hjälp oss med förslag
Jag har haft hund av och till i tjugo år och även i mitt barndomshem. har alltid haft stora hundar, Rottis, schäfer, Leonberger bland annat. Sedan Vi fick barn på gamla dar har vi varit hundlösa men längtan finns där. Vi ser dock våra begränsningar. någon stor hund blir det inte nästa gång pga min man. Han älskar förvisso ockdå stora hundar men han sitter i rullstol och hade ibland lite problem att ta ut vår Leonberger. men vad ska vi ha? Hjälp oss med uppslag. Vår plan är att underen pperiod på rvå-tre år besöka kenlar för att kunna kika på olika raser, gärna flera kenlar med samma ras så man får se flera. Jag berättar llite om oss så får vi se vad ni har för förslag. ja min man sitter i rullstol men han är nog den som är mest aktiv och ute av oss båda. Sommarhalvåret är han ute på gården varje ledig stund och grejar. vi bor i ett hus i skogen. 500 meter till närmsta granne som har både häst, hund och katt. Jag jobbar en dag i veckan hemifrån, mannen jobbar 1-2 dagar hemifrån. Övrig tid kan hunden vara med mig på jobbet, hos grannen eller på hunddagis som ligger granne med mitt jobb. Föredrar dock att ha med hunden på jobbet och då är det också bra om den är liten. vi har två barn. En som är tre år i dag och en varannan helg pojke på 11 år som är uppväxt med en Leonberger hos oss och labrador hos pappa/farfar. vi söker en sällskapshund. Vi är inget för tävlingar av något slag utan vill ha någon att gosa, leka och gå promenader med men eftersom vi bor som vi gör skadar det inte om den har lite vakt i sig. Efter att ha haft en Leonberger vill jag ha en hund med så lite pälsvård som möjligt. Åker gärna och får hunden trimmad ngr ggr om året men det dagliga borstandet vill jag slippa. vi är ingen friluftsfamilj. Inte särskilt aktiva men vi går promenader i skogen och åker ofta bort på kortare resor inom Sverige eller dess närhet. Weekends på herrgårdar på landsbygden tex. Liten ja, men ingen chiuaua eller papillon eller i den storleken. Lite rejälare är nog tanken. kan direkt säga att Jack Russel går bort också. Men det är ju ganska ttydligt med den bild jag ger ovan. Kom med förslag och beskriv gärna rasen. Blandraser väljer vi också bort den här gången.
Jag tycker det låter som ni är ute efter mer sällskapshund så titta på rasgrupp 9 :)
Hur ser ni på pälsvård och den biten? Hur skulle vardagen se ut hos er? Vad erbjuder ni mer än promenader?
Mops, riktiga soffpotatisar men kan om man vill vara riktiga energiknippen!
Och behöver knappt nån pälsvård alls.
Pudel, Dansk-svensk gårdshund, schnauzer, kromfohrländer.
Läs på lite om dem raserna :)
Min blogg
• http://minhoffeathos.blogspot.se/ •
Franks bulldog? Eller kanske en Coton de tulear?

Någon gårdshund kanske kan passa? Tänker på Västgötaspets, corgi eller dansk/svensk. Utav de tre har jag bara erfarenhet utav västgöten, lättsamma, trevliga hundar, vaktar med skall och uppskattar att få hänga med. Friska hundar, minimalt med pälsvård och väldigt robusta, trots sin storlek. Kan ni tänka er lite aktivering för skojs skull? Typ godisletande, tricks och liknande?
Pälsvård skriver jag ovan…så lite som möjligt 😉 vi bor som sagt i skogen och en hund som bor hos oss får mycket tid ute. Vår Leonberger var ute fler timmar än inne☺ Min man är sagt alltid ute och vill då ha hunden med. Vi vill ha en hund som likt vår förra kan gå fritt på tomten. Vi har ju skog runt huset där det finns massor av goda lukter och sen har vi två katter varav den ena uppfostrade vår förra hund och som gärna hänger med grannens hund (ja han tror att han är hund verkar det som) Mycket kärlek och gos så klart men lek ockdå. Jag är van vid svåra hundar, har haft flera omplaceringar som kommit från tuffa förhållanden som jag fått jobba hårt med så hundvanan finns där men vill nu slippa den typen av arbete med hunden. Vardagslydnad givetvis men främst just sällskap. Rasgrupp 9 består ju av många hundraser så just därför vill jag ha tips. Vi är en lugn familj som sällan har folk här eller särskilt livat. Det blir ett liv i sus och dus. Nära till både bäck och sjö att bada i. Så gärna tips om raser.
Tänker Kromfohrländer eller dansk svensk. Kromis är jättebra då den inte har något jakt och är superenkel att ha lös. Men det är samtidigt en vakthund som säger till om någon kommer! 😃
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Slår ett slag för podengo pequeno igen. Är högt på min egen lista. Tycker det verkar vara en toppenhund. Liten men robust. Hänger med på alla aktiviteter men gillar att dega i soffan också. De jag träffat har varit supertrevliga. Själv gillar jag den strävhåriga varianten, men det är ju en smaksak.
Dvärgschnauzer hade passat om det inte vore för pälsvården samt dvärgpudel. Cairnterrier eller någon av bichon raserna eller japansk spets kanske skulle passa.