Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2494 ggr
[candy_suki]
0

Kostnader för hund

Hej! Vi är intresserad av hund och vill därför samla information. Sökte på internet att en hund kostar flera 10 000kr bara själva valpen liksom.  Så nu fråga jag er om det jag sökt är sant eller inte eftersom att jag frågade mina vänner som har hundar. De säger att själva valpen är inte dyr men ifall man räkna ihop det de behöver bli det. 

Det är ju såklart dyrare i början  eftersom man ska skaffa allt en hund behöver. En valp, mat, leksak, bajspåsar o.s.v 

De säger också att det beror på vilket ras du väljer och hur populär rasen är. 

Kan ni då säga ungefär hur mycket en hund kostar? 

Tack! :)

Lizelda
4

En vanlig, renras kostar mellan 10-15'000 ungefär. Men sen finns det en del raser som är väldigt dyra men det är där de flesta ligger.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Calcifer
5

Det beror som sagt till 100% på vilken ras, om det är en riktig uppfödare eller om det är någon som slängt ihop två "söta vovvar" och sett till att få valpar efter dem. Däremot brukar man i längden vinna på att köpa en dyr renrasig hund från början då den brukar komma med lite mer "säkerhet". De testas och föräldrarna testas för sjukdomar och liknande på ett helt annat sätt och uppfödaren är ofta mycket mer ansvarstagande när det gäller fel och dylikt som uppstår pga genetik.

Och ja ska man köpa allt en valp behöver blir det såklart dyrare också.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Turast
3

Mina har kostat 12,000 och 15,000 kr i inköp, sen går de på flera hundra kronor varje månad också. det är inte så billigt att ha hund. 

Vaccination 1 gång/år runt 500kr /hund

Koppel, sele, halband, träningsgrejer osv

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
0

#3 En gång per år? Vad vaccinerar du med egentligen? O.o

Oliviahack
0

Tävlar man måste man ha det så #4

Lizelda
1

#5 Märkliga tävlingsregler.. Vaccinationerna gäller ju i flera år :S

Dexterr
0

#6 vaccinerar du mot kennelhosta så är det 1 gång/år.

Lizelda
2

Om man ska tävla så krävs det vaccinering mot valpsjuka som inte är äldre än fyra år. Vaccinerar man för ofta så finns risken att vaccinet slutar verka eller verkar sämre. Hur ofta man behöver vaccinera mot kennelhosta vet jag inte då vi inte gör det.

[candy_suki]
0

#1 Jaha! En av min kompis sa att hon köpte hennes hund för 5000kr ungefär…så…? 

#2 Jaha! Tack!

#3 12 000kr för en valp? Jaha…

Loxo
1

Köper du en valp med stamtavla är priset oftast mellan 10 000-15 000 kr. Väljer du att adoptera/ta över en omplacering är priset ca 5000 kr. 

Vaccination ca 500 kr vart 4:e år.

Matkostnaden kan skilja sig mellan 200-1000 kr beroende på hundens storlek. 

Även försäkringskostnaden skiljer sig åt, men någon/några hundringar i månaden. 

Sedan tillkommer kostnader för godis, bajspåsar, leksaker och tuggben mer eller mindre varje månad.

Lizelda
2

#9 Satsa på renrasig med stamtavla, det är ett säkrare kort. Våra valpar tar vi 13 för och det är inte på något vis högt.

Turast
1

#4 kennelhosta varje år, det andra håller jag inte koll på hur många år emellan, det håller min vett koll på ;)

Turast
0

#9 japp båda var valpar när de köptes :)

isblixt
0

ja inte är det billigt att ha hund inte :) det blir inte heller billigare när marknaden för tillbehör är sååå stor.. speciellt utomlands ;) det finns så många fina saker hundarna bara måste ha! 😃

CayKantos
1

Renrasiga ligger ofta mellan 10-20.000 medan blandraser kan ligga på typ 5.000. Mindre kennlar, (evt oseriösa), några som har svårt att komma av med valparna, tjuvparningar, svarta valpar kan ligga på allt möjligt men är ofta oxå billigare

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Nalle-]
2

Inköpspriset är en engångskostnad och den billigaste utgiften. En renrasig valp brukar ligga på mellan 10.000-20.00 (som flera skrivit redan). Sedan tillkommer vaccinationer, selar, koppel, halsband, täcken, kanske en bädd, pälsvårdsprylar om man har pälsras, medlemskap i olika hundklubbar, hundkurser, veterinärvård osv.

hemul
2

Hundarna måste inte alls ha en massa saker. Men husse/matte kanske måste. 😉

[candy_suki]
0

#10 Jaha…..jag hörde från min lärare som har hundar och det bli vaccination för de 1 gång per år eller kanske 1 gång per två år beror på vilka sprutor de behöver. Men då vet jag, tack!

