Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 756 ggr
[tk1971]
0

Tolka Hunddata-info

Jag kollar lite på mamman till den valp som vi eventuellt kommer att köpa. Jag har lite svårt att tolka "Hunddata"-infon.

Det står att hon har tävlat i agility två gånger. Men jag förstår inte riktigt resultaten. Vad betyder t.ex. ett stort D? "Diskad"?

CayKantos
0

Ta evt en bild/screenshot, sudda ut namnet om du inte vill ha man ska kunna se det, gör det en del lättare 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

IngaTrnqvist
0

Ja, D betyder diskad.

isabella93
0

Kan kopiera in ett exempel från Esters hunddata-sida:

Domare 1  Domarens namn
Hoppklass I :   014 Vilken klass (Hopp/Agility samt nivå) samt placering i klassen.

Small Storleksklass hunden tävlar i

Antal startande :   036 Antal hundar som kom till start

Fel :   5 Antal fel, både hinderfel och tidsfel

Och så här ser resultatet ut om ekipaget blivit diskat:

Domare 1

Hoppklass I :   D

Small

Antal startande :   029

Har hunden fått en uppflyttningspinne står det "Uppflyttningsresultat" på raden under Fel.

Changrila
0

När det gäller tävlingsresultat så är det mycket enklare att få en bra överblick genom att leta upp hunden på sbk-tävling tycker jag. På hunddata ser ofta resultaten så konstiga ut, så det enda jag själv kollar där är hälsoundersökningar och släktingarna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
2

Kan tillägga att just när det gäller agility så skall man inte haka upp sig så mycket på om hunden i fråga blivit diskad några gånger.
Skillnaden på "vinna och försvinna" kan vara extremt liten i agility och en diskning kan bero på att hunden till exempel tagit fel hinder eller liknande vilket oftast är en ren förarmiss.
Händer även de bästa att de "kör bort sig" på en bana 🙂.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com