Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1947 ggr
[tk1971]
3

Beteende vid hundmöten.

Detta brukar hända när vi möter en viss hund: Den får syn på min hund. Låser sig på henne och börjar råstirra. När vi närmar oss lägger den sig ner, fortfarande stirrande, och när vi passerar gör den ett jätteutfall. Den skäller och slänger sig fram i kopplet och om den inte satt fast i det är jag säker på att den skulle bita min hund. Vad gör min hund? Viftar på svansen och sänder ut vänliga signaler. Vad gör den andra hundens matte? Låter hunden lägga sig ned, står där med hunden och väntar, säger nåt i stil med "vad är det för dumheter" och när vi redan gått förbi brukar hunden få någon typ av bestraffning eftersom jag hör att den gnäller till. Många gånger har jag tänkt att föreslå att hon måste gå nån kurs med hunden. Hon försöker ju med sin korrigering alldeles för sent! Och inte har den nån som helst effekt heller. Detta är obehagligt eftersom det händer nästan varje dag. Och varför vill den där hunden hugga sina tänder i min hund när hon skickar ut fridfulla och trevliga signaler? Bägge är tikar om det har nån betydelse.

viktoria91
3

Att lägga sig ner är en lugnande signal. Vad händer om ni tar ut svängen och går en omväg runt hunden? Kanske är obekväm med att ni går nära. Hunden lägger sig, ni passerar nära, vilket den som ligger tolkar att ni inte förstår signalen och säger då till.

[tk1971]
0

Vi tar omvägar. Sådär beter den sig om vi går på andra sidan en bred väg. Hur stora omvägar ska jag behöva ta?

fridarebecka
1

Efter att ha kämpat med min hund och hundmöten i snart 2 år, så har jag lärt mig att låser sig hunden så är det redan försent, OM det inte går att bryta fort. Hade min hund låst sig på det sättet så hade jag vänt/gått åt ett annat håll eller gått en omväg. Undrar vad som skulle hända om ägaren tog ögonkontakt med sin hund, berömde med lugn röst och kanske matade med godis under mötet istället för att försöka kräva att den ska bete sig på ett sätt som den uppenbarligen inte klarar av, och sen korrigera den..
Min hund gör inte aggressiva utfall utan blir bara så himla förväntansfull och vill bara hälsa på den andra hunden. Men för oss går det ALDRIG om han får sitta och titta på hunden som närmar sig och bygga upp en förväntan och stress, då blir det garanterat ett utfall. Tittar han istället på mig och får beröm för det så klarar han oftast att strunta någorlunda i den andra hunden. Kan tänka mig att hunden ni möter också bygger upp en stress och förväntan när den stirrar på er.

Jag fick lära mig jättemycket om vilket/vilka beteenden som är naturliga för hundar i hundmöten när jag gick en hundmöteskurs, tror att dom också skulle lära sig mycket av att gå en sån kurs🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[tk1971]
1

Ja. Jag förstår inte varför tanten låter hunden lägga sig och stirra, och så står hon där och väntar på att hunden ska göra sitt utfall. Hon måste ju agera på nåt sätt innan den börjar!

Och att bestraffa hunden långt efter "incidenten" är ju fel, hunden fattar ju inte varför den får en bestraffning då.

TjockaBerta
0

Vi har samma problem med några hundägare här. Tyvärr svarar min hund upp när den andra gör utfall så dessa hundägare tycker att min hund är aggressiv. Han blir stressad när de ligger och stirrar ut honom så oftast försöker jag ta en annan väg när vi möts. 

Jag undrar också varför de låter sina hundar ligga ner. Själv vänder jag om tills jag har hundarnas uppmärksamhet igen och så går vi vidare.

>>>Malum domesticum<<<

[emvirta]
0

Kan säga av egen erfarenhet att hunden kanske inte alls skulle bita din hund, min hund gör likadant vi jobbar med det träffat hundpsykolog. Han agerar likadant för att skrämma iväg den "skrämmande hunden" Handlar oftast av osäkerhet. Min hund kryper ihop om en hund skulle komma fram och hälsa. Hans utfall är för att få bort den andra hunden inte för att han vill ha ihjäl den.

[tk1971]
0

#6: Hehe… "den skrämmande hunden"? Du har inte sett min hund. Nåt mindre skrämmande finns inte. Hon kör med den valpiga, underlägsna stilen när hon möter andra hundar. Hon är drygt 2,5 år men alla tror att hon är en valp eftersom hon är så liten och signalerar "jag är fullständigt ofarlig" med hela kroppen.

Nej, jag har svårt att tro att den där andra hunden tror att min hund skulle vara farlig.

[emvirta]
0

#7 Den hunden som är osäker ser alla andra hundar som "skrämmande" för den hunden förstår kanske inte hundspråket och har träffat allt för lite hundar. Jag har själv en hund som är osäker och spelar ingen roll vad de andra hundarna signalerar så blir han ändå osäker.

TjockaBerta
0

Men varför utsätter man sin hund för såna situationer då? Ligga och vänta in obehaget?

>>>Malum domesticum<<<

[emvirta]
3

#9 alla vet inte bättre, kanske har hon gett upp eller testat olika metoder men inte kommit någon vart. Min hund funkar inte godsaker eller någonting. Däremot har jag fått hjälp med att se när jag kan bryta beteendet innan det hinner eskalera. Tror inte man ska döma andra när man själv inte vet hur det är. Hon har nog det tillräckligt jobbigt med att hunden håller på som den gör.

Hogwarts
0

Håller med. Min hund gjorde också sådär förut men inte pga agressivitet utan för att han är osäker.

[tk1971]
0

Det är ganska lätt att se på hundens kroppsspråk om den lägger sig och stirrar och skäller pga osäkerhet eller för att den vill hugga tänderna i den andra hunden. Om en hund inte klarar att uppfatta att en annan hund är vänligt sinnad när den viftar på svansen, gör lekinviter, är allmänt glatt inställd så ja - då har den svårt att avläsa signaler.

[emvirta]
0

#12 Fast då har du nog aldrig träffat en hund som är ute efter att hugga. Jag tror det är bäst att du låter andra hållas med sina problem, du har ingen aning om hon tanten lagt ner all sin energi och tid på att försöka få ordning på sin hund. Men inte lyckats, har man själv aldrig haft en hund som gör utfall förstår jag att det är lätt att tro att alla hundar som gör utfall är aggressiva och vill hugga.

[tk1971]
0

#13: Nu drar du förhastade slutsatser. Anta inte saker som du inte vet nåt om. Min förra hund gjorde utfall mot andra hundar. Så jag har, under mina 12 år med den hunden, lärt mig att läsa kroppsspråket på hundar i den situationen. Aldrig träffat en hund som är ute efter att hugga? Jodå, jag hade en sån själv 🤓

Och vad gäller den där tanten tror jag inte hon har lagt ner nån energi på att lära hunden att bete sig vid hundmöten. Hon tar sin hund runt kvarteret, alla möten med dem är likadana - hon testar inga nya metoder, bara detta "vad är det för sätt" och så den lilla bestraffningen alltför sent. Ännu en person som låter hunden bestämma.

[emvirta]
0

#14 Dåså då vet du ju själv hur det är, ibland kanske det är bättre att inte lägga ner så mycket energi på andra, att hon bestraffar hunden efteråt är också helt fel. Men sånna människor kommer alltid finnas, så länge den inte kommer åt din hund är det väll inga problem? Se det som en träning för din hund om den kan gå förbi utan att flyga tillbaka.

dinamnam
0

Som någon här ovan sade, det handlar inte alltid om att hunden vill bita din hund eller annat. Tro mig jag har en kompis med samma problem och oj vad det brister för henne vid varje hundmöte. Hon blir förkrossad och skyller på sig själv, hon har testat med ALLT du kan tänka dig men det är svårt. 

Och det där pipet ifrån hunden som du kanske uppfattar som bestraffning kan lika gärna vara att hundägaren kanske t.ex bara har petat på hunden och så har den blivit överraskad eftersom den är så fokuserad på annat. Det händer mig och min hund rätt så ofta. 

Om du nu tycker att detta är jobbigt så tycker jag hellre att du ska gå fram och prata med ägaren, än att skriva ner din frustration här på iFokus. Träffar hundar dagligen som gör utfall, och 9 av 10 fall så är det verkligen inte aggressiva hundar.

Med vänliga hälsningar 

[emvirta]
1

#16 Precis instämmer. Jag blev också förkrossad varje gång min hund gjorde utfall och jag testade ALLT. Tillslut fick jag ta kontakt med hundpsykolog för att få hjälp med problemet. Därför tycker jag inte man ska döma någon när man inte vet om hon försökt med allt med sin hund, Min hund börjar gnälla och pipa efter en hund passerat och den har gått en längre bit bort från oss.