Hur hantera osäker hund?
Jag tänkte be om lite feedback här för att se om mina tankar är på rätt spår eller helt fel. Fram till på måndag har jag en liten blandras-hane (tibbe/jrt) på 9 år som bor hos mig. Hunden i fråga kände jag inte sedan innan, mer än ett kort möte på 30 minuter för nån vecka sedan.
Den här hunden har visat sig vara extremt osäker. De första två dygnen blev jag biten tre gånger, inte skadad men dock nafsad rejält enbart för att jag kom för nära (vilket är svårt att inte göra i en etta på 28 kvardat och hunden lägger sig i mitten). Jag har gett honom "space" och helt enkelt bara ignorerat honom inomhus, låtit honom komma nära när han vill men helt enkelt inte brytt mig om honom. Nu på dygn 4 ligger han mest och sover oc hahr accepterat att vi delar space nu. På kvällen kan han till och med hoppa upp i knäet och vilja bli lite kliad, sen ligga bredvid i soffan. Pojkvän och kompis har varit hit om på besök men då har hunden blivit galen och attackerat ordentligt, så det funkar inte alls med nya människor.
Dock får jag inte rätt på våra ute-stunder. Hunden reagerar på exakt allt, människor, djur, ljud, bilar, cyklister. Ser han en annan hund eller människa 50 meter bort blir han helt okontaktbar. Antingen gör han utfall (oavsett avstånd) eller så typ fryser han fast och bara står blixtstilla och stirrar. Han kan även få för sig helt utan anledning (synlig för mig) pressa sig mot marken och börja dra för sitt liv mot hemmet. Visar alla tecken på osäkerhet, trots att jag inte kan förstå vad han reager på eftersom det ofta händer när det inte är folk, djur eller något distraherande alls i närheten. Godis, leksak, lockande finns inte i hans värld då.
Så nu till mina funderingar. När han får syn på något som han blir så fixerad mot, vad gör jag? Jag vet inte om det hjälper eller stjälper att låta honom stå kvar och fixera på det han fått syn på till han blir kontakbar igen. Jag kan ju inte gärna med våld tvinga honom med mig, men att få kontakt är omöjligt. När han blir panikslagen och bara vill hemåt, vad gör jag? Jag har försökt vänta ut honom till han är lugn igen, men det är omöjligt att utan våld gå framåt så då har det blivit att vi faktiskt gått hem eller dit han drar eftersom jag inte vill göra situationen värre. Men jag vet inte om det egentligen är bra, för då vinner han ju genom att vi går hemåt även om han måste vänta tills han är lugn igen.
Han är hos mig till på måndag så jag vill gärna försöka underlätta de kommande dagarna. Jag är inte van vid sån här osäkerhet hos hund heller så jag känner mig helt ärligt lite "in over my head". Hade jag vetat detta innan hade jag tänkt mer än en gång på om jag hade kunskapen nog att ha denna hunden i 10 dagar. Men nu är jag i denna situationen och vill försöka lära mig hur jag i framtiden ska hantera såna här saker.
Någon som har tankar, tips eller funderingar?
Har något hänt honom när han var yngre?
Låter lite "extremt" 😕.
Min teknik, när det gäller små hundar och som jag använt mig av när jag arbetat lite med osäkra hundar (som kan bitas) jag brukar sätta mig ner en bit ifrån hunden och bara invänta tills hunden blir tillräckligt nyfiken för att själv komma fram till mig och nosa.
Jag kan leka lite med en boll själv, eller ha lite hundgodis och hålla på med på golvet.
Första klappningen sker lite efter känsel, allt beror på om det känns om jag kan klappa hunden eller inte, man ser det på hur pass nyfiken eller försiktig hunden är.
Gäller att vara lugnt och ha tålamod.
Tog 2,5 dag för mig med en liten herre. han kom fram till mig andra dagen och tredje dagen kunde jag sätta på kopplet och klappa honom och han viftade på svansen som en liten galning 😊
Utfallen, testa med att muta med något riktigt gott, dennis korv fungerade jätte bra med min hund, kanske inte lika lätt med en liten, min hund e stor så var bara att stoppa in korven i munnen på henne, men en liten måste man ner och hålla på.
Men hitta något som hunden älskar, oftast matväg som fungerar bäst.
Är hunden så pass osäker med människor och du bara ska ha han till måndag så undvik besök, lugnast för hunden, då han redan är på en främmande plats.
Osäkra hundar blir lätt stressade och kan då agera aggressivt.
Jag vet inte, jag har bara hört att han inte gillar män. Blev lite av ett plötsligt beslut det här med en kvinna jag inte känner alls så jag har inte mycket info om hunden. Vet dock att hennes dotter vägrar passa honom för att hon tycker han är dum i huvudet. Men så har han aldrig blivit bortlämnad förr, utan det är i princip bara ägaren som tagit hand om honom.
Nu har jag ju lyckats nå fram till honom inomhus med tekniken att bara ignorera honom och låta honom komma till mig. Så där känns det som att jag har koll och det är lugnt nu, vi kommer överens helt enkelt och mer kan jag inte begära.
Saken är den att mat inte alls funkar verkar det som som distraktion. Leverkorv är hans favorit men om jag stoppar ner handen för att ge honom något så hugger han mig istället så jag försöker undvika det för oss båda. Det blir liksom som att han riktar sin illska (eller osäkerhet som det egentligen är) mot det som är närmast och att det är favoritmaten spelar ingen roll.
Undvika besök blir det absolut framöver för att inte stressa honom mer. Trodde inte det skulle vara så extremt när pojkvännen kom över så det blev lite av en chock.
Jag tycker riktigt synd om hunden som uppenbarligen inte mår bra alls. Det är tydligt att det är osäkerheten som gör aggressionen och inte som han är elak. Som du säger, han agerar aggressivt pga osäkerheten som stressar honom så.