#11 Stamtavla? Vad är det? Var hunden stammar från eller?

#13 #14 Jaha :D 

#15 Oj, vilken stor skillnad! 

#16 Ja! Tack, då vet jag :D 

#17 Ja du :D 

Föredra ni att köpa från djuraffär, uppfödare eller att apdotera en hund?

fridarebecka
1

#18 Går det att köpa hundar från djuraffärer i Sverige…?

Jag rekommenderar att du köper från en seriös uppfödare som hälsotestat föräldrarna och registrerar valparna i SKK, då får valpen en stamtavla. Vill du ha en vuxen hund så finns det massa annonser på blocket eller olika organisationer som omplacerar hundar.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
fridarebecka
2

En renrasig hund som är registrerad i SKK och har stamtavla är dyrare i inköp än en blandrasvalp på blocket. Men är valpen registrerad så kan du läsa på om föräldrarna(och mor/farföräldrarna)och försäkra dig om att de är friska. Det kan du inte göra om valpen inte har stamtavla, och risken finns då att den istället kan drabbas av genetiska åkommor/sjukdomar som kommer kosta massor av pengar i veterinärvård. Visst kan valpen drabbas av sjukdomar ändå, men risken är ändå mindre att den kommer att drabbas av tex rasbundna sjukdomar, genetiska sjukdomar eller dåliga höfter/knän/rygg om du vet att föräldrarna är friska.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lizelda
1

Hundar köps inte i djuraffär……

#18 I stamtavlan så finns hunden med registreringsnummer och dylikt samt stammen tre eller fyra led bakåt, kommer inte ihåg exakt. En stamtavla är även ett kvitto på att hunden kommer från en någorlunda vettig uppfödning. Visst finns det rötägg men nästan alla som reggar valpar i SKK är seriösa.

CayKantos
0

#18 det beror.. Jag ska ha min första hund och vill vara mera säker på vad jag får, därför köper jag hund från uppfödare. Men om jag hade vart mer kunnig hade jag tagit in en omplacering då man lika gärna kan hjälpa hundar om man hittar en som passar en😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Joyous
2

Om du bor i Sverige så säljs inga hundar i djuraffär. Bor du i ett annat land rekommenderar jag ändå att du väljer bort djuraffärer, det är ingen bra miljö för en valp. Valp från en uppfödare eller en omplacering beror helt på vad du har för tankar och mål kring din hund. En valp formar du själv. Valpar är naturligtvis individer och har olika förutsättningar och olika raser har olika egenskaper, men deras brist på erfarenheter gör det lättare att påverka hur den blir. Rasvalet är viktigt! Ta reda på vad ni tycker om för egenskaper och vad ni har att erbjuda, köp inte på er mer hund än vad ni klarar av, det blir sällan bra. Ska du köpa omplacering tycker jag att det är viktigare att gå efter individ. Det finns mängder med hundar som söker nya hem, du kan gå via uppfödare, privatpersoner eller en organisation. Viktigt här är att förstå att hunden kan ha en del i bagaget. Den kan vara dåligt uppfostrad, dåligt social/miljö-tränad, dåligt behandlad, ha dåliga erfarenheter och allt detta kan i sin tur leda till en hund där ni kommer få lägga väldigt mycket tid på att få en fungerande hund. Vissa grejer är lätt att få ordning på, andra grejer kan man få jobba med under hela hundens liv. En omplacering kan också vara helt fantastisk och vara precis vad ni söker men var noga med att ta reda på så mycket som möjligt om hunden.

Achatina
1

Ska man adoptera hund ska man se till att hunden är född i Sverige. Det finns många hundar i Sverige som hamnar i fel hem, det finns ingen anledning att importera in fler hundar från andra länder när det finns hemlösa hundar här. Det finns även risk för sjukdomar hos importerade hundar. Djurhem i typ Spanien och liknande testar bara hundarna för de nödvändigaste sjukdomarna - men det finns fler som kan dyka upp när som helst under hundens liv. Det slipper man till stor del om man köper svenskfött.

Blandrasvalpar brukar kosta från 3000kr och upp, medan renrasiga från en kennel registrerad i Svenska Kennelklubben kostar från 10-15 och i vissa fall uppemot 20000kr (det brukar dock mest vara raser som kräver kejsarsnitt eller där kölistan alltid är längre än antal valpar man får ut, tex. Bostonterrier och Engelsk Bulldog). Anledningen att renrasiga hundar som har stamtavla är dyrare är för att de allra flesta raser har sjukdomar som förekommer i rasen, inte alla är rasbundna, men de flesta raser har dem. Vissa raser har andra krav som måste uppfyllas för att hundarna ska få registreras, till exempel Border Collie där föräldrarna till valparna måste ha godkänt vallprov (det är en vallhundsras) eller Schäfer som måste ha mentalbedömts (det är en brukshundsras, man vill inte ha aggressiva/rädda hundar). Även många andra raser genomgår samma mentalbedömning även om det inte är krav på det.

Blandraser har förstås också sjukdomar, några av de är rasbundna även om hunden i sig inte är renrasig. Det finns en myt som säger att "Blandraser är friskare än renrasiga". Men de allra flesta som blandrasavlar testar inte för någon sjukdom därför kan de sälja sina valpar billigt, eller dyrt, och alla pengarna går rakt ner i fickan. Man ska inte köpa hund efter priset. Finns till exempel en kull med 'renrasiga' valpar för 3000kr ute på blocket just nu, av en ras som inte passar i Svenska hem, det är en ras som är framavlad för att självständigt vakta boskap och där förmodligen i flera hundra år har bara de individer som hatar främmande människor mest fått producera valpar. 

Temperament, rädslor, sjukdomar, instinkt, pälslängd, färg osv är något som påverkats av avel. När man köper valp, köper man ju produkten av någon annans hundintresse. Om man köper en renrasig valp är chansen stor att man får en jättetrevlig individ som man kommer ha från valp till hunden blir så gammal att man får avliva den, köper man en blandras valp är det mer ett lotteri. Man kan få en jättetrevlig och frisk individ, man kan få en trevlig men sjuk individ, en otrevlig men frisk individ eller en som från början till slut är hemsk. Det kan också vara så att man är fel hem för hunden, väljer man rätt ras - ras baserad på vad man själv vill ha ut av hundägandet, på ett realistiskt sätt, så är chansen stor att det blir ett bra köp. Men köper man typ en blandrashund, där en av raserna i hunden är något som passar en som handen i handsken men resten av raserna inte passar så kan man ju få precis det man inte ville ha i hunden. Realism kan vara bra att ha i hundval eftersom många tänker sig vilja träna och tävla till exempel agility, utan att ha någon erfarenhet av det och då kanske man inte tycker det är kul alls men har köpt en hund som är som gjord för det, eller så kanske inte hunden passar alls för det du vill göra med den. Det är tänkvärt också att vissa sporter inte tillåter blandraser i tävlan. Då har man "slösat" pengar och tid på en hund som inte kommer kunna visa vad den går för.

När man börjar titta på hundar ska man gärna också kolla på försäkringar. Det är en dålig idé att ha en hund oförsäkrad. Försäkringspremien för olika raser speglar friskheten inom rasen, det är vad försäkringsbolagets statistik säger om rasens friskhet. En Jämthund eller Bichon Havanais kostar nätt och jämt 100kr i månaden att försäkra i Agria (baserat på 2årig tik) medan en Skotsk Terrier (samma basering) kostar nästan 400kr i månaden. Därimellan är det typ 5-7 prisklasser. Men det finns förstås fler försäkringsbolag och alla har olika prissättningar.

Inköpspriset är en liten del av hundägandet, man kan ha sådan otur att man får tag i en hund med en kronisk sjukdom. En som kräver livslång behandling, antingen som medeciner eller som specialfoder. Min kompis har till exempel en Borzoi och en mindre hund. Förstnämnda hund har foderallergier och det kostar 3000kr i månaden att köpa hundmat. 

En annan utgift som kan bli stor är om man har en hund som inte klarar av att vara ensam hemma eller har sådana arbetstider att man måste antingen ha hundvakt eller ha hunden på dagis. Min hunds hunddagis gick på 150kr per dag men många andra dagis har ett fast pris som ska betalas oavsett om hunden är där eller inte.

Hanna.siri.saijo.
0

Våra renrasiga finsk spetsar, (registrerade på SKK) kostade 8.000 för tiken och 12.000 för hanen. Köpta olika år.

[candy_suki]
0

#23 #24 Tack så jätte för mycket för all information!

Changrila
1

Valpar min ras brukar kosta ca 12000kr, sedan räknar jag med att varje hund kostar ca 1000kr/månad, hunddagis eller dagmatte är inte inräknat i det priset.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm