Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4447 ggr
Mirrorglace
0

Eukanuba ?

Min tik är väldigt kräsen med mat och enda jag fått henne att äta lång tid är pedigree adult kyckling. Det är ju inte det bästa även om hennes mage och päls osv funkar bra på det! Idag köpte jag eukanuba lamm&ris adult large breed för att testa, vad har ni att säga om detta? Ska man ge som påsen säger, och vad tjänar man mot pedigree tex? Av pedigree ska hon äta 300-390 av eukanuba 300-330 tycker det verkar skumt då jag hört att av vanlig billig mat brukar hundar äta ca 8dl och av bättre som tex eukanuba ska dom ha ca 4dl… Hoppas någon förstår vad jag menar och kan berätta lite osv. Vill ge henne det bästa som går, och även tjäna på det då alla dessa foder e så dyrt men det är hon värd :) även hur mycket jag borde ge, hört att många ger hälften av vad som ska och det funkar prima??

❤️

jodoms
0

Jag brukar titta vad de föreslår på påsarna för att få ett hum, men det är sällan mina hundar får den dosering som står på. Jag skulle snarare råda dig till att börja fundera på vad du har för ras och vad den har för energibehov. Hur aktiv är din hund och på vilket sätt? Hur gammal är hunden och har den lätt att lägga på sig eller gå ned i vikt? Och sen får man prova sig fram. Och låta tiden utvisa om man ger rätt dosering eller inte.  Kräsna hundar kan tycka det är godare att man blötlägger torrfodret, eller häller lite matolja på kulorna. 

Jag har en pensionär, hon lägger på sig lätt och är dessutom ett matvrak. Jag har till henne varit tvungen att hitta ett foder som tillgodoser henne så att hon är mätt, utan att ha fått för mycket. Därav har jag ett fettsnålt foder med mycket protein, som dessutom passar henne bra med tanke på hennes ålder. Däremot tycker hon inte att det är jättegott så därför blöter jag det och varierar ibland med lite gott i, exempelvis smulor av färskfoder.

Min sambo och jag har en hundgård full av Grönlandshundar. De äter massor eftersom att de arbetar och i deras foder behöver det finnas massor av energi, protein och fett. Om din tik är arbetande eller inte lägger på sig lätt så kan jag rekomendera torrfodret High Proffessional. De finns i tre olika energivärden, är relativt billigt och har en god köttsmak. (Y)
Du kan ju också prova med färskfoder! Då har du bl.a Vom hundemat, Prima och Foodax. 

Hoppas jag kunde hjälpa dig litegranna! =)

Sajtvärd på Astralresor iFokus

jodoms
0

Just det!
Jämför Energivärdena och alla proteiner, mineraler och vitaminer på de billiga fodren jämfört mot tex eukanuba. Där hittar du skillnad och vad du "tjänar" 
Den ingrediens som står längst upp är alltid den ingrediens det är mest av i fodret.
Sen tror jag du har smakgaranti på de flesta fodren du köper på djuraffär. Fråga i kassan om du är osäker. =)

Sajtvärd på Astralresor iFokus

lizton
0

Eukanuba är ett dyrt foder med inte så bra råvaror. Det innehåller både ris och majs. Ris är inte bra för någon att äta varje dag pga arsenik som finns i allt ris. Läs om arsenik i ris på livsmedelsverkets hemsida om du missat det. Majs är ofta mögelskadat och nästan alltid GMO-majs. Jag vill inte ha det i hundfoder. Du kan absolut ge fodret som du köpt, men jag skulle byta tills nästa gång. 

Ett betydligt bättre, köttrikare och spannmålsfritt foder som är milt för hundens mage är Simpsons Premium Lamb & Potato. zooplus.se har det 12 kg för 469 kr och det är ett riktigt bra pris. Bäst är att betala med kort i webb-butiken hos zooplus, men man kan också göra en bankinsättning men då tar det längre tid att få fodret.

Om din hund är kräsen kanske Magnussons Meat & Biscuit skulle kunna passa. Det är ett svenskt torrfoder som finns i nätbutiker, Ica Maxi, Coop m m. Jag har det som godisfoder och ibland duger bara det till min kräsna tik. Hennes huvudfoder är Acana.  Acana har olika sorter och brukar också vara gott, men det är dyrare än Simpsons och Magnussons.

Changrila
0

Har du kollat på eukanubas innehåll? Hittills har jag inte träffat en enda hund som mått bra på det fodret (jag har träffat hundar vars ägare säger att fodret fungerar bra, men de kan omöjlgt ha vetat hur bra en hund kan må eller så har de varit rejält hemmablinda). Kolla istället efter ett foder med så mycket kött i som möjligt. Gärna ett helt utan majs eller vete då det brukar vara rent dåligt för hundmagar. Har du möjlighet att ge färskfoder, kika på det också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm