Halsband farligt - använd sele
http://www.expressen.se/debatt/hundexperterna-i-tv-sprider-felaktigheter/ Någon som läst? Kommentarer? Jag kan bara använda halsband på mina för springer "canicross" med dem i sele. Men blir orolig när man läser sånt här, ibland när mina vovvar ser något roligt så gör de typ utfall och då rycks det ju i halsbandet :o Använder ni halsband eller sele till "vardags"?

Sele, utom på Happy, men letar sele för fullt till henne :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sele till den lilla hunden, stryp till valpen.
Min äldsta hund(2 år) går hur fint som helst i koppel så han har jag halsband på :) Min valp har varit hemsk att gå i koppel med och det går väääldigt långsamt att träna med honom(min russell var mycket mer lättlärd haha) så på honom har jag frontkopplad sele 👍
Jag använder ALLTID halsband. Min hund går rätt så bra i koppel. hon är ju så liten så jag tycker hon inte behöver sele😉
/Alice
Sele är ju för alla, oavsett om de går bra eller inte :)
"min hund går bra så behöver ingen sele", tycker jag personligen är dåligt "argument" :P
Sele hela vägen ❤️ Bara synd att det inte verkar finnas selar som har knäppen anpassade till långhåriga hundar, får alltid sy ett skydd under själv, annars fastnar knäppet i pälsen när man tar på selen.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Halsband. Inte en chans att jag har sele på en 33kg översocial Rottweiler med snabba reaktioner… Hade aldrig kunnat hålla henne i en sele med alla människor som kommer och ska hälsa. Hoppar hon så välter de. Dessutom är hon så extremt välmusklad i halsen, så det får bli vansinnigt hårda ryck för att det ska skada.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Sele! Har en Zero DC Shorter till skräphunden som jag är oändligt nöjd med. Med utfallshund så är det enormt skönt att veta att den är rymningssäker (tro mig, vi har provat), och den är också mycket smidigare att få tag i hunden med.
Enda gången halsband används är när selen är i tvätten, eller i kombination med sele. (T.ex. när vi ska åka tåg, för Arrak gör utfall mot andra hundar. Då används selen för broms och kontroll, och halsband för styrning/extra kontroll.)
Ja, 25% av hundarna har ju faktiskt problem med nacke och rygg. Vanligare anledning till sk. problemhundar än man tror. Men om det inte rycks och krånglas mycket så är det ingen fara. Jag kommer själv att föredra sele när jag skaffar hund, om det funkar bra.
#5 - finns fler argument och alla är inte dåliga. Jag har en hund som verkligen avskyr sele oavsett sort, så skulle jag då tvinga på henne en ? Nope 🙂 Hon vill ha halsband och inte sele, så då får hon det.
Övriga två hundar varierar jag mellan halsband och sele beroende på vad vi ska göra.
Använder både sele och halsband beror på vad vi gör.
#1 Happy är en tunn kines va? Den sele som sitter bäst på min russkiy 2,6kg skin och ben ;) har varit Gustaf och evita. Ett tips bara.
#0 ett tips är att du kan använda en helt annan typ av sele istället för halsband! lovar att din hund kommer känna skillnad på det och en dragsele :)
Jag använder sele.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#4 Varför skulle du inte behöva sele bara för att din hund är liten? 🙂 Jag använder själv sele på mina och dom väger 1,5kg och 6kg.
Jag själv använder sele, min mor använder sele eller halsband och min far använder bara halsband för han vet inte hur man sätter på en sele och tycker att det är för klyddigt 😛
Två olika typer av selar på Fjant, en som sitter stadigare och bättre och en nu under vintern som funkar att ha ovanpå täcken och kläder. Fåtalet tillfällen används halsband om det bara är en kort tur som fram och tillbaka till sophuset.
Gletta har också två olika typer av selar för mamma och pappa gillar dem olika men för tillfället är det oftast bara den ena båda använder. Var dock svårt att vänja henne med sele då hon hatar att ha saker som sluter runt henne (och hon tycker fortfarande inte om bilselen efter 11 års användande).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Halsen är den känsligaste delen på hunden, vare sig vi vill att det ska vara det eller inte. Precis över luftstrupen finns inte särskilt mycket muskler ens på den mest biffiga hund, om nu muskler skulle förhindra skador… Även om man har en hund som går bra i koppel, så kan oförutsedda saker ske som leder till ett kraftigt ryck. Hunden kan bli rädd för något, eller så rycker du instinktivt bort din hund från något farligt (säg att hunden plötsligt är på väg att kliva på krossat glas som ingen såg först eller liknande).
//Lina
Sele funkar inte på hanen då han har en tendens att dra när vi kommer i möte med andra hundar och jag får ingen kontroll på honom med sele så använder halsband för att få bättre kontroll. Tiken drar aldrig och gillar inte sele så henne har jag halsband på de gånger hon inte är lös.
Jag tränar drag med min och han märker direkt skillnad på vilken sele han får på sig, och vad selen innebär. Använder alltid sele förutom vid korta kissrundor.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Beror helt på vad vi gör. Varierar mellan olika halsband och selar.
Nikka är för det mesta lös numera när vi bor på landet, om hon är kopplad så är det nästan alltid med retrieverkoppel.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Brukar ha både sele och halsband på Humla, enkelt att koppla om till halsbandet om jag behöver få mer kontroll för att sen koppla till selen när hon har "ledigt". De två äldre tikarna har halsband (den ena drar inte och den andra går lös mest hela tiden).
Sele på båda mina.
