Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 9472 ggr
faban10faban
0

ta med hund till turkiet

hejsan! vi skall kanske köpa en liten hund :) men vi funderar på om det går att ta med han till tex turkiet utan kliknande?

han har redan pass och är rabiesvaccinerad :)

mvh fabian

Maria
3

Jag har visserligen bara varit i Istanbul men där vimlade av gatuhundar. Alla var i förvånandsvärt  gott skick men jag hade aldrig vågat ta med mig hund dit.

/Maria

VildaVittra
2

Hunden har det bättre hemma. I medelhavsområdet finns det massor av annat än rabies som hunden kan smittas av och man kan inte vaccinera mot allt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

isblixt
0

Det är oftast möjligt rent teoretiskt men hunden har det nog bättre hemma.

faban10faban
0

hejsan! vi har lägenhet i turkiet därav frågan ;) är det nån som själv har åkt till turkiet med sin hund och har erfarenhet?

[Nirvana-music]
0

Det går ju givetvis, men man bör ju vara lite skyddande med sin hund. Skulle nog ta med hunden om jag var du, men alla tycker olika. Men jag känner folk som tagit med sina hundar till Spanien, Thailand och Australien.

Achatina
1
Karmatarerskanise
0

Hade aldrig vågat ta med min.

Lona
0

Jag skulle inte göra det, med tanke bland annat på smittrisken. Finns som sagt bra mycket mer än rabies att oroa sig för…
Det är dessutom rätt mycket krångel med att ta in hund från Turkiet eftersom det inte tillhör listade länder.
Du behöver bland annat antikroppstest för rabies och det blir extra pappersarbete. Om ni flyger direkt från Turkiet så kan ni bara komma via Arlanda eller Landvetter.
(Mer info på Jordbruksverket.se)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

oh-la
3

Turkiet är väl ett icke listat land? Det innebär att du måste ha antikroppar mot rabies för att föra in hunden i Sverige igen. Tänk också på att hunden kan få med sig en massa annat skräp, plus att du behöver kolla med Turkiet vad de har för införselregler så du inte missar några av deras regler. Flyga är inte heller speciellt kul för hundar. Jag förstår själv inte varför man ska flyga med hund om man inte måste…

Lona
0

#9, Great minds think alike, vi postade nästan samtidigt 😃.

Förutom att man givetvis har ett ansvar för sin egen hund så tycker jag att man även skall fundera lite över hur ens utlandsresa med hund kan påverka sjukdomsförekomst och smittryck i stort här i Sverige.
Vi är förskonade från väldigt många smittor och parasiter, delvis på grund av att vi tidigare hade så strikta införselregler från alla länder utom Norge och Storbritannien.
Får vi väl in en smitta så är det mycket, mycket svårare att få bort den än att försöka stoppa den från början.
Det handlar ju heller inte bara om att hunddjuren (såväl tama som vilda) kan smittas