Bästa torrfodret
Jag vill självklart att min hund ska äta det bästa, men jag kan tyvärr inte hantera de flesta "färskfodren" som finns på korvar och köttbullar med endast kött i, annars skulle jag köra detta till kommande hunden. Har redan bestämt att det ska bli spannmålsfritt torrfoder, men vill ha det bästa för min hund. Några märken/tillverkare ni kan rekommendera?
Tycker mycket om Purizon. Han äter det fortfarande som belöningsgodis även om vi numera kör barf :)
Har bara hört gott om Purizon, Acana samt Taste of the wild ❤️
Tack för tipsen, ska kolla på det :-)
Numera äter alla hundarna ett märke som brukar klassas som "skitfoder" men de funkar bra på det så, tja, vi kör vidare på det.
När Nikka åt spannmålsfritt så åt hon Simpsons torrfoder, tror bara att det finns på Zooplus än så länge.
Jag var mycket nöjd, gillade innehållet och framför allt att proteinet var på en vettig nivå, många spannmålsfria torrfoder ligger väldigt högt.
Nikka funkade bra på det, jag kan inte säga något om smakligheten för hon är som de flesta labradorer - äter allt som serveras.
Om jag skall döma efter de premisser som tidigare kräsna hundar haft så såg det ut och luktade som ett som de borde ha gillat.
Priset är väldigt bra, det måste vara ett av de mest prisvärda fodren på marknaden.
Det är dessutom tillverkat i Storbritannien och har således inte skeppats runt halva jordklotet.
Helt klart ett foder som jag varmt kan rekommendera!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Acana och Simpsons
#4 skitfoder? Nu kan jag ha missuppfattat dig, och det är därför jag frågar, men jag hoppas att du inte tycker att jag kommer ge min hund skitfoder för att jag inte ger barf? När du ändå pratar om land, har funderat lite på det, finns det något torrfoder som är svensktillverkad och som är "bra"? Själv äter jag ju inget annat är svenskt kött (när jag handlar hem till hushållet och när jag kan välja) och skulle gärna vilja att min hunds mat uppfyller samma kriterier om det är möjligt :-)
Kolla på Canagan.
Jag ger mina hundar standardt, det enda torrfodret jag känner att jag kan ge med gott samvete. Och det är svensk tillverkat.
Min hund äter Purenatural och funkar superbra på det, värt att kolla upp! 🙂
Acana och purenatural tycker jag är bra.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Mina hundar äter Acana Ranchlands, den ena är känslig och den andra har stålmage men båda har fina pälsar, trampdynor och magar. :)
Mina äter Taste of the wild. Funkar kanon till alla (har 3 tervar). De har fått bättre päls och gamlingen mår mycket bättre i lederna. Ena är kräsen och var mager och en annan var konstant hungrig och lite tjock, nu är alla fina i hull, äter bra och är mätta. Trots det så går det åt mindre foder.
Vi har Taste of the wild och är nöjda :)

Ena hunden äter Taste of the Wild och det verkar fungera bra. Den andra försöker sno av torrfodret så jag har börjat ge honom lite också.😃
>>>Malum domesticum<<<
Värt att veta är att bara för att fodret är svensktillverkat så betyder det inte att ingredienserna är svenska.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#6, Oj, oj, oj, det blev absolut fel (jag kanske inte ska skriva inlägg mitt i natten :-) )! Jag menade inte att torrfoder är skitfoder utan att just det de äter nu (Halla, med rätt mycket spannmål, beror dock lite på vilken sort man ger) klassas som ett skitfoder av många andra. Själv anser jag att mår hunden bra på det och äter med god aptit så why not? Det enda fodret som är med enbart svenska råvaror är Magnussons men det innehåller spannmål. Det finns inget svenskt som, mig veterligt, är spannmålsfritt. Jag tycker att många av de svenska fodren är ok även om halva forumet förmodligen storknar nu. Till exempel är det faktiskt en hel del hundar - vi har haft en av dem - som enbart funkar på Doggy. Standardt som många rekommenderar har jag enbart dåliga erfarenheter av, trots att vi testat flera gånger och på en handfull olika hundar. Man får prova sig fram helt enkelt, givetvis är det bra att läsa innehållsförteckningen och se vad det är i fodret, men hur bra ett foder än är på pappret så hjälper det inte om hunden antingen inte äter det eller inte funkar bra på det. Hundar är olika, helt enkelt :-) .
