Drar i kopplet, svårbelönad
Min Pudel på 10 månader drar alltid i kopplet. Har aldrig haft problem med det innan då valparna har kunnat vara lösa. Nu bor jag i stan och har därför varit tvungen att ha honom kopplad hela tiden. Har helt enkelt inte skött det särskilt bra. Vad ska jag göra? Han är ganska svårbelönad utomhus. Han är kräsen så hans vanliga mat är helt ointressant. Och jag kan ju inte mata på med leverpastej eller annat hela tiden. Leksak funkar ibland men han blir väldigt ivrig så han kan inte gå ordentligt. Förslag?
När min hund var valp så använde jag sällan godis för att få henne att sluta gå. Jag stannade bara varenda gång hon drog i kopplet och gick inte förens hon tog något steg mot mig så att kopplet inte var sträckt. I början tog det en otrolig tid att komma någonstans eftersom jag stannade hela tiden, men hon lärde sig väldigt fort när jag gjorde så, så det var inte ett problem så länge.
Då blev liksom belöningen att vi gick och straffet blev att vi stod still, behövdes inte så mycket godis.
Kattmat? Eller micra en köttbulle och gojsa runt med det tråkiga godiset. Lite "marinad" brukar göra susen på mina 😉 Kanske hackat och kokt nöthjärta? Torka lever eller blodpudding i ugn. Hittar man en riktigt bra belöning tycker jag de är beredda att jobba mer för att få den.
Drar hunden - stanna/gå i motsatt riktning från det hunden drar emot. Belöningen blir att ni får fortsätta gå åt "rätt håll" sedan(när kopplet blivit slakt). Har aldrig använt godis/leksak till hundar när vi kört koppelträning, däremot har jag haft flera hundar som drar när de har halsband och går som änglar när de har sele på sig.
Vi stannade varje gång hunden hamnade framför oss, alltså innan hon började dra. Vi fortsatte inte gå förrän hon var bredvid/bakom igen. När hon gick där hon skulle så berömde vi främst med ord. Har du funderat på klicker?
Hunden insåg ganska snabbt att promenaderna blir väldigt tråkiga om hon drar, för vi stannade bokstavligen efter tre-fyra steg i början. När hon insåg varför vi stannade, backade hon självmalt vid varje stopp och då kunde vi även gå vidare snabbare. Sen händer det fortfarande att hon glömmer sig eller testar ibland, men det tror jag beror på att vi inte alltid varit så konsekvent.
Sen kräver det massor av tålamod, och väldigt mycket tid. En kort promenad tog evigheter dom första gångerna.
//Jessie

Jag är lite inne på samma som #3 och #4. Vad är det hunden vill när den drar? Den vill komma framåt, kanske bara gå på eller gå till närmsta lyktstolpe, det hunden vill ha kan man alltid använda som belöning om man tar kontroll över det. Jag hade först tränat på det beteendet jag vill ha, dvs visat hunden vad det egentligen är jag är ute efter med hjälp av typ godis eller vad man nu brukar träna med och sedan ute i verkligheten kan man använda den belöning som är vad hunden vill ha i stunden. Man kan till exempel träna hunden att gå fint framåt mot en skål med en godisbit i och låta den äta på "varsågod" och sedan kan man använda samma "varsågod" på till exempel lyktstolpar eller vad hunden nu vill komma fram och nosa på. Vill hunden inte fram till grejer (dvs den drar för att komma framåt) så kan man ju använda att antingen stå still och bara låta den gå framåt om den gör som man har tränat eller så kan man vända och gå åt andra hållet om den inte gör det beteendet man vill ha.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 #3 #4 Oj! Ni gav mig verkligen supertips för vad jag kan göra med en hund som drar mycket! Det tackar jag för!❤️
Men vad ger det att bara stanna eller gå åt andra hållet? Om hunden redan tycker att jag är så pass ointressant att det inte är värt att hålla koll på mig så lär det inte bli bättre om jag bara står still hela tiden. Jag har försökt belöna upp all spontan kontakt men det är som sagt var svårt med honom eftersom han är så kräsen.

#7 Det handlar inte om att göra sig själv mer intressant, det handlar om att ta kontroll över det som hunden vill, dvs att komma framåt. Det handlar om att det inte ska löna sig att dra, utan tvärtom, det "kostar" att dra, för drar man så får man inte det man vill, dvs att komma framåt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#7 Det är en slags kontaktträning om man vill. När hunden drar så stannar du. När hunden undrar varför ni står still då tittar den på dig. Alltså fokus på dig. Då går du igen. Så här har jag gjort när jag lärt hundarna vänta på att ta mat tex. Sätter man ner skålen och bara säger varsågod så har hunden fokus på maten. Låter du hunden vänta tills den tittar på dig så är fokus på dig och träningen blir effektivare.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag kör också stanna metoden. Den är väldigt effektiv när hunden efter ett tag lärt sig vad det handlar om. Min til drar ibland och när jag stannar flyger hon iprincip till min sida och tittar glatt på mig. Hon har även lärt sig "här" vilket är att hon ska gå vid min vänstra sida. Som "fot" utan tvånget att ha fullt fokus på mig. Ger man det bara tid kommer det löna sig!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"