Jag tycker att det viktiga är hur man hanterar halsbandet, om man har det på. Har full förståelse för att vissa inte kan hålla sin hund i en sele om den är stor och tung. Men jag tycker inte att man ska rycka i halsbandet och absolut inte placera det högt upp precis under öronen. Det kan ge skador.
Min hund drar aldrig iväg så att det blir några ryck så jag använder (då få gånger han går kopplad) ett kennelkoppel, på jobbet där han oftast sitter i lina får han dock ha sele på sig, för att den ska bli lite bekvämare för honom för där blir det ibland lite "ryck i kopplet" när han ska gå efter mig och snöret tar slut. Vanligt halsband är inte så praktiskt då han har så mycket päls. Men absolut, skulle jag ha en hund som drar eller gör utfall regelbundet så skulle jag nog välja bort halsband, för att vara skonsam.
#10 Jag har inte sagt något om andra argument eller att alla är dåliga.
""min hund går bra så behöver ingen sele", tycker jag personligen är dåligt "argument" :P " det är mig veterligen ett argument 😉
Jag har inte heller sagt att man ska tvinga på någon hund? Skrev "sele är bra oavsett om hunden går bra eller inte" dvs om hunden drar eller går fort.
Så du har dessvärre missuppfattat hela min kommentar i #5 😛
Halsband till min lilla då hon nästan alltid är lös och är smidigast att sätta på ett halsband än sele när man möter hund. Och sele för henne är spårarbete och med hennes temperament att ta bort den förväntningarna som sele kommer med känns fel. Halsband där praktiskt liksom. Den stora börjar jag med sele nu just för att nu fattar hon att man ska dra i dragselen. Plus är så slarvig. Kedja betyder jobb men är sjukt duktig på att slarva bort saker (host host #slaev upphöjt i tusen) och känns skönt att ha halsband som ja nu ska vi arbeta eller spåra. Så för mig är det mer om signaler
Använder sele så gott som hela tiden, mest för att hon ofta gör ryck i kopplet som inte alls kan vara skonsamt för kroppen speciellt inte med halsband.
Samtidigt kan jag tycka att har man en hund som går bra i koppel och som strosar runt så finns det väl egentligen ingen anledning att ha sele? Det är ju inte så att det skadar hunden bara om dom har på sig ett halsband?
Jag blandar lite, allt ifrån sele till retrieverkoppel med helstryp. Generellt resonerar jag så att om hunden är duktig på att gå i koppel utan att dra/rycka, så spelar det inte så stor roll. Något enstaka drag är klart att det blir, men är det inte så ofta så tror jag nog det är okej ändå. Däremot unghundar/valpar som flänger runt som jojos, då föredrar jag sele så att det blir lite mer milda/utspridda ryck när det tar stopp i snöret… (trots att en del tror att sele är dålig för växande hundar)
För det mesta använder vi retrieverkoppel, och för korta kissrundor har vi ett brett halvstryp med ett lite längre koppel eftersom retrieverkopplena är lite för korta för att hunden ska kunna kissa på den där perfekta fläcken på andra sidan diket… vi äger en sele men varken jag eller hunden tycker att den är speciellt bra. Jag har den ibland mest för att den är fin. Och den var dyr.
Helt klart sele.
Vi använder sele nu. Hade hellre använt halsband men han klarar inte att gå ordentligt i det ännu då det finns för många harar i området och han har ingen impulskontroll kring dem. 🤪Så halsband används endast i träning och när det är så kallt att han måste ha vintertäcke på sig. Jag har ännu inte hittat något täcke som sitter bra som har hål för kopplet om man vill ha sele under.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag använder vanliga läderhalsband oftast men ibland blir det sele. Oftast bara sele i skogen för de är jakthundar som blir ganska stirriga i skogen. Mina erfarenheter med helstryp är att pälsen ramla av och blev grå. Hade stryphalsband från arken zoo och nån vanlig mataffär med hundgrejer. Plus att min gamla hane fick nackproblem som gjorde att han inte kunde sänka och höja huvudet som han skulle, Så jag bytte. Det blev bättre efter jag bytt.
Använder alltid sele på min hund vid promenader/vandringar/jogging/spår, han går rätt fint förutom när han är för pigg hehe.. Är helt övertygad om att hundar kan lära sig skillnaden på olika selar och att man dessutom har kommandon på vad den ska göra.
Brukar ha vanligt halsband ibland när vi tränar lydnad för att ha lite bättre kontakt med honom.
Gick för övrigt valpkurs hos en hundtränare som förespråkade shaping och att hunden själv skulle ta kontakt med föraren och frivilligt följa, samtidigt som hon sa till mig att jag "borde ha halsband på vid träningar för att lättare kunna styra hunden"…
Använder bara halsband till vardags, sele endast vid spår eller drag.
#31 Tror också de kan lära sig skillnad på selar och vad som kommer hända med vilken om man bara är konsekvent. Gletta har ju stenkoll på om det är bilselen eller vanliga promenadselen man kommer med (ser hon bilselen går och hon gömmer sig eller går och lägger sig i sin bädd).
Fjant vet skillnad på om jag sätter på flexikopplet eller om jag har vanliga läderkopplet (även om jag har med båda och byter under promenaden). Han har även stenkoll på vad jag klär på mig och vad som kommer hända. Han hatar att bli lämnad ensam men så fort jag tar på mig mina ridkläder går han och lägger sig självmant i sin bur för han vet att han ändå inte kommer få följa med.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Sele, då jag är väldigt rädd om min hunds hals.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilken sele är bäst till små hundar?
#35 det beror på hur just din hund ser ut i kroppen. En sele som passar en robust jrt kanske inte passar en italiensk vinthund exempelvis.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#37 Som sagt, det beror på hur din hund ser ut.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)