Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2071 ggr
batmanthebun
0

Skaffa Hund

Så efter 1.5 års planering och tänkade så kom vi äntligen fram om att skaffa hund nu i sommar. Men sen så visar det sig att en släkting måste sälja sin hund pga tidsbrist kommer vi nu att köpa hennes hund, en husky, jämthund och gråhund blandning, då vi inte hade hjärta att se henne gå (Varit hundvakt åt henne och hela familjen är tokkär i hunden, speciellt jag). Så om två veckor kommer jag att vara stolt ägare till en hund.

Vi kommer att få med allt min kusin har så det är inget problem. Men nu kommer frågan, hunden har en tendens av att gå ned i vikt ganska lätt och jag vill vara förberedd. Har läst på lite men tar gärna emot tips från er. 

När hon tappar vikt så beter hon sig inte annorlunda överhuvudtaget (lika aktiv/pigg, dricker som vanligt, kissar och bajsar normalt) Hennes matlust är det största, hon slutar att äta upp maten som hon annars gör (Enligt min släkting)

tillowin
0

Vad äter hon för mat? Det är nog det första jag skulle titta på, om hon gillar maten och om den passar henne. 

Är det så att hon plötsligt går ner mycket i vikt, eller är det bara att hon i perioder har lite lägre matlust än annars?  Har hon alltid gjort så, och hur ofta? Det kan ju också vara så att hon har något problem med magen, någon sjukdom eller allergi som gör att hon ibland får ont i magen och därför inte äter. Det känns väl kanske som att det borde märkas åtminstone lite i allmäntillståndet i så fall dock.

Petmade.se - Handgjort för hunden

Frida B
0

Om hon plötsligt går ner trots likadan matlust, motion, vardagsvanor osv skulle jag kolla upp hos veterinären om någonting är fel.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
0

Hur gammal är hon? Har din släkting haft henne hela tiden?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

batmanthebun
0

#1 Det är periodsvis hon går ned i vikt pågrund utav saknad aptit. Hon har alltid gjort så. Ofta länkad med att hon är stressad (flytt, hundkompis gick bort, etc). Kommer inte  ihåg i huvudet vad det är för något hon äter, bara det att just nu får hon även lite valpmat för att hjälpa henne gå upp lite

Frida B
0

(Edit: läste fel)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

Vad för foder får hunden? Det låter som det även kan vara en ganska stressad eller rastlös hund i grunden? Ett foder utan majs är då mitt första tips att ni ska köpa och sen ge lite av först för sen öka allt eftersom tills hon tål den maten. Jag passar på att säga grattis till bli med hund :)

batmanthebun
0

#6 Hon är en ganska lättstressad hund, hennes ägare innan min kusin har mest troligtvis slagit henne (rädd för män, speciellt med skägg, och blir rädd om man höjer rösten eller kommer med en borste. Dock är hon mycket bättre nu). Jag ska prata med min kusin angående vad hon köper för foder imorgon.

tillowin
0

Det låter ju mest som att det är en stressgrej. Jobba på självförtroende och att hantera stressiga händelser skulle jag säga (jag är inte kunnig nog att ge konkreta tips kring det, kanske någon duktig instruktör eller hundpsykolog kan hjälpa).

Har själv en hund som i perioder inte äter så mycket, i hennes fall verkar det dock vara att hon inte tycker om fodret (dvs, i detta fallet, alla torrfoder av vettig kvalitet ;) )

Petmade.se - Handgjort för hunden

[Forest]
0

Efter foderbyte på ena hunden som fick stressmäll och gick upp i spinn lätt vart så mycket bättre efter foderbyte då majs uteslöts hon åt innan royal canin (tidigare ägare). Här vart det först orijen och färskoder nu är det acana som hundarna gillar. Sen är det bra att träna en stressig hund för att bygga upp deras självförtroende som 8 säger :). Vi träna balansövningar,vardagslydnad,lite sök/spår.

batmanthebun
0

#8 #9 Hon är som sagt lätt stressad och är något jag kommer behöva arbeta med. Hennes tidigare ägare har mestadels arbetat med att få henne att lita på människor. Just nu så äter hon High-Energy Extreme och lite valpfoder (fick en kull i somras)

e94h
0

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men tror inte någon nämnt detta. Vår jaktlabbe slutade äta när hon skulle löpa. De kan göra detta pga att de vill spara maten tills valparna kommer och mamman måste äta utan att kunna leta mat. Vi brukade peta i henne så mycket vi kunde, ofta hjälpte det om man "matade henne". Jag brukade lura henne att börja äta genom att hon fick äta ur min hand, och allt eftersom sänkte jag ner handen i matskålen. Till slut tog jag bort handen ur skålen och då åt hon ytterliggare lite. Funkar även bra om de inte vill dricka! 

Om hon är stressad kommer det vara svårt att få henne att äta. Det vet man ju själv, man tappar ju aptiten helt när man är stressad. Kroppen vill inte behöva fokusera på matspjälkning och dämpar därför aptiten, detta för att hunden ska vara redo för annat. Satsa mycket på att få henne att slappna av. Lättare sagt än gjort men jag tror, om det inte är i samband med att hon löper som hon slutar äta, att det kan vara en stor anldning till att hon tappar aptiten!

batmanthebun
0

#11 Hon löpte sist i sen februari så inte superlångt tills nästa löpning. Just nu så har hon gått ned lite i vikt (enligt hennes ägare) för att de behövde akut ta tillbaka en utav valparna och både unghunden tar hennes mat och hon är väldigt underlägsen så hon vågar ej äta medan han är i närheten

e94h
0

#12 Då skulle jag absolut börja med att låta henne äta ifred. Om hon redan har svårt att äta, och nu även blir av med maten pga en annan hund, skulle jag sätta dessa i olika rum vid måltider. Hela situationen gör henne antagligen extremt stressad. 

Ring din vet om hon inte äter alls (eller inte ordentligt på några dagar). De kan ge dig tips på hur du kan blanda ut maten med tex ris eller mjukfoder för att göra den mer aptitlig. Du kan även testa att ge henne maten medan ni är ute och går, i form av "godis" (med med den verkliga maten istället för godis). 

Vår hunds sista år var hon väldigt sjuk, och åt knappt alls emellanåt. Då fick vi mata henne med ris, leverpastej och allt annat man kunde få i henne. Visst, risken finns att hunden blir mer "kräsen" men det kan det vara värt om det verkligen har tagit helt stopp. Hellre en kräsen hund än en död hund, för att vara rakt på sak.

batmanthebun
0

#13 Det var som sagt ett akutfall då dem behövde ta hand om honom ett tag, så absolut inget permanent. Men det är även en av anledningarna jag kommer köpa henne, då hon kommer vara i en mycket lugnare miljö (inga småbarn, katter eller andra hundar som springer runt i huset)

e94h
0

#14 Det kommer säkert göra under för henne att få komma och bo hos dig! Dock skulle jag ändå ringa min vet och fråga vilka akut-lösningar jag kan mata hunden med om hon inte skulle äta de första dagarna, om jag var du!