Färskfoder och bakterier
Ingen har väl missat undersökningen som SVA gjorde nyligen avseende antibiotikaresistenta bakterier i färskfoder (http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund).
Hur gör ni när ni hanterar färskfoder?
* Hanterar ni det i köket på samma ställe där ni hanterar mat för människor?
* Diskar ni foderskålen efter VARJE måltid såsom SVA rekommenderar?
* Hur länge ligger färskfodret i tinat tillstånd i kylskåpet?
* Är DU orolig för att resistenta bakterier ska föras över från fodret till er/familjen?
Personligen tycker jag att resultatet av undersökningen var otäckt. Jag tänker på den varje gång jag hanterar fodret.
Jag hanterar färskfodret i köket där övrig mat hanteras. Det kommer dock aldrig i kontakt med något annat än de burkar som det förvaras i i kylen, matskålen och en gaffel. Fodret är i kylen max två dagar innan det är slut och skålen diskas efter varje måltid för att den blir äcklig annars. Jag försöker hålla samma hygien med hundmaten som jag gör med människomaten och i och med det är jag inte vidare orolig för kontaminering, men så klart : som alltid är man extra försiktig om fodret innehåller fågel.

Vi behandlar färskfoder som vi behandlar rått kött generellt. Vi diskar, håller undan, torkar av. I kylen förvaras det max ett dygn i försluten behållare. Håller man samma hygien runt färskfoder som man gör när man hanterar kött ser jag inte att det skulle vars något större bekymmer. Jag är inte speciellt orolig så länge som hygienen sköts.
Mm…. men har man en liten 5-kiloshund som inte äter så mycket och fodret kommer i 300-400-gramsbitar blir det oundvikligen så att fodret ligger i kylen (och självklart i en burk med lock) några dagar. Det går inte att dela på i fryst tillstånd.
#3 En av anledningarna till att vi kör på Bravo. Det är oerhört smidigt att ha det uppdelat i skivor från början och för oss är det dessutom ännu smidigare att en skiva är en portion för vår hund. Vi behöver inte hålla på att försöka dela fruset eller halvtinat.
Så klart fungerar hunden riktigt bra på fodret och tycker om det, innan någon förför sig att vi enbart utfodrar med något som är praktiskt för oss människor ;)
Jag hanterar färskfoder precis som allt annat kött jag hanterar hemma. Jag skär ju t ex upp rå kyckling som jag själv ska tillaga på skärbrädor mm.
Nu ger jag inte så ofta kyckling till hundarna och inte heller kalkon och det är ju fjäderfä som är boven än så länge vad gäller multiresistenta bakterier (allt detta började ju med att dom kontrollerade kyckling för humanbruk - innan dom gav sig på och kollade färskfoder).
Jag ger mest nöt, lamm och vilt (jag blandar mat själv) och känner mig inte speciellt oroad över detta. Jag diskar inte ens hundmatskålarna efter varje användning heller - dock varje kväll.
Vad gäller ligga i kylskåp, så tar jag fram varje kväll det som ska användas under morgondagen och lägger i burkar med lock på - inga konstigheter.
Hanterar det för sig själv och inte tillsammans med någon vanlig mat. Låter det ligga kanske en två dagar i kylskåpet. När detta uppdagades så gick jag helt enkelt över till ett foder som inte innehöll kyckling elr något fjäderfä för den delen, just för säkerhets skull. Sen om det skulle dyka upp samma inom det andra köttet så får jag hantera det då.
Läskigt. Diska är nog bra, men vad händer om man har ett litet sår på fingret då? Läste en artikel om resistenta bakterier i kyckling häromdagen och tänkte på alla som ger rå kyckling till sina hundar. Och det gäller SVENSK kyckling. Djurmaten är väl ofta import, d.v.s. det kan vara ännu värre.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/resistenta-bakterier-i-var-tredje-svensk-kyckling
Och förresten: matrester i skägget? Se där en spridningsväg från hund till människa, åtminstone om man som jag har en närgången och kärvänlig hund.