#8 intressent, ska verkligen kika på det :-) #15 hehe, verkligen inte, men ett steg i rätt riktning. Jätte bra att du påpekar det, tror inte många tänker på det, har själv jobbat i produktion med svensktillverkade grejer men materialet kommer från annat land. #16 vilken tur att jag frågade :-) Tråkigt att det fodret med svenska råvaror inte var spannmålsfritt, känner att jag gärna vill ge det i första hand. Jodå, det finns gott om dåligt foder och bara för att för att det är dyrt så betyder det inte att det är bra. Min förra hund fick doggy i slutet och jag tyckte att det fungerade bra, men sedan har jag inte riktigt ekonomi till något annat just då.
acana eukanuba taste of the wild orijen
Måste bara inflika med att bara för att ett foder inte innehåller spannmål så behöver det inte vara bra. Många av de foder som inte innehåller något spannmål alls är istället full proppade med vegetabilier vilket enligt mig är minst lika dåligt. Vegetabilier är svårsmälta, påverkar insulin produktionen och påverkar hundens hormoner och upptaget av näring från köttet negativt.
#19 tänkvärt, nu vart det jobbigare att välja :-( vad ger du, barf?
#6 Carrier grainfree är ett spannmålsfritt svensktillverkat foder.
Det enda med 100 % svenska råvaror är Magnussons, som dock inte är spannmålsfritt utan har vete som spannmål. Det är väldigt gott, tycker många kräsna hundar, och vi har det som godisfoder.
Av alla spannmål så är ris något man ska undvika, eftersom ris innehåller så höga halter arsenik. Livsmedelsverket varnar för att äta det för ofta och att ge det två ggr/dag är att riskera hundens hälsa.
Carrier grainfree är ganska dyrt, men ett ok spannmålsfritt foder. Jag tycker dock att kanadensiska Acana och brittiska Simpsons är bättre.
Brittiska Simpsons ger mycket för pengarna. Från 469 kr för 12 kg hos zooplus.se
Här Carriers foder:
#20 Nej om jag kunde så skulle jag ge barf men min tik klarar inte av proteinet. Ris är det spannmål som påverkar kroppen minst av alla utfyllnader man kan ha i foder, jag ger standardt och att det skulle finnas nån arsenik i det överhuvudtaget är bara nonsens. Fodret är noggrant testat, skulle det finnas arsenik i det så skulle de inte få säljas. Standardts foder har funnits i snart 30 år och ingen av deras kunder har dött av arsenik förgiftning :-) däremot är det många hundar per år som insjuknar för att de äter ett foder som har fel och otillräcklig sammansättning. Ett tips är att gå med i hundmatsgruppen på Fb. Kunskapen där är väldigt bra och på en helt annan nivå än vad den är här på hundar iFokus eftersom den gruppen nästan bara specificerat sig på våra hundars kost och det finns så många människor med egna erfarenheter av alla möjliga foder.
#22 jaha ok… Finns det någon satt procent på hur mycket protein ett bra torrfoder ska innehålla? Tänkte ha något jag ska leta efter nu när jag kikar på nytt torrfoder
#23 Rått kött dvs barf mat innehåller mellan 16-26% proteiner så jag tycker att man borde hålla sig någonstans där även när man ger torrfoder. Många foder innehåller alldeles för mycket proteiner vilket blir fel sammansättning då man endast inte bara kan gå på att ha ett foder med så mycket proteiner som möjligt, en del tror att höga halter är positivt i ett hundfoder för att det är mycket kött i vilket det inte är, många av de foder som har skyhöga proteinnivåer innehåller en hel del vegetabiliskt protein också. För mkt proteiner ger en överbelastning åt lever och njurar som kan yttra sig i att hunden får både hud och magproblem för att kroppen inte orkar med att bearbeta överbelastningen.
#23 tack, jag är en av de som trodde att ju högre innehåll på protein, desto bättre. Ska kika på ett vetefritt foder inom de protein ramar du gav mig :-)
#25 Torrfoder med under 20 % proteiner kan riskera att hunden tappar muskler och ork. Det kan passa gamla hundar och sjuka hundar som behöver specialkost.
