Skillnad mellan Face rase och poil long?
Hej,
undrar om det finns någon här som kan svara på vad det är för skilland på Berger des pyrénées à face rase och Berger des pyrénées à poil long mer än utseendemässigt?
Har verkligen fastnat för Berger och har planer på att skaffa en någon gång i mitt liv, men har inte alls någon koll på vad som skiljer mer än utséendet.
@vendelasandell på instagram.
Har du hört med Club Berger des Pyrénées?
(I skrivande stund ligger hemsidan nere för renovering,
men deras Facebook-sida är up´n´running.)
Club Berger des Pyrénées Facebook-sida
// Harley
Face race är aningen större och det påstås också aningen lugnare.
Mellan de två varianterna är faktiskt den största skillnaden utseendet, det finns en hel del som skiljer de åt där, förutom pälsen. Övriga skillnader beror mer på individen och linjer. Det finns lugna face raser, men det finns precis lika lugna poil longer. Spektrat är väldigt brett när det gäller mentaliteten.
De är inte så uppdelade som man kanske kan tro, det är inte en särskilt homogen ras/rasvarianter. Flertalet faller dessutom i en "mellankategori" när det gäller utseendet. Korthåriga kan födas i en långhårskull, och långhåriga kan födas i en korthårskull. De korsas frekvent med varandra.
Jag är inte helt hundra på registreringsreglerna i hemlandet (Frankrike), men de registreras alla som Berger des Pyrénées. Till skillnad från här där de är antingen fr eller pl.
Tack för svar.
Kanske kan vara därför jag inte hört om så stora skillnader, mer än utseendet då.
#1 Försökte gå in och kika, men som du säger så låg hemsidan nere då. Får försöka igen senare ;)
Wayback Machine!
https://web.archive.org/web/20151009193151/http://clubbergerdespyrenees.se/
En del uppfödare har bra info också.
Tack!
#3 Är det så att alla reggas som Berger des Pyrénées där bara ? Med tanke på att
de ställs separat. Fast klart det vore smidigare med alla dessa halvlånghåriga som
är svåra att veta var de ska vara.. Finns ju en del mi-long och poil long reggade
som face rase här i Sverige.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Hur blir pälsen på de där halvlånghåriga? Tycker största skillnaden är pälskvalitéen, mjuk vs sträv getragg, men jag har aldrig sett någon mittemellanpälsad hund.
Min lånepojk är Face Rase men hans päls är ganska… raggig? Den är inte som när man klappar en Aussie tex, utan en helt annan pälskvalitet. Han har även lite skägg under hakan ;) Tiken han är parad med är liten, nätt och nästan raggig hela hon, men långhåriga är dom ju inte trots allt!
Det jag läst i en vanlig hundrasbok är att Poilen ska vara mer energisk och kvickare än Face rasen! Tror som skrivits innan att det är svårt idag att säga på en sån liten ras, särskilt FS. Face rasen är inte särskilt jämn idag i den uppfattningen jag har hört och det finns likaså hyperhundar som lugnare individer. Tiken jag nämnde har jag inte fått träffa än men ska få det inom en snar framtid, hon beskrevs som en generell labbe i sin mentalitet, alltså lugn, glad och stabil.
Tror att raserna är lika varann men att individerna skiljer sig mycket åt! :)
Bit inte när det räcker att morra.
#9 Det är den uppfattning jag också har fått och har egentligen aldrig läst separata standarder om mentaliteten vad jag kan komma ihåg, därav min fråga ;)
Jag har heller inte lyckats hitta någonstans där man kan läsa separata standarder om mentaliteten (då hemsidan inte är uppe).
Vill man dock va himla petig och kolla hur mentaliteten ser ut på de som valt att pröva den kan man ju jämföra raserna på avelsdata. Annars har jag ingen mer aning en det jag vet nu och det som sagts här x) Kanske man ska fråga uppfödaren!
Här hittade jag två bra länkar genom en annan tråd! 🙂
#7 Jag har aldrig tagit mig för att få deras registreringssystem helt förklarat för mig, och min franska är inte så bra att jag kan plöja genom deras dokument. Dessutom är det Frankrike vi pratar om, de gör lite som de vill ;) Men som jag uppfattat det måste alla valpar registreras innan 3 veckor, efter det är det kört. Då måste de mönstras in. Är inte helt säker på när de får varianttillhörighet, har sett franska stamtavlor med bara Berger des Pyrénées men också med fr/pl.
#8 Typmässigt finns det skillnader också. Face raserna är snäppet större, kortare i ryggen, högre ben, lite längre näsa, öppnare vinklar och får därmed ett kortare steg.
Det här är en "semi-pl" som även har tydliga drag av pl i typen - https://www.flickr.com/photos/122690594@N07/sets/72157651234580401
Många olika hundar - https://www.flickr.com/photos/122690594@N07/albums
Finskt galler - http://claudia.kuvat.fi/kuvat/Pyreneittenpaimenkoiragalleria/
Men det finns väldigt stora skillnader på päls, genetiskt är båda långhåriga, men poil longen har förstås även genen för strävhårighet. Men ibland blir de även lite "broken" (i brist på bättre beskrivande term). Det är det #10 beskriver om hennes hund. Likaså tiken som är lite mer åt pl-hållet, båda har pl inte så långt bak i stamtavlan.
#9 #10 Det finns inga separata standarder för mentaliteten. Face rasens standard bygger på poil longens och är väldigt kort. Det enda som nämns om mentaliteten för face raserna är att de i det stora hela ska uppvisa samma egenskaper som poil longen.
För den nyfikne går det att läsa mer här - http://chiens-des-pyrenees.com/Standards-Berger.htm
"Det här är en "semi-pl" som även har tydliga drag av pl i typen - https://www.flickr.com/photos/122690594@N07/sets/72157651234580401"
Den där skulle jag ha trott var en PL!
#14 Som jag misstänkte då ;)Utseendemässigt visste jag att det skiljde en del.
#13 Haha sant ;) Vet du var man hittar dokumenten? Kikade på racp hemsida, men hittade inte. Min franska är förmodligen ännu sämre, men ändå.
Gjorde förresten en liten snabb jämförelse i MH på FR och PL häromdagen. Har inte kvar filen då den (tillsammans med alla andra mina filer och bilder från min main dator) raderades, men bland annat ligger face rasens skottgenomsnitt på 3,2 (12,2% av rasindividerna har genomfört MH), poil longens ligger på 4,2 (7,7% av rasindividerna). Det stämmer någorlunda överens med min erfarenhet att PL ofta är mer reaktiva och "känsliga" än FR. Men sedan finns det absolut PL som är helcoola och FR som är motsatsen, så det är som sagt svårt att säga.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Här finns en rätt informativ text gällande temperament, även vissa skillnader mellan PL och FR. Mycket läsvärt oavsett vilken variant man funderar på. http://www.gossarna.com/bergertemperament.htm
Jag har själv två FR töser och umgås mycket med ett par PLs och jag upplever att det är rätt stora skillnader mellan varianterna. I korthet känns face raserna tuffare, något skarpare och modigare än vad poil longerna gör som oftast känns mer skeptiska och osäkra, inte lika snabba till att konfrontera ett evetuellt hot som en FR. Men det råder enormt stor individuell variation inom båda varianterna. Och mentaliteten varierar ungefär lika mycket som deras fenotyp ;) Mitt råd är att träffa så många individer, av båda varianterna som möjligt. Rasen är fantastisk men långt ifrån okomplicerad eller enkel att leva med. Antingen så älskar man dem eller så hatar man dem ;)

Jag slängde ihop MH-medelvärdena för PL bredvid medelvärdena för FR, poil longens är saxat rakt av från Avelsdata eftersom de har ett medelvärde. Face rasens har jag lagt ihop själv då det inte finns ett medelvärde där. Nu är det väldigt få individer som beskrivs, men det är rätt tydligt att i det stora hela så är det inga direkta skillnader. Inte ett enda delmoment skiljer med ens en enhet, det största är -0,6, vid 2b.
#18 Jag gissar att det borde gå att hitta något på Franska kennelklubbens sida, men jag har jättedålig koll om jag ska vara ärlig…
Åh nej :( Jag skickar den till dig igen när jag sitter vid datorn, påminn mig om jag inte gjort det inom en snar framtid.
Du får komma till Dingle och hälsa på ;)
Som #19 säger är dom ju väldigt speciella och "egna" så håller med om att man antingen hatar eller älskar dom! 😉
På vilket sätt är de egna, tycker du? Jag har hört det så många gånger i både positiv och negativ bemärkelse, men de jag träffat har förefallit tämligen normala. En del har varit reserverade till en början, men det gav sig och sen blev det pusskalas. Det är ju så klart en sak att träffa en hund och en helt annan att leva med en, så det vore kul att höra lite mera. 🙂
23#
Svårt att sätta fingret på men inte riktigt som så många andra vallhundsraser jag träffat och har erfarenheter av sedan innan! Pojken jag lånar är mycket självständig och kräver en del av mig för att vi ska jobba som bäst tillsammans, han är mycket 0-100 och sedan 100-0 direkt vilket man måste hitta en balans i. Ganska störningskänslig men sånt varierar liksom per dag, så ja, svårt att definiera förutom att de är lite speciella! Även han är en sån som i början kan va lite avvaktande men sedan gärna hoppar upp och pussas!
Dålig förklaring kanske, men uppfattar honom som en helt annan hund än så många andra vallhundar! 😂
De verkar väldigt pussiga överlag! Lite väl myckt i min smak. En pyrre jag träffade på ett promenadstråk var rent äcklig. Vi stod och pratade rätt länge och när jag väl var godkänd skulle det pussas då. Hunden hade hoppat upp på ett rastbord och jag satt på bänken. Jag var så klart smickrad över att bli godkänd, alla blev inte det enligt matte, så jag accepterade slickarna. Men grejen var att så fort jag öppnade munnen för att säga något så passade hundfan på att köra in tungan i munnen på mig! Snabb som ögat var han. Det var lite väl närgånget i min smak, aldrig varit med om det tidigare. Men jättefin hund var det och jag blev än en gång störtkär i rasen.