Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2291 ggr
densomundrar
0

Börja klickerträna?

Kikade i kategorin men kunde inte hitta något passande… Har funderat på att börja klickerträna min vovve, men innan jag tar beslutet om att prova vill jag ha lite med "skinn på bena". Om jag klickertränar in tex sitt, då kommer jag sedan i framtiden att kunna använda ordet sitt och hunden kan då fortfarande kommandot utan att jag klickar med tillhörande godis? Är livrädd för att bli fast med att alltid bära med mig en klicker och godis för att min hund ska kunna vara samarbetsvillig, jag vill kunna använda mig själv om min röst som belöning oxå. När man ska klickerträna så ska man vara tyst, såg i ett klipp om att man kunde klicka in ett kommando på rörelse men kan man även gör det med rörelse och röst? Har ni några bra tips på "instruktörer" på Youtube eller någonstans där jag kan läsa och lära mig mer om detta? Tacksam för alla tips jag kan få :-)

Changrila
1

Jag har konstant "klickertänk" och mina hundar lär sig olika moment med just shejping (vilket innebär att de får klura ut vad de ska göra och jag belönar olika steg mot det färdiga målet, först därefter sätter jag kommando på det hela). Vi tävlar även rallylydnad och jag har tävlat vanlig lydnad också. Bara där får du nog svar på om man alltid behöver springa runt med en klicker och godis i handen ;) Å andra sidan har vi inte alltid godis som belöning heller, jag gillar att kunna variera belöningarna. Men det är ju som alltid, du kan inte förvänta dig att hunden ska sitta innan den förstår vad sitt betyder. Går du för fort fram i träningen så kommer bakslagen osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

fridarebecka
0

Det mesta har jag klickat in med handtecken eller visa med handen och sen lagt på ett kommando när han börjar fatta, precis som jag hade gjort om jag använde min röst istället för klicker.  Upplever inte alls att man blir fast med klickern, lär ju ändå in så att han kan ordet och det är ju godiset han vill åt, inte klicket. Klicket innebär bara att han gör rätt och att godis kommer snart Glad

Har inga bra tips på instruktörer på youtube tyvärr.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Herveaux
0

Klickern ersätter inte kommandot, utan är ett hjälpmedel för att belöna hunden mer precist när den gör rätt och hjälper då hunden att snabbare fatta galoppen av vad den som tränar vill att hunden ska göra.

Så, nope, du kommer inte behöva leva med en klicker i handen för resten av ditt aktiva hundliv om ni börjar träna med klicker! 🙂

Det kommer säkerligen hagla in tips på YouTube:are som fokuserar på klicker,
har du hunnit kolla runt på klickerträning iFokus?

Hoppas du gillar klickerträning, jag tycker det är grymt roligt!

// Harley

densomundrar
0

#1 "Vi tävlar även rallylydnad och jag har tävlat vanlig lydnad också. Bara där får du nog svar på om man alltid behöver springa runt med en klicker och godis i handen ;)" förstod inte riktigt det där? ……… Jag freeshapade (staving) in både sitt och ligg samt vacker tass med röst och godis, nu kan han sitt väldigt bra med både kommando och rörelse och kan köra den med alternativa belöningar. Det blir alltså samma som med klicker, man använder den för inlärningsmomentet och sedan kan man använda sig av det man lärt in utan klickern och belöna med röst eller lek? I sådant fall är det absolut något jag skulle kunna testa.

densomundrar
0

#3 tack för tipset, visste inte att den sidan fanns :-)

Herveaux
0

#5 Så lite så! Inte lätt, iFokus-familjen är stooor, men en riktig guldgruva! ❤️

// Harley

densomundrar
0

Ja, man hittar nya och spännande sajter hela tiden :-)

Changrila
0

#4. Ja, jag lär mina hundar allt de kan med hjälp av klickerträning. På tävlingsplanen får man dock inte ha klicker, godis eller leksak synlig. Med andra ord, om man kan lära hunden saker med hjälp av klickerträning och sedan tävla så bevisar det att man inte behöver springa runt med en klicker hela tiden för att få hunden att göra saker eller liknande.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Joyous
0

Jag har klickertränat i 17 år och nej du kommer inte behöva bära med dig en klicker överallt. Först och främst så är klicken ett hjälpmedel, det går utmärkt att träna utan! Idag väljer jag bort klickern vid massor av tillfällen,, just för att den inte är nödvändig. Klickerträning handlar mer om ett sätt att tänka. Jag vill att mina hundar testar sig fram och själva kommer på vad de ska göra. Jag behöver ingen klicker för det. Du väljer vad du vill använda klickern till och vad du inte vill använda den till. Du väljer också själv hur snart du vill sätta signal på beteendet.

reverse
1

Klickerdosan är ett verktyg under inlärning. När något är inlärt och klart behöver du alltså inte använda den längre. Sedan är det stor skillnad på att faktiskt klickerträna och att endast använda sig av en klicker i sin träning, men det är en annan historia.

//Lina

densomundrar
0

#8 då hänger jag med, är inte så insatt i hundtävlingar så jag vet liksom inte hur det går till och därav förstod jag inte :-) Tack för era svar, då blir det att införskaffa en klicker och börja klicka in saker. Har haft som mål att lära min vovve en massa saker, han är så otroligt intelligent den lilla krabaten.

tulinia
0

http://www.canis.se/klickertraningskurs-se.html Är en gratis klickerkurs du får till din mail :) riktigt kul!

densomundrar
0

#12 tack för tipset :-)