Vilken ras?
Skrev ett inlägg häromdagen om att jag skulle köpa en mittelspitz men eftersom den rasen jag först tänkte mig har en löpande tik just nu så vet jag inte riktigt längre. I höstas träffade jag en uppfödare till japansk spets inför att köpa valp av henne i år. Men tiken började inte löpa förrän idag så jag hittade en uppfödare till mittelspitz istället. De parade sin tik för ca tre veckor sedan och jag har pratat med uppfödaren om allt. Nu står jag mellan ett val. Japansk spets eller mittelspitz. Kan jag få hjälp?
Enligt min mening är de raserna rätt lika varandra, men jag är inte jätteinsatt i spetsar. Jag hade gått på min magkänsla tror jag, vilken kombination som jag tror mest på.
Jag har en japansk spets på 4 månader. Du får gärna ställa frågor :)
Tack för svar! #2, hur är valpen? Är den skällig, lättlärd, envis osv? Känner du att det var rätt val av ras? :)
#3 Jag känner att han är helt rätt ras. Lättlärd, inte alls envis utan tvärtom, inte skällig alls som vissa tror om spetsar. Hans föräldrar och andra kennelhundar var inte heller skälliga. Väldig lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt i princip utan bra koll på mig och väldigt arbetsvillig och vill hitta på saker men kan lika gärna lata sig i soffan med mig. Enkel päls som går snabbt att göra rent trots sin vita färg, smuts- och vattenavstötande så det är ett plus. Annars hade jag nog inte skaffat en vit hund ;)
#4 tack så mycket! Kommer jag på någon mer fråga så skickar jag iväg ett PM om det är ok :)
#5 Absolut, bara att skriva om det är något =)