Behöver vräka av mig
Efter att jag har gått ut med min fråga om när de är okej att ta bort mina hundar. Som hade redan sen föra sommaren påvisar täcken med ryggen/höfterna. Vi trodde de var en låsning men de var de inte. Och Veterinären hittade inget fel. I December höjde jag frågan om någon skulle avla på en 5 årig tik då jag fick fråga hela tiden om att ta valpar på henne och jag anser att åldern var en stor del i det NEJ som jag gång på gång sa. Min hane som var inporterad han hade problem med sin mage som gav vika lite då och då. Men när han började skita och spy blod. Då säger de stopp hos mig.
Att mina hundar blir dåliga på samma helg. De kan jag inte styra. Tiken blev de efter en promenad i skogen. På fredagen då blev hanen dålig i magen vilket vi trodde var stress pga bilresan. Men de höll i sig och han började spy.
Veterinären var här och gav dom smärt stilande och lugnande. Dagen där på tog vi bort dom.
När jag nu väljer att ta mitt ansvar som hund ägare där på efter att redan på fredag snackat med LST om saken då folk här verkar tycka de är roligt och ringa och anmäla folk. Så sa dom till mig de själv. Ett djur som inte utsättas onödigt lidande så som smärta mm. Om man inte kan garantera att smärt lindring eller operation kan ta bort smärta så ska djuren avlivas. Alltså om jag inte kan få garantier av en veterinär att smärtan avtar grovt eller försvinner kan jag INTE genom gå det lidande som kvar står.
Därav tog jag de ansvar jag anser är rätt för mig och där jag har möjlighet att göra de bästa för mina hundar UTAN skuld känslan att avlivningen är fel eller att jag har utsatt dom för mer lidande. Jag vet jo hur jag funkar.
Nu i efter hand så får jag höra att de är oseriöst att ta bort 2 hundar som enligt personen inte påvisat något lidande. Och där jag sen direkt letar efter nytt djur. Men hur kan någon vet om vi har snackat om detta innan?
Lika mycket som jag kan vet om Kalle har redan tingat en valp från en planer kull redan i somras och han nyss tog bort hunden av olika anledningar.
De är som att säga till någon som nyss har förlorat sin hund som väljer att köpa/kolla efter en ny hund. Vi är människor och vi funkar på olika sätt.
Jag har inte velat gå ut med mina problem och misstankar om min tiks höfter då jag vet hur folk är med sin råhet och sina anklagelser som kommer nu ist. Jag vet hur folk uppenbart ringer till LST för att man väljer fel ord i en mening. Ja de har hänt.
Jag har inte skrivit här eller fb samt inte i min blogg hur min tik har mått. Då de skapar snack.
Nu går jag ut med detta till er alla så att man kanske med hopp om att de inte skapar skit snacka och anklagelser mm. En har redan varnat mig att skit snacket skulle börja.
Men allvar! Jag känner en del som har hämtat en ny hund samma dag som dom tog bort en hund. Snackar jag skit om hen? Nej. Vi sörjer på olika sätt. Vi agerar på olika sätt. Vi är olika och vi måste få vara olika de är okej.
Men snälla sluta snacka skit och säg att man är oseriös pga av att man agera olika. Jag hatar att mina två hundar blev dåliga och behövde tas bort samtidigt. Men de kanske även hade varit bra då dom hade sluppit ha mer ont och sörja. Vilket hundar oxå gör. De kan skapa stress för att en hund är borta. De är svårt att bestämma med som lider mest och har mest ont. Vem som kan vänta och så.
Jag valde att ta båda då jag anser att båda lider lika mycket och har lika ont. Snälla låt mig för ta de beslutet.
Tack för att du läste. Jag vill inte ha några elaka eller dumma kommenterar. Jag vill inte behöva försvara mitt val heller!
Tack för att ni förstår <3
Förstår inte riktigt av vilken anledning du avlivade dina hundar? Pga magsjukan?
Anmälde alltså någon dig för att du avlivade dina sjuka hundar? Har folk verkligen helt förlorat vettet?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej inte än. Men jag blev anmäld för att mina hundar skulle vara aggrasiva! Och nu kommer en kanin uppfödare och säger att jag är Oseriös för att jag söker efter en kanin. Vilket vi ha snackat om för x månader sen. Men inte velat ha hem då vi hade hundar med hög jaktinstingt. Så för båda djurens bästa. Och att hitta en passande kanin tar tid om man vill ha ras kanin
Som hundägare har du och endast du ansvar för dina hundar.
Det är endast du som bor tillsammans med dina hundar som ser hur dom har det varje dag.
Ingen kan sitta över internet och säga om du gjorde rätt eller fel.
En del av vårat hundägaransvar är att se till att våra djur inte lider.
Vi ska ge dom ett bra liv och ett värdigt slut.
Känner du att du har gjort rätt, att du har gjort allt i din makt för att dina hundar ska må bra, så finns det ingen på ett internet forum som kan säga någonting annat!
Jag beklagar din förlust.

#3 Hitta någon annan kaninuppfödare, kaniner är ju betydligt enklare att ha, både hälsa och totalt sett. Om man har många bollar i luften med barn och bara livet så är det ju enklare att inte låsa sig vid hundar.
Beklagar sorgen! 🌺
Försök att inte ta åt dig när såna där grott-mongon börjar snacka skit om saker dom inte vet något om.
Såna är inte värda din tid och energi.
// Harley
#3 Skit i den uppfödaren, ett tips är att ta en produktionsras (du måste inte avla på den som vi gör) istället, för att de som avlar på dessa är för det första vuxna, för det andra är det högre krav ifrån dessa klubbar och för det tredje så har de inte fobier mot avlivningar. Dessa kaniner avlas dessutom på bra psyke och hälsa, istället för vad som ses som gulligt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Min hanes mage la av första gången efter antibiotika. Och redan då var han inte stress tålig.
Han har haft kronsik inflammation i tarmen. Så en hund med magproblem. När du har en hund som har haft problem sen tidigare och den börjar skit och spy blod. Då är de någon som är fel. De kan vara blödande magsår en reva i tarmen. Ja flera olika anledningar
Jag tycker det känns som att du är lite för rädd för vad andra tycker om dig och dina hundar. Om du vet att det var en bra anledning att avliva dem, räcker inte det? Som i din förra tråd när du blivit anmäld av LS och de kom men sa att allt såg bra ut, varför göra en så stor grej av det? Då fick du ju verkligen kvitto på att hundarna inte var vanskötte, när LS godkände?
Jag blev anklagad för djurplågeri när jag valde att inte avliva min OCD-hund pga att han inte har ont och älskar livet. De som anklagade mig för det hade bara sett hans "diagnos" på papper och inte sett själva hunden. Visst blev jag sjukt ledsen men när jag tänkte till lite så insåg jag ju att de inte visste något alls om min hund! Så då kom jag över det, och min hund är fortfarande lycklig trots diagnos. Så ta inte allt så personligt :)
Beklagar förlusten av dina hundar
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Lider med dig 😕.
Har varit med om en liknande sak med mina tidigare hundar; i maj 2008 flyttade en valp hem till mig, i juni samma år var jag tvungen att ta bort min 12-åring och i augusti min 15-åring.
Fick då höra från flera håll att jag tagit bort de äldre hundarna för att jag ville satsa på valpen och att mina Gammeltanter inte betydde något för mig längre.
Jag visste att det inte var så, mina vänner visste det också, men det gör ändå ont att höra, när man redan är i en sårbar situation.
Även om man innerst inne vet att det man gjort är det enda rätta så är det klart att man ifrågasätter sitt eget beslut när man får höra sånt.
Om nu folk prompt måste haka upp sig på saker så är det väl bättre att reagera när djurägare inte tar bort sina hundar i tid utan de går och lider!!
Förstår dig mycket väl att du vill ha en ny hund och det ganska snart, det är outhärdligt att vara utan. Man sörjer på olika sätt, en del behöver sörja klart innan de kan skaffa en ny vän, andra kommer över sorgen genom att engagera sig i en valp.
Beklagar sorgen och ta hand om dig! ❤️❤️❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vad har dom anmält dig för ? Att du avlivat dina hundar ? Hänger inte riktigt med här.
Vem som helst får åka och avliva sina hundar - oavsett om dom är friska eller sjuka. Det är en ägares rättighet och inget man kan bli fälld för.
Ne LST anmälan var tidigare. #11
#10 Jag kommer inte skaffa hund än. Känner att jag behöver sörja min hundar innan jag tar in en annan. Men de blir kanin.
#9 Då jag redan har blivit anmäld och jag vet om att de finns folk i området som har emot mig så tar jag upp de igen.
Jag har valt att nämna LST anmälan för en snabbare hel het än att ta den långa vartionen av allt. Så blev de kort.
Ah okej, då är jag med.
Skit i sådana människor, inget att bry sig i. Att du avlivade dina hundar har ingen annan att göra med och dessutom hade du en orsak varför du valde det beslutet, Jag skulle bara reagera om någon skulle avliva en helt frisk hund med "friskt" psyke, för då känns det ju som en helt annan sak. Men skulle aldrig någonsin få för mig att anmäla även om det skulle låta väldigt tragiskt. Sen så spelar det egentligen ingen roll vad andra tycker gällande avlivning, eftersom att avlivning räknas som vilken tjänst som helst så har man rätt att avliva både sjuka och friska hundar, för det är ju bara en tjänst och ingen kan anmäla dig för att du avlivat dina hundar.
Ibland är folk bra roliga.
Och Ja #2 du har fätt. Folk är helt från vätet. LST ringde mig nyss. Dom har fått in en anmälan där enligt personen så ska jag har skrivit på ett forum på internet att jag har avlivat friska hundar. För enligt anmälaren så var mina hundar krävande och jag vill inte ha dom kvar.
Personen här försagt sig genom att nämna iFokus som den sidan där jag skriver att dom var friska. Hmm.
Min granne frågade idag varför vi inte har varit ute med hundarna sen i måndags. Förklarade och hon sa att jag gjorde helt rätt.
Suck för folk asså. Så nu ringde LST ringd min veterinär som har hundar i frysen. PLanerad krimering på fredag. Så nu har dom med mitt okej undersökt hundarna. Vilket bekräftar de jag har befarat. Min tiks höfter hade pajat och när de väl börja så slutar inte nerförs backen :( Så LST begärde en obseravrtion som tur är jag inte betalar. Räcker med den fina räkningen jag redan har.
Så ja. Nu sitter man här och har sprängande huvudvärk och tårarna slutar inte
Har du blivit anmäld för att du avlivat dina hundar?
Väldigt konstigt i så fall, det är helt tillåtet att avliva både friska & sjuka djur.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#16 tror att någon tog illa vid att jag kan ta bort mina hundar innan dom börjar lida för mycket
Jag fick obduktionsrapporten för 3 timmar sen. Hanen buk full av blod och tiken höfter var helt slut på brosk. Om någon möjligtvis har några som helst tvivel på att hon gjorde rätt för hon har fått rejält med skit för detta. Inte klokt. Hon avslutar deras lidande och blir anmäld.
Inte konstigt tiken var som hon var med smärta kanske redan som ung.
Okej, vad konstigt. Anmäla gör man om man misstänker att någon bryter mot lagen.
Beklagar sorgen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Idag anmäler folk för dom är oroliga
Jag avlivade min hund för två månader sedan,
för att slippa se henne lida innan det blev ännu värre, för jag tänker så här, att man hellre dör när man fortfarande har lite livsglädje kvar än när man mår pyton och blir deprimerad, har ont i kroppen.
Skulle aldrig vilja somna in av smärtor/sjukdom i det värsta skedet, då tar jag hellre livet av mig innan det värsta hinner hända.
Visst hade man kunnat operera, men hon var gammal, var full av knölar, hade stela leder, kronisk öroninflammation, tappat tänder, nästan helt blind och var inte samma hund, kunde fortfarande vifta på svansen och ibland busa som en hundvalp, men det var inte ett värdigt hundliv längre, hon hade uppnått sina mål i livet, fått ha ett bra liv med mycket kärlek och äventyr, vandrat i fjällen, fått följa med överallt, rymt till granngubben och stulit älgben många gånger under sin uppväxt, varit en väldigt trogen kompanjon och familjemedlem som alla människor har förälskat sig i och många aldrig kommer att glömma, världens bästa hund som förtjänade ett bra och värdigt, varmt och kärleksfullt avslut.
#21 jag känner samma som dig.
När de händer så hastigt så märker man en förändring i hunden.

"Tur i oturen" är kanske fel ordval. Men obduktionsrapporten visar ju att du hade rätt. Och du slapp betala kalaset. Skulle sova gott på det.