningen istället för att få den serverad från handen? Din tik låter som en typisk slyngel, jag har haft några stycken och alla förutom en har lärt sig att vara lösa. Det har nog mest handlat om mognad, man får ge hundarna lite tid. Jobbat mycket med att det är runt mig som saker händer, samtidigt ska man nog inte vara på hundarna för mycket! De behöver sina promenader för att få upptäcka, men du kan försöka bli en del av det. Ropa på hunden och be henne hoppa upp på stenar, stubbar, bänkar osv, göm något riktigt smaskigt i mossan eller i barken på ett träd, byt riktning, försvinn iväg. Lek med henne, fortsätt träna och köra kontaktövningar. Du får kanske även vara beredd på att sänka nivån lite nu. Det som hon kunde förut kanske inte sitter lika bra längre och då är det viktigt att ni inte fastnar i upprepningar och tjat. Agility, oavsett om man vill tävla eller inte är en aktivitet där man tidigt jobbar med hunden lös. De flesta hundar tycker att det är utmanande och spännande, en bra aktivitet för att bygga upp samarbetet. En av mina hundar är ett hopplöst fall och kommer antagligen aldrig gå att ha lös på samma villkor som mina andra hundar. Där har jag fått jobba mer med krav och konsekvenser. Hon måste lyssna och jag har fått vara tydlig med att hon inte bara ska komma för att det är roligt utan också för att jag kan bli "otrevlig" om hon inte gör det. Denna hund är en jaktgalning och otroligt självständig, hon drog på rådjur när hon var 4 månader.
#4 Du behöver inte hålla i linan utan bara ha den där. Menade inte dra in varje gång hon inte lyssnar utan mer ifall du kallar på henne flera gånger och hon inte kommer och liknande situationer. Även om du vet att hon inte sticker iväg. Hunden kan få exakt lika mycket motion med långlina som utan. Ni behöver inte stå still på en plats. Kan leka samtidigt, träna eller vad ni vill.
#8 måste tacka för din roliga idé som jag läst nu på morgonen och vart inspirerad. Min hund har vänt över natten känns det som och är hyffsat ointressant utav mig utomhus. Tog med mig lite godis i fickan, gick ut och nosade och kollade högljutt i buskar och snår, hittade "plötsligt" lite godis här och var. Mycket uppskattat och han följde nästan efter mig hela tiden. Kommer införa detta mer i våra promenader. Lång lina kan man ha som extra säkerhet, skulle vovven få för sig att sticka har du större chans att få fatt på honom innan situationen blir farlig. Iom att linan är lång och du inte håller i den så känner hunden sig fri, samma som när den är helt lös. Win win. Alternativt om ni är någonstans där det är långt till bilar, andra djur och människor för att träna, då behöver man inte vara orolig på samma sätt och kan träna utan lina om man "vet" att hunden inte kommer att "sticka" :-)
Tack för de roliga aktiviteterna vi kan testa!