Jopp, jag tänker på sånt här, säkert eftersom jag utbildat mig till ett yrke där det ingår mikrobiologi. Och jag VET att om det nu finns antibiotikaresistenta bakterier i fodret så kommer det att överföras till människor, om man nu inte tar till extraordinära åtgärder vilket ingen vanlig hundägare naturligvis gör.
Kyckling är ett jäkla päckel öht. Äter det inte själv längre mer än undantagsvis. Och även om jag tänker åtminsone delvis barfa min hund kommer han inte att få rå kyckling, hur nyttigt man än säger att det är. Nyttigt förresten. De är fullproppade med meds, föds upp på syntetiska proteiner som sen byggs in i våra (och hundens) kroppar och de är utsatta för djurplågeri vilket knappast lär ge optimalt kött. Nyttigt my ass.
#8 - tur jag inte har hundar med skägg….
Jag diskar sällan skålarna, blir väl någon gång i veckan som jag bytar ut dem. Hunden äter ute på gräsmattan när det gäller ben osv. Är inte direkt försiktig vid hanteringen heller, bara att slabba upp i portioner, tvätta/tvåla av händerna när det är klart.
Dock så äter han mest mat som är avsedd för människor, men jag hanterar inte det annorlunda de gånger jag köper färskfoder heller…
Det jag däremot ska göra när jag får större inkomst snart är att övergå till 100% lokalt, små-producerat kött som inte får i sig ett massa konstigt skit, är väl mitt mål för hans mat 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag utfodrar oftast inte med färskfoder men har helt slutat att ge rå kyckling till Nikka. Resistenta bakterier skrämmer mig rejält, inte just de i kycklingen men överlag. Önskar att folk kunde sluta kludda med penicillinsalvor och övrig antibiotika på eget bevåg och i stället följa veterinärens ordination!! Sorry för OT…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
På ett sätt är det ju inte alls en nyhet, för några år sedan rapporterades det om att väldigt stor del av svensk kyckling som ska bli människomat resistenta bakterier i sig. Det är ju inget alls som säger att hundmaten borde vara bättre.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Varför skulle det inte gå att dela på fryst foder?
#14: hur gör man då?
#15 Jag kör med stämjärn och hammare. Suktar också lite efter en såg.
Köttsåg. :P
#17 Är du nöjd? Vad har du för modell? 😊
Jag äger vare sig stämjärn eller köttsåg.
Det är ju ingen större investering att skaffa ett stämjärn. 😉
Jag tinar upp foder korvarna i en plastbytta på diskbänken. Det som blir över förvaras i plastbytta Max 12 timmar. Nu har jag så pass många hundar att jag aldrig behöver tänka på hur länge det får förvaras i upptinat tillstånd. Jag har en speciell kniv som används till att skära upp plasten på hundmaten och har engångshandskar och handsprit i köket jämt.
minavitas.wix.com/kennel
Vad gäller inköp och hantering så kommer hundarna kött i enkilosblock oplastat. Jag lägger ner i plastpåsar i frysen och tar sen upp några block i taget och småtinar på hundarna egna skärbräda på diskbänken - delar sen i småbitar och fryser ner i märkta påsar. Alla påsar har clips beroende på köttslag (grönt för lamm, blått för nöt, grått för vilt, gult för kyckling).
Själv hanteringen kan alltså inte ske på annan plats än där jag själv fixar med mitt eget kött osv då jag enbart har en diskbänk - men jag är noga med att diska skärbrädor, torka diskbänken osv och är inte speciellt orolig. Dessa bakterier har funnits en hel del år (som tidigare nämnts i tråden), men det är inte förrän nyligen som just färskfoder till hundar testats - men det säger ju sig självt att har det funnits i vår kyckling i flera år, så har det givetvis funnits även i hundarnas föda då den är gjord på rester av det som görs inom kycklingindustrin för oss.
Här är två texter om resistenta bakterier i människomat. Notera att den ena är från 2012. Inget jättenytt med andra ord: http://www.svd.se/resistenta-bakterier-i-kycklingkott http://www.svt.se/nyheter/inrikes/resistenta-bakterier-i-var-tredje-svensk-kyckling
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm