Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1149 ggr
[Anata]
1

Skriva en bok!

Jag lever jo med en så kallad "problemhund" Eller en hund med nedsatt social förmåga som någon så fint sa till mig.

Att leva med en hund som har dom så kallade problemen som hon har där de samhälle vi lever i har ett högt krav på hundarna som finns här.

Många gånger där vårt samhälle är förmänskliga för våra djur. Alltså att allt ska handlar om människornas förväntningar och krav som i djurens värd inte finns.

En sak som jag höjer ofta är just de här med hundmöte eller generellt sätt där vi möter en annan individ. 

För oss människor är de "Normalt" Att vi möter face to face i våran vardag men i djurens natur så är detta inte okej. De är mot alla kriterier som finns. Detta skapar mycket osäkerhet hos hundar och många hundar gör så kallade "utfall" av denna anledningen. Vid flera gånger har jag sett och varit med om att många ägare tvingar sin hund att passera en hund som gör "utfall". För den osäkra hunden har redan sagt " Kom inte hit jag är osäker!" men mötande hund fortsätter att komma nära. Fast jag och säker många andre går upp i gräset husen eller träden mm. Just för att försöka få kontakt med vår hund. Men när man hamnar i en "jakt lek" där du undviker hunden som möter er. Men ägare till den hunden ändå gör allt för att fortsätta utan att ens bry sig för 5 öre om den hunden som gör allt för att antingen komma där ifrån eller säga till mötande hund att inte komma hit. 

De är lite si och så dom vi som människor har många tankar idéer och tycken. Men när man som hundägare även ska se de från sitt håll, hundens håll samt mötandes håll. Så blir de inte bättre av att få "hugg" av andra som kommer med sina tankar och fix. 

En del säger att jag har rätt en del säger att jag ha fel. Men är de verkligen fel? Och vad är de som är fel?

Naviifax
7

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt poängen.. Vet inte vad rubriken har med inlägget att göra och förstår heller inte riktigt vilken hund du menar när.

@adventuresofnavi | instagram

[Anata]
0

Jo för jag kommer skriva boken om hundar och så jag ser på de :)

Karmatarerskanise
5

Förstår inte riktigt din text.

Ska du skriva en bok om hundmöten?