Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1882 ggr
Bellet
0

Collies

Hej! Jag funderar på att skaffa en collie för lydnad, agility och lite lätt spår. Vad jag har förståt så är utställnings-avlade collies ofta ostabila i psyket och dom bruks-avlade är ofta lite stabilare, är det sant? Och sen undrade jag om någon har en kennel som dom kan rekommendera? Gärna en som väntar valpar.

Belphi
3

Jag skulle vilja säga att det är sant, ja. När jag letade collie studerade jag diverse kennlar, kollade resultat på MH (och korning om så fanns) och oftast så brister de UTS-avlade på mer än en punkt, avbrutna MH'n, femmor på skott och kvarstående rädslor osv.  Som aspirerande collie ägare skulle jag råda dig att besöka www.svenskacollieklubben.se/index.htm och kolla igenom de index som finns där.

En bra uppfödare mörkar inte med "hon/han hade en dålig dag" eller liknande, en bra uppfödare står för att ibland blir det dåliga hundar, oavsett.  Om det är något du undrar över kan du alltid slänga iväg ett PM!

Tillägg: tipsar även om collie.ifokus.se, där kan du också ställa frågor!

Viccan92
1

Det stämmer endel precis. Har dock själv två utställningsavlade. Den ena är rädd för golv tyvärr. Den andra har inte fått någon miljöträning som valp men är ganska stabil ändå med lite träning så kommer hon bli toppen.

Beror ju på om du vill ha lång eller korthår. Pma mig om du vill ha tips på bra kennlar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

poodlelicious
2

Vallhundar är generellt sätt mer ljuskänsliga. Kolla noga noga noga på MH innan du bestämmer dig och låt inte någon uppfödare prata bort vikten av mh. Min gamla Collier är det bästa som Gud har skapat. Han är trofast, lyhörd, smart och rolig. Hänger med på allt. MEN. Han är ljudkänslig som sjutton vilket har gjort att jag inte har kunnat träna agility med honom. Går inte att ha honom lös i ett sådant sammanhang. Han har varit en trofast vän hemma istället.

De hårar förbannat mycket. Lär dig hur man borstar ur underullen ordentligt annars kommer du själv förvandlas till en pälsboll.

nowalee
1

jag har en såkallad "utställnings-avlad collie" Inga problem med rädslor eller överlag andra problem. Har även träffat kullsyskon åt honom och samma där. Har "jobbat" på samma saker som jag gjort med våra övriga hundar (golden bland annat),  inga skillnader. 

Men ja, finns ju uppfödare som tänker enbart på utställning så man får ju kolla upp sånt innan man bestämmer sig. 

Sen har ju collien en jäkla egen vilja mm till skillnad från dom andra raserna vi haft, men det är en annan sak.

Bellet
1

Tack för alla era svar :) Efter lite mer research och diskuterande med familjemedlemmarna så bestämde vi oss för att collien inte var den bästa rasen för oss, tyvärr. Dom verkar vara super trevliga hundar men då vi fortfarande inte är super säkra på våra hundtränar-skills så känns det som att det är bättre med en lite 'stabilare' ras. Väldigt synd då dom är så otroligt fina och verkade passa oss rätt ordentligt bra, men men. Just nu är vi lite inne på kelpies, är det någon som har erfarenhet av dom? Jag gillar ideén om en vallhund då dom verkar ha ett otroligt band med föraren men är riktigt intelligenta och självständiga på ett vis, plus arbetsviljan! Det ända jag saknar hos min goldentik är viljan att träna och lära sig nya saker.

[marianova]
0

kan rekomendera en god vän till mig Linda pettersen - daily passion kennel. Hon bor uppe i Norrland, en bit utanför Umeå. En riktig djurvän som hållt på med avel ett bra tag och utställning samt agility med sina collies! :) Vet dock inte hur hon har planerat med valpar framöver. Men skicka ett mail och hör efter :)

Dentaku
5

Kelpie är en jättetrevlig ras men mer turbo så jag skulle nog inte säga att den är mer lättränad även om det är ett mer säkert kort vad gäller mentaliteten.

Även om inte collie är aktuellt längre kan jag tipsa om Springmist och Mironiks, båda har planerade kullar. Dantos är också en toppenkennel, vet inte hur det ser ut med valpar där framöver, detsamma gäller Seamist. Det finns fler seriösa uppfödare som avlar på mentalt bra hundar, om man tittar på specifika kullar ska de ha ett beräknat mentalindex(MI) på över 100. Det finns naturligtvis mer att titta på men just MI är en bra första sak för att gallra bort de som inte prioriterar mentaliteten.

Det är STOR skillnad på olika collieuppfödares resultat beroende på om de tar hänsyn till resultat på mentalbeskrivningar. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Dentaku
7

Den enda kull som finns från Daily Passion hoppas jag är en tjuvparning eftersom tiken är röntgad och har gått MH efter att kullen är född. Kullen är avelsspärrad eftersom tiken visade sig ha C på höfterna. Dessutom har både tiken och hanen 5 på skott på MH och tiken har stora kvarstående rädslor.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Hiro
0

Jag rekommenderar Sammen´s kennel om du är intresserad av långhår

Lon@
7

Jag skulle vilja påstå att en collie nog många gånger är lättare än en kelpie.
Visst, siktar man högt inom diverse tävlingsgrenar skulle jag definitivt satsa på en kelpie men som en trevlig, aktiv familjehund som man kör diverse olika träning med på hobbynivå - definitivt collie (av dessa två raserna alltså).
Men som sagt, kolla noga på MH-resultat med mera! Personligen tycker jag dessutom att uppfödaren bör arbeta med sina hundar på något sätt (och då menar jag inte utställning!).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

poodlelicious
3

#5 Kelpie är helt klart svårare än Collier. När familjen köpte Collier visste vi ingenting. Mina föräldrar kunde ingenting och jag var bara en liten skit. Vovven blev fin ändå. Snäll och lättlärd. Han var och är helt okomplicerad. Jättebra förstagångshund.

Xomix
3

#8 Helt rätt, de var en tjuvparningskull på en tik som just då inte va tänkt för avel. Missödet hände hos fodervärd då uppfödaren åkt iväg för att para en pudel(pudeluppfödning sedan flertalet år) och fodervärden inte uppmärksammat löp på tiken. Resultat 2 kullar födda 1 april! Tiken i fråga är omröntgad B!

Mika-S
4

Jag har både en collie  (korthår) och en kelpie och jag skulle säga att de är "svåra" på helt olika vis.  Collien har jag fått jobba med  rädsloproblematik, så som social osäkerhet och ljudrädsla. Han har även en integritet som heter duga och rätt lätt till att gå upp i stress. I träning är han dock rolig och jag har fått höra av både den ena och den andre att han är en av de bästa collies de har sätt i träningsväg och i kamplust. 

Min kelpie är endast 5 månader än men jag är rätt insatt i rasen och vet hur han troligtvis kommer utvecklas.  Han är vad många skulle kalla svår pga av hans hårdhet, kamplust (som lätt tar över i situationer), hans skärpa och hans intensitet. För mig har det varit mycket svårare att leva med och träna min collie än min kelpie, för collien har egenskaper som jag tyckt varit svåra att hantera, medans många andra ser tvärt om på mina hundar och tycker collien är enkel och kelpievalpen är rabiat. :P 

För lydnad, agility och lätt spår (det du tidigare nämnde) så är min collie ganska optimal, men att ha min kelpie till till skulle vara att låta fler av  hans bra egenskaper gå till spillo enligt min mening. 

Om du vill diskutera kennlar i raserna eller liknande så tar jag det gärna i PM. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika