Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2569 ggr
Nicke_nice
0

Kan inte sluta skälla

Hej! Jag har en blandras, hon är 50% Chihuahua 25% jack russel och 25% pomerian, hon är den perfekta hunden… Om du är inomhus. Men så fort man kommer ut så börjar hon skälla åt minsta lilla sak. Jag undrar om det finns någon som haft samma problem men lyckats bli av med det? Jag har testat med ett halsband som sprutar citronsaft men det bryr hon sig inte om, jag har även testat ett som vibrerar, samma sak gäller där, hon bryr sig inte. Har sökt runt på internet men inte hittat något, så jag skulle vara väääldigt tacksam om det finns någon som har tips på vad jag kan göra för att hon ska sluta skälla. Mvh Nicole

[Majbot]
2

Kontakt, kontakt, kontakt. Min mammas hund var hemsk innan att ta ut men det var ju mammas fel eftersom hon dels inte aktiverade sin hund eller tränade kontakt med honom. Efter att ha klickat in honom och tränat kontakt samt skvaller så är han inte alls lika snackig ute 😃

Nicke_nice
0

Vi är ute iallafall 1 timme om dagen. Vi busar också väldigt mycket och gör olika trix. Men så fort vi kommer ut så är det precis som hon stänger ut mig. När jag säger åt hon så bryr hon sig inte, när jag kallar på hon är det precis som om att hon inte hör mig. Ska testa att gå ut med hon oftare men mindre rundor, ska se hur det går :)

[linda1989]
0

Avled med gott godis, leksak eller liknande som funkar på din hund. Belöna när hon är tyst.

Mysisa
0

Avled och beröm så fort hon är tyst. Försök att gå på såna ställen som det är så lite distraktioner som möjligt.

minavitas.wix.com/kennel

[Majbot]
0

Då verkar det för svårt för din hund att börja i utomhus miljö. Börja med att ex. bara ha dörren öppen och träna kontakt inomhus, förflytta er sedan med tiden närmre dörren och sedan ut. Tyvärr finns det ingen quick fix. Se det som att nu är ett team som behöver samarbeta, istället för att det är "fel" på din hund 🙂 Lycka till!

Nicke_nice
0

Tack för tipsen! Ska testa att avleda med godis

Nicke_nice
0

Ska absolut testa det Majbot!

Wellcraft
2

Jack russel är en mycket aktiv ras, så utöver att slipa på kontakt i störningsfriare miljöer och befästa kommandot "tyst" så bör du kanske aktivera din jycke mer.
Samt träna passivitet, i början i störningsfria miljöer för att försiktigt trappa upp (mycket långsamt) störningar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nicke_nice
0

Jo jag vet att jack russel behöver aktiveras mycket, det finns en hundgård som inte ligger så långtifrån där vi bor. Vi brukar gå dit där så hon får springa av sig, vi brukar också kasta boll :) Hon har även massa leksaker här hemma att leka med. Tänkte dela med mig av en rolig "lek", man har en muffinsform i aluminium, man behöver också några tennisbollar och hundgodis. Man lägger godiset i några av formarna och vissa låter man vara tomma, sedan lägger man tennisbollarna över det. Det blir roligt för hunden och för dig som ägare att kolla på :)

Lona
2

Det är klart att man inte kan skylla på det men det ÄR ju skälliga raser i hunden så det är inte så konstigt att hon är glappkäftad. Därmed inte sagt att man inte kan göra något åt det… Bra att hon får springa lös men att kasta boll är väldigt stressande för en hund. Göm istället bollen så att hon får leta efter den! Spår är en suverän sysselsättning; hunden får använda nosen (=blir trött) samtidigt som den måste ta det lugnt och koncentrera sig för att inte tappa spåret. Försök att hitta lugna sysselsättningar som kräver fokus och koncentration, gärna i samarbete med dig! Är hon lättbelönad? Vad gillar hon för godis/leksak? Hur gillar hon att leka? Ju "värdefullare" saker du har, desto mer värdefull kommer hon att tycka att DU är!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Majbot]
2

Lägg in fler övningar där hon får använda huvudet, då ska du se att hon blir lugnare 👍

Catta-
2

Hur gammal är hunden? Att du är ute en timme om dagen låter ganska lite, sålänge det inte är en valp vi pratar om. Det verkar som att allt blir överväldigande när ni kommer ut. Träna mer mentala övningar. Spåra, sök, nya trix m.m. Mycket kontaktövningar! Det kanske finns någon allmänlydnadskurs du kan gå?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Nicke_nice
1

Hon är 3 år, jag vet själv att det är jag som har gjort fel, jag var som de flesta småhundsägarna i början, lät hon göra allt för hon var valp. Men vi brukar göra mycket aktiviteter där hon för använda nosen, hon tycker det är väldigt kul att spåra :) Lonaa jag ska sluta kasta med bollen och testa att gömma den istället, hon gillar det mesta inom godisvärlden, hon har en hel låda fylld med olika godis och ben :) Det finns 3 gosedjur som hon älskar att leka med, hon gillar också att leka med människor t.ex men händerna, då går hon igång riktigt mycket :)

Nicke_nice
0

Här är en video där man ser hur jag menade med mugfinsformarna :)

hemul
0

Jaha, sån form! Trodde du menade såna lösa.

Nicke_nice
0

Ja jag hade det i baktanke att de flesta skulle tro att det var lösa formar jag mena. Därför ladda jag upp videon så man kan se precis hur jag mena :)

Joyous
1

En timme utomhusaktivitet på ett dygn låter alldeles för lite. Tycker du har fått bra tips, hoppas att det ordnar sig!