Jobbig efter maten..
Hej! Ser efter en tysk wachteltik på drygt 4år medan ägaren är på resa. Har henne ofta och hon är van att vara hos oss. Hon var tidigare en som slukade all mat men när ägaren böt till ett kraftigare foder tog det inte länge förrän hon började matvägra. Jag pratade med ägaren och kom överens om att prova ett annat foder, nu äter hon iaf! ☺ Men! När hon ätit klart blir hon väldigt hyperaktiv, slickar på mina kläder, gnäller, jagar sin svans och gnagar på sig själv och verkar allmänt rastlös… det är som om hon tackar mig med sitt slick men sedan allt annat… Hon har redan som valp jagat svansen och gnagat på sina ben så detta är inget nytt… bara mönstret hon nu följer, en stund efter maten, både morgon och kväll… Vad kan detta bero på? Hon gör mig galen! Ps. Magen är bra och funkar fint..
Hon lugnar sig vid massage men alltid har jag inte tid att massera henne efter maten… är det bara uppmärksamhet hon vill ha? Och beröm för att hon ätit upp?
Det KAN ju vara så att hon reagerar på maten. Att det är något i maten som hon inte tål och ger henne klåda till exempel som hon försöker avreagera sig ifrån.
Men kommer sådant genast? :/ Jag funderade också på det men det är så omedelbart..
Har du provat på att rasta henne direkt efter maten? Tänker om hon har en överaktiv tarm.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja men hon uträttar inga behov då ☺ Och långpromenader kan man inte gå med henne på 2h före eller efter maten pga risk för magomvridning. Skulle gå om hon GÅR men när hon rusar runt som en dåre för det mesta och hoppar över alla diken i hopp om att hitta viltspår att följa… Detta är alltså en superaktiv hund som går alla på nerverna ibland med sin energi :D Finns liksom inget man kan göra som skulle trötta ut henne varken fysiskt eller psykiskt… ägaren jagar aktivt med henne så det är alltså inte frågan om en jaktras som inte får jaga ☺ Nu ikväll var hon lugnare när hon ätit ☺
Blir det samma sak om hon får maten i en aktiveringsleksak eller typ utspridd över golvet?
Det du beskriver låter som överslagshandlingar, jag tänker att hon kanske går upp i varv när hon ska få mat och sen vet hon inte vad hon ska göra av all energin när maten tar slut på kort tid :P
Äter hon fortfarande fort ? Tänker om hon får med mycket luft och med det får uppblåst och ond mage.
Ja, överslagshandlingar har jag också tänkt på.. har ingen tillräckligt svår aktiveringsleksak, hon är ju så förbannat smart och snabb 😕 Hon äter inte superfort och hon kan komma gnällande till mig mitt i maten, hoppa upp i soffan, slicka, hoppa ner och äta lite till.. sen tar hon ett varv till; piper, slickar och återgår till maten… tillika är hon glad och viftar på svansen, efter hon ätit upp gör hon samma men då kommer ofta juckande rörelser med och det tar tid förrän hon lugnar sig… stiger jag då upp för att gå ifrån henne hänger hon efter och slickar på mina byxben… Även efter lek kan hon bete sig lika och hon har svårt för att lugna ner sig, brukar då massera men hon är inte alltid mottaglig utan ska bara busa med den berörande handen.. Tidigare idag var vi ute på gården, där fick hon uppgifter som att hoppa upp på sten och hållas där, hoppa över saker och balansera på stockar ☺ hon tyckte det var jättekul fast hon var i koppel pga stark jaktinstinkt och mycket viltspår överallt (vill ju inte ha en hund på rymmen).. när vi då kom in höll hon på med sitt "efter maten" beteende en god stund, jag tillät henne då inte att komma i soffan eller ens nära mig (min sambo får vara ifred), fick säga till på skarpen för att hon skulle sluta vanka pipande omkring och gå och lägga sig på sin plats. Efter en stund höll hon sig på platsen, la sig ner med ett knorrande ljud och där sover hon fortfarande 😃 man brukar höra på henne när hon godkänner att inte få som hon vill, hon lägger sig med ett utdraget knorrande eller gnällande eller suckar djupt 😃 Leksaker gömmer hon omsorgsfullt, bäddar ner på sin plats eller lägger dem i ett hörn och flyttar saker ovanpå för att sedan hämta mig och visar tydligt att JAG ska leta fram grejerna, när de kommer fram blir hon överlycklig, tar saken och går iväg och gömmer på ett nytt ställe, kommer jag inte och letar plockar hon fram saken, kommer och visar den till mig och sedan gömmer den igen och kommer sedan för att hämta mig… Hon vänder liksom på hela leken… Det är ju människan som ska gömma saker för att hunden ska få leta 😂
#8 Hon låter skendräktig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mm men tycker inte att det ändå riktigt stämmer in på skendräktighet… kan de vara "milt" skendräktiga? Man ser inget på henne fysiskt och hon bär inte runt sina saker eller nåt annater än hon alltid gjort.. Det med att gömma leksaker har hon gjort sedan hon varit liten, svansen har hon alltid haft lätt för att jaga och hon har alltid varit pratsam men nu verkar det mer som ett visst mönster framträder… Dessa saker (dom flesta) är sådana hon gjort sedan ganska liten men nu börjar alla hennes egenheter liksom hopa sig till vissa tillfällen och mönster
Jag pratade med ägaren för en stund sedan och när jag berättade för honom om tjejens beteende kunde han koppla ihop det med en massa annat och konstaterade att hon nog måste vara skendräktig, där ser man ☺ alla pusselbitar föll på plats iaf och VildaVittra hade rätt ;)