Man kan inte jämföra färskfoder med torrfoder när det gäller procent protein. Färskfoder innehåller mycket vatten och ofta inga eller väldigt lite kolhydrater eller i varje fall betydligt mindre mängd kolhydrater än torrfoder. Torrfoder fyller ut med kolhydrater för att göra fodret billigare och också för att binda en torrfoderkula.
Om man ska jämföra torrfoder med färskfoder måste man räkna om färskfodret till torrsubstans och därefter multiplicera med 0,90 för att få torrfodernivå (torrfoder har oftast ca 10 % vatten)
Låg procent protein är alltid väldigt lite kött/animaliska råvaror i ett torrfoder.
Hög andel protein betyder inte alltid hög andel kött, men det kan göra det om det är kvalitetsfoder som tex Orijen, Acana, m fl. Se på de 5-stjärniga fodren hos dogfoodadvisor.com och allaboutdogfood.co.uk för att se vilka som har mest kött.Tyvärr finns inte alla foder med (inga svensktillverkade).
#26 Nej det stämmer verkligen inte, var får du allt ifrån? Hur många gånger ska jag behöva förklara att ett lågprotein foder inte måste innehålla lite kött bara för att halten på proteiner inte är skyhög så som i acana och orijen? Använder man ris som ingrediens kan man öka köttmängden utan att proteinerna blir för höga till skillnad från om man använder sig av vegetabilier. Acana och standardt har samma köttmängd skillnaden är den att acana innehåller mycket mer proteiner för sina vegetabilier. För mig är ett kvalitetsfoder ett foder som är rent med noga utvalda ingredienser som inte påverkar en hund negativt och dessa krav uppfyller varken acana eller orijen tyvärr.
#27 Kött består av protein och vatten. Lite protein = lite kött. Ris är en vegetabilie. Vad trodde du att ris är?
Ris innehåller kolhydrater och lite protein. Ris ger näring som alla kolhydrater gör. Kolhydrater, fett och protein tillhör de energigivande näringsämnena.
Ris är inte bra för någon att äta varje dag. Läs vad svenska livsmedelsverket skriver om arsenik i ris. När du har läst det tror jag inte du vill ge det till din hund särskilt ofta och inte heller äta det själv mer än någon gång ibland. Arsenik ger cancer, hud-. lever- och njurskador och diabetes typ 2.
Allt ris innehåller mer eller mindre arsenik eftersom ris tar upp det ur jorden. Arsenik i finns i jorden och ris är extra bra på att suga åt sig det. Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar. Varför ska man öka risken för cancer genom att mata hunden med ris? Det finns massor av hundfoder utan ris att välja på.
Livsmedelsverket skriver:
"Den som äter ris varje dag, eller kanske flera gånger per dag, får i sig mycket arsenik. Även om det kan vara svårt, eftersom det kanske är en mattradition man är van vid, är vårt råd att man successivt försöker äta mindre ris."
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/
#28 Undrar hur många gånger du skrivit de där, synd att det inte håller :-)
#29 eftersom jag inte har en aning (därför skapade jag denna tråd), varför höll det inte?
#29 Lizton kommer med bra källkritik från bra källor. Vart får du din information ifån?
@adventuresofnavi | instagram
Btw så kör vi Canagan/MUSH här hemma :) Kollade pån Pure Natural först men det är inte spannmålsfritt och vill absolut ha spannmålsfritt. Det enda jag hittat är Canagan. Orijen säljs inte här :(
Men jag är väldigt nöjd! Navi kan inte äta samma mat hela tiden därför kombinerar vi med MUSH. Så torrfoder till frukost och MUSH till kvällsmat 🙂 (Och utifall att någon ska kommentera det: så först fick Navi MUSH på heltid. Gick bra en vecka sen vägrade hon äta utan ska gömma maten. Jag testade att plocka bort maten och inte ge igen förrän till kvällen men icke! Höll på så i tre dagar och det fungerade inte. Började med Canagan vilket hon älskade! I två veckor. Sen samma sak. SÅ därför kombinerar vi och det funkar :) Änsålänge..)
#32 Purenatural finns som spannmålsfritt 🙂 https://www.arkenzoo.se/purenatural-grainfree-lax-forell-c127318-6
#33 Åh sedär! Finns dock inte i vår djurbutik men finns mycket online :) Ska kika på det där! Tack!
Såg pure natural när jag var till djuraffären, förpackningen såg förtroende givande ut så jag tänkte att jag skulle kolla upp det så småningom. Har en stor säck med meradog på g hem till min lilla mittel så jag har en stund att fundera på :-)
#30 Jag har tidigare förklarat om riset som finns i standardts foder och vise versa men min information tycks gå in genom örat och ut genom det andra på en viss person. De råvaror som finns i standardts foder är noggrant kontrollerade enligt svenska lagar och regler och skulle det finnas något som är skadligt åt våra hundar så skulle de självklart inte bli godkänt som hundfoder. Och visst kan det finnas arsenik i ris men även andra spannmål korn och havre är två av dem, skillnaden är att dessa inte kontrolleras som det görs med ris. Arsenik finns i jorden och hur mycket arsenik ett spannmål har beror på vilken jord det kommer i från. Kött innehåller också arsenik eftersom djuren vi äter lever på gräs och rötter som finns i jorden. Så visst kan det finnas arsenik i ris men även mycket annat i vår mat. Och eftersom att riset kollas upp innan till tillverkning så är jag säker på att varken jag eller någon annan behöver vara ett dugg oroliga för att våra hundar ska bli sjuka för att de äter standardts foder :-) #31 www.standardtprodukter.se och även privat kontakt via mejl i 1,5 år. Om du har fortsatta frågor på var min info kommer ifrån så får du gärna skicka ett pm. Att endast skriva ut företagets namn känns för mig ganska lamt då många tror att det endast är ett företag som säljer foder och vill ha egen vinning.
#36 sorry. Det är så mycket information att ta in så det är svårt för mig att hålla reda på allt.
#36 Inte ens ris avsett för mänskligt livsmedel har kollats. Först nu from 1 januari 2016, har EU beslutat att man ska mäta mängden arsenik i ris. Svenska livsmedelsverket tycker dock att gränsvärdena i EU ligger för högt.
När det gäller hundfoder finns inga sådana speciella kontroller. De enda kontroller som görs är jordbruksverkets stickprovskontroller en gång om året och då mäts annat som t ex om fodret innehåller de näringsvärden som tillverkaren angivit.
Räkna istället med att allt hundfoder med ris, fr o m nu kommer att vara av ris som inte duger som livsmedel och som innehåller de högsta värdena arsenik.
Här svarar livsmedelsverket på varför de säljer produkter som innehåller skadliga ämnen:
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/
Andra spannmål kontrolleras också, men inget av de andra spannmålen innehåller så höga halter av skadliga ämnen att det varnas för det. Se livsmedelsverkets hemsida.
Gräs och andra växter som köttdjuren äter, tar inte alls upp arsenik så som ris gör. Ris står i vatten medan det växer och tar upp mest arsenik av alla grödor.
Det som man ska se upp med är kyckling från USA. I många delstater är det tillåtet att mata kycklingar med arsenik i fodret (för att kycklingarna ska växa bättre, få mindre ohyra och köttet få fin färg ) Detta gäller inte i Kanada som har en liknande lagstiftning som vi har.
Du gör naturligtvis som du vill, men bra att veta att ju mindre en hund är desto mer skada gör arsenik. Små raser och valpar är känsligast. På samma sätt som barn och kvinnor med lägre kroppsvikt är känsligare än män som väger mer. Gravida kvinnor är extra känsliga, precis som dräktiga tikar. Arseniken går över till fostret.
#38 A jag orkar inte ens läsa eller knappt skriva för det som kommer in genom ditt öra verkar ändå åka ut genom det andra så jag ser ingen mening med att fortsätta denna diskussion.
Min colliemix funkar jätte bra på pure natural spannmålsfritt! :)
Verkar lite virrigt och missförstått det här med kost. 😎
Våra energikällor härstammar från tre områden. Protein, fett och kolhydrater. Väldigt generaliserat men som en bra fingervisning kan man säga att proteinet kommer från djurriket. Kolhydrater från växtriket och fettet från… ptja… lite av varje.
Ett köttätande eller allätande däggdjur kan inte få dåliga värden om maten innehåller "för mycket protein". Inte heller blir lever eller njurar påverkade. De har helt andra uppgifter i kroppen som kroppens reningsverk.
Protein, fett och kolhydrater separeras i tarmen och skickas vidare i beståndsdelar till kroppens celler för upptag.
#27. "Använder man ris som ingrediens kan man öka köttmängden utan att proteinerna blir för höga till skillnad från om man använder sig av vegetabilier. Acana och standardt har samma köttmängd skillnaden är den att acana innehåller mycket mer proteiner för sina vegetabilier."
Ursäkta, va? 🤔
#41, Fast en del hundar "tål" inte för mycket protein - de får bland annat knölar och utslag. Samma gäller för övrigt även till exempel råttor och möss - och hästar, men de har ju en helt annan fysiologi.
#43. Alla övergångar eller förändringar i kosten för samtliga däggdjur bör ske långsamt. Det är vanligt att man har en känslig tarm och i vissa fall fungerar den inte helt som den ska. Att man får knölar eller reaktioner av protein i sig stämmer inte. En överdos av protein är heller inte möjlig för kroppen kan inte lagra protein som den kan med fett och kolhydrater. Däremot är det troligt att det är ett födoämne i kosten som man är överkänslig mot. Ju renare kost man har, ju bättre är det. Det ger mindre risk för reaktioner. Med "rent" menar jag så nära ursprungsstadiet som möjligt. Så lite processat som möjligt (behandlat, gått igenom processer för att få fram slutprodukten) och färre tillsatser, helst inga alls. Om man upplever reaktioner på något man uppfattar som "rent kött" så kan man fundera på vart köttet kommer ifrån. I de flesta andra länder pumpar man köttdjur ordentligt med antibiotika innan slakt till exempel så det skulle kunna vara en möjlig orsak till reaktioner. Hästar är växtätare och flyktdjur och har därmed ett annat system än vårt, men även hästar består av celler uppbyggda av protein och fett. Det är vanligt att man tänker att man äter protein för musklernas skull och det är sant, men varenda cell i kroppen behöver protein som byggstenar för att göra nya celler. I förlängningen innebär det att man åldras snabbare om man har för tunnt proteinintag.
Någon som har några erfarenheter av Wolf of wilderness?
#41 vad var det du inte förstod? #43 Nej för högt protein är INTE bra och påverkar hunden negativt och har ingenting med att göra hur snabb eller långsam övergången i ett foderbyte är. För högt protein är faktiskt den vanligaste orsaken till att hundar får klåda svamp utslag och magproblem så visst har proteinhalten i ett foder en enorm betydelse på hundens välmående! Det har visat sig att levern blir påverkad, en lever som i sin tur inte mår bra har lett till att hundar fått klåda och andra hudbesvär, så absolut påverkas de inre organen av vad vi stoppar i våra hundar. Högt protein enligt mig är big no, finns ingen som helst anledning att ge en hund ett foder som har ett protein som inte är anpassat där dem. 30-40% protein är inte normalt. Många som haft problem med sina hundar och sedan minskat proteinintaget har fått en symtomfri hund.
#45 har du någon källa? Skulle vara intressant att ta del av den forskningen😊
#45. Ditt inlägg från #27 var svårt att få ihop. Du får gärna förtydliga vad du menar. Att dra slutsatsen att protein i sig är boven för att en hund mår bättre vid ett minskat intag är felaktigt och säger ingenting om hur hunden är uppbyggd, fungerar eller om vad den behöver. Mer varningar om fodrets kvalite' och/eller din hunds överkänslighet. Med vetskap om att levern är kroppens största och viktigaste reningsverk och att/om den skulle bli påverkad av ett visst foder avslöjar ännu mer om att den antingen 1) får i sig toxiska mängder av något som den inte kan hantera eller 2) har ärftligt dåliga levervärden. En mix av de två mår ingen bra av och kan vara farligt. Det är skillnad på rent syrerikt älgkött och hamburgaren på McDonalds helt enkelt. Du kan inte vara allergisk mot vatten som du består av heller, men mycket väl sådant som finns där i. Detta är inte avancerad vetenskap, sånt här ingår i läroplanen redan på mellanstadienivå. Om du har dagsfärska revolutionerande rön inom vetenskap som motsäger allt annat någonsin hittat inom anatomi, biologi, fysiologi, kostvetenskap och kemi så håller jag med #46, dela gärna med dig av dessa i så fall.
Har för mig att jag nämt förut var jag får min information ifrån, orkar inte läsa igenom tråden men iallafall så får jag min kunskap i från Lena Mattsson och företaget standardt. Lena är specialllist i näringslära för hund och hjälper ca 4000 hundar varje år och har så gjort i 30 år. Genom mångårig kunskap om näringslära så har de kommit fram till vad som påverkar hunden negativt samt positivt, det är genom deras egna forskning som de kommit fram till allt eftersom de haft så många olika fall genom åren att göra med. Jag litar fullkomligt på Lena då hon hjälpt mig också. Att påstå att högt protein inte har något med klåda att göra är fel, standardt har sett ett samband mellan klåda och högt protein och har märkt en avsevärd skillnad på hundar när de sänkt proteinhalten. Varför skulle inte proteinhalten påverka hundens hud negativt? Folk som röker får ful hy likaså de som äter mycket choklad eller annat som är fett får finnig hy. Mycket av de vi stoppar i oss drabbar vår hud likaså de skyhöga protenhalterna i hundfoder! Och självklart ska ett foder innehålla kvalitet, det är ju AO för sjutton! Påverkad av ett visst foder? En hund blir garanterat påverkad om fodret innehåller för lite näring och vitaminer samt en ojämn sammansättning. Sammansättningen i ett foder ska vara jämnare än vad den ofta är. Oftast innehåller de här så kallade kött fodren mycket proteiner, lite fett och lite vitaminer, en hund kan inte endast leva på proteiner utan måste även ha ett foder som är rikt på vitaminer. Allergi för mig finns inte, kosten är det som avgör om man får en sjuk eller frisk hund.
Kan vi inte starta en tråd om ämnet proteinhalt i fodret istället, om frågan fortfarande är aktuell? även om det tillhör trådens ämne så känns det som att vi ändå svävar iväg från syftet med tråden…
#24 Man kan inte jämföra så. Kött inhåller runt 20% protein, det är riktigt. Men det innehåller en massa vatten också. Ska man jämföra så måste man utgå från torrsubstans.
#48. Ah, du får din information från en individ på ett vinstdrivande företag. Då förstår jag dina argument mer. Men forskning? Mjä.
" Att påstå att högt protein inte har något med klåda att göra är fel, standardt har sett ett samband mellan klåda och högt protein och har märkt en avsevärd skillnad på hundar när de sänkt proteinhalten. " Det är inget påstående, det är universial vetenskap och inget individuellt tyckande som tjänar pengar på sina "upptäckter". Om du vidgar dina informationskällor något så upptäcker du snart detta. Ett tips är att hämta information från en källa som inte har något som helst att vinna på informationen den delger.
"Varför skulle inte proteinhalten påverka hundens hud negativt? Folk som röker får ful hy likaså de som äter mycket choklad eller annat som är fett får finnig hy. Mycket av de vi stoppar i oss drabbar vår hud likaså de skyhöga protenhalterna i hundfoder!" Ursäkta men detta var riktigt roligt. Det avslöjar också din kunskapsnivå. Du är varken gjord av cigaretter eller choklad, men du är gjord av protein. Med ditt resonemang så skulle du kunna fasta livet ut men ha konstant hyperklåda av din blotta existens.
" en hund kan inte endast leva på proteiner utan måste även ha ett foder som är rikt på vitaminer." Du är medveten om att protein innehåller livsnödvändiga vitaminer eller? Du blandar ihop begreppen. Vitaminer står inte för sig självt om de inte är kemiskt tillverkade. (inte bra) Vitaminer finns i våra energikällor: proteiner, fett och våra kolhydrater.
"Allergi för mig finns inte, kosten är det som avgör om man får en sjuk eller frisk hund." Uttalandet förstärker bilden av att du är dåligt informerad. Visst kan kosten ge allergiska symtom, men allergicentrat sitter i ditt immunförsvar i dina vita blodkroppar, i beståndsdel heter det histamin. Histamin är livsnödvändigt för människan, men ibland är ämnet överaktivt. Detta är även ärftligt och i sin sanna form har det absolut ingenting med din kost att göra. (såvida du inte triggar det som i fallen för diabetes typ 2)
#51 om du vill fortsätta diskussionen så ta det via pm, då tråden är gammal och jag har redan en gång velat lämna den, då den redan ballat ur!