Passivitets träning
Hej! Jag undrade om hur ni går till vägar med passivitetsträning? Jag känner endast till en metod vart att du när hunden slappnar av och liksom sköter sig själv att du smyger in och snabbt ger en godis och repeterar då detta. Men bara när hunden sköter sig själv och inte låtsas el likn för att få godis :) Fler idéer?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Denna bilden beskriver precis hur jag tycker att en passivitetsträning ska gå till :)
3 hundar, 3 förare, köpcentrum med stökiga ungdomar kl 21 på kvällen.
Det är hundens jobb att ta det lugnt. Husse/matte ska i bästa fall guida dem rätt, men man ska inte blanda in lydnad(aktivt arbete) i passivitet.
Hunden lär sig att lugn = belöning. Den belöningen kan vara godis, men även kel/mys/massage etc. Något lugnande :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 Haha ja hen ser ju ut till att vara hemma där ;)
Instagram
#2 Ja hon är van :)
(Helt annan femma om hon går runt i koppel dock. Då drar hon, men att gå är ett aktivt beteende, och det får jag lösa med lydnad)
Fika är alltid bra. Då har ägarna något att göra, så slipper de pilla och sända aktiva signaler till sina hundar.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tack för bra tipsen! :D
Instagram
Man sätter sig på en filt, parkbänk eller var som helst, tar med sig en bok, placerar både sig och hunden på filten eller var man nu är och sedan tar man det lugnt, struntar i om hunden strular runt och gosar och belönar när hunden är lugn och fin på filten.
Passivitetsträning finns i mycket vi gör. Jag som rökare passivitetstränar t.e.x varje gång jag sätter mig ner och tar en cigg under en promenad.
Passivitetsträningen är enkel och det finns många olika vis att öva på, men det viktiga är att ta med hunden till olika miljöer, låta hunden bli van & trygg.
Att efter varje träningsmoment (iaf vad gäller unghund) köra lite passivitetsträning.
På bilden , en typ av passivitetsträning. Dessa tre hundar älskar varandra och vill helst bara stoja runt, men man ska kunna vara passiv kring andra hundars också!
Här kör dem platssittning, vilket är en krävande passivitetsövning för hundar som kommit lite längre, de har här inget vidare stöd av sina förare.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund