Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4142 ggr
e94h
0

Jaktspaniel vs. Münsterländer

Hej! Jag tänkte höra med er om skillnaderna på en Engelsk Springer Spaniel (jaktspaniel) och en stor/liten Münsterländer ? 

Jag kommer INTE jaga med hunden, men den kommer få gott om aktivitet på annat håll.

Lon@
14

Varför skaffa en utpräglad jakthund om du inte tänker jaga?
Visst har raserna många fördelar - men en hel del av dem blir snarare nackdelar om man inte använder dem som jakthundar.
Det finns sannolikt betydligt lämpligare raser, vad det än är du vill göra med hunden.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

RosaMoln
2

Vad vill du göra med hunden? :) Jag har en ESS på snart 8 månader(inte endast jaktavlad utan dualpurpose). Vi jagar inte med vår hund och jag känner många som inte gör det men det krävs mental aktivering. Vi spårar en del med våran, tyvärr är han halt nu så han är mer vild än tam för tillfället ;) Men han älskar verkligen att få använda nosen och har jättemycket will to please :)

Wigstrom
3

Det är stor skillnad på raserna, och vill du inte hålla på med jakt rekommenderar jag ESS då Münstern generellt avlas för jakt och har ett annat tryck i sig.

Lona
8

#3, Ja, men jag kan ändå inte rekommendera JAKTspringer. Varför inte låta de raserna/rastyperna som fortfarande avlas på arbetsegenskaper få vara? Springern är redan delad, låt jakttypen vara till jakt!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

FridaR
2

Hur kommer det sig att du vill ha jaktvarianten av ESS när du inte ska jaga? 🙂

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

andrea-w
3

Jag stämmer in i kören: varför vill du ha en hund avlad för att spåra upp och stöta vilt om du inte ska jaga? :)

Vår hund är ingen utpräglad jakthund - visst, det finns jakt i rasen men det är inget man direkt avlar på - men han har ändå ett väldigt stort viltintresse. Han kan spåra som en tok när vi är ute och sätter gärna iväg efter rådjur, harar, fåglar och annat, och vi har honom aldrig lös. Det är oerhört energikrävande att hela tiden avleda och avbryta honom på promenaderna, och det gör ju inte direkt underverk för vår relation heller.  Det är lätt att säga "ja men det går väl att träna bort!" men oj vad vi kämpar med det! 

Jag tror att jaktinstinkten sitter väldigt djupt hos vissa hundar, och är de dessutom lite självständiga så är det nog ett väldigt självbelönande intresse. Trots övrig aktivering och trots att fickorna är fulla av godis och leksaker kan det vara väldigt svårt  att vara roligare än en kanin som dyker upp rakt framför nosen på hunden, och det är inte alls säkert att hunden tycker att det är värt att ta kontakt med sin tvåbening och käka köttbullar istället för att spåra upp vilt.  Vi människor märker ju dessutom inte av ett viltspår eller vittring i luften, och det är ju ganska svårt att avleda innan hunden får vittring på något och störtdykt ut i diket… 

Nä, för oss har inte hundens viltintresse varit något positivt utan bara ännu en dryg - och svår! - sak att försöka träna bort. Det kan ju mycket väl vara så att din blivande hund dessutom utvecklar andra vanliga problem (jobbiga hundmöten, rädslor, skällande, hoppande, koppeldragande, stress, problem med ensamhetsträningen, extrem självständighet etc) och du kan ju göra den potentiella listan lite kortare från början genom att kika på raser - eller i alla fall linjer - som inte är avlade för just jakt.

andrea-w
2

…men hjälp vilket negativt inlägg det blev, det var inte meningen😃 Jag menar alltså inte alls att du kommer att få en problemhund som typ bits och drar i kopplet, utan bara att hundägandet blir mycket lättare om man slipper träna bort en stark, oönskad  jaktinstinkt samtidigt som man försöker lära sin hund allt annat den behöver kunna för att vara en välanpassad fyrbent samhällsmedborgare. Så ;)

e94h
1

Det är inte så att jag valde en ras utifrån att den var just en jakthund, utan jag tittade på den övriga mentaliteten osv och insåg sen att det var en jaktras. Jag vill inte ha utställningsvarianten av någon rastyp då dessa oftast avlas mer på exteriös än interiör, därav jaktlinjer. Vad jag förstår finns det inte mycket mittemellan.

Växte upp med en jakthund och hon var det mysigaste jag någonsin stött på. Hon hade dock inte så stor jaktlust så det blev inget problem för oss. Jag kan inte tala för mina föräldrar gällande på vilka grunder de skaffade henne, men jag ville bara höra med er som har erfarenheter av just dessa jaktraser om det är så att jaktinstinkten sitter i ordentligt även om de inte uppfostras med jakt. 

Min plan är att spåra, köra lydnad och testa lite annat kul. Jag är öppen för allt från att lära huden leta svamp till en simmande räddningshund och agility. Jag tycker alla typer av aktivering ihop med djur är roligt, utom just jakt.

Jag tackar för alla svar och kan meddela att jag gått vidare i rasletandet, mycket pga era kommentarer :) Har valt att kolla mer på vit herdehund men har inte bestämt mig ännu, hinner säkert ändra mig 100 gånger till innan det är dags.

e94h
0

#4 Jag förstår hur du tänker med att "låta raserna vara" när de är avlade för ett visst ändamål men jag håller inte med dig om man kan erbjuda hunden ett lyckligt liv ändå och inte avlar iväg helt åt pipsvängen på dem. Jag planerar inte att avla på vilken hund jag än köper, vilket betyder att jag inte kommer "förstöra" någon jaktras genom att inte jaga med just min hund. 

Missförstå mig dock rätt, jag tycker inte att man ska tvinga en hund ur sina instinkter. Ett exempel på vad jag menar är hunden jag växte upp med. Hon var en jaktlabbe men visade redan som valp NOLL intresse för att jaga. Hade vi försökt tvinga på henne till det hade hon säkert kommit att älska det, men vi såg inte poängen i det och då var det inte mer med det. Alla hundar är individer, och så länge du aktiverar din hund och ser till att den är lycklig tycker jag inte att man ska behöva "låta en rastyp vara" bara för att den har "jakt" i början av sitt rasnamn.

RosaMoln
1

#8 Efter vad du skrivit att du vill göra med hunden tycker jag absolut att en ESS hade kunnat funka men som tidigare påpekat inte enbart avlad för jakt ^^, Hoppas du finner rasen som känns bäst för dig och dina ändamål, finns ju så många att välja bland :p

tillowin
0

Jag skulle inte köpa en jaktavlad spaniel om du inte tänker jaga. För det första för att de är verkligen hårt avlade mot jakt och den kommer jaga vare sig du vill eller inte. En jaktlabbe är inga större problem att inte jaga med eftersom de ska arbeta efter skott, med spaniels har ett annat jaktsätt och kan bli ganska självständiga och lite "jaktidioter" ;) 

För det andra tror jag ärligt talat att inte många uppfödare av jaktspringer kan tänka sig att sälja valp till ett icke-jagande hem…

Petmade.se - Handgjort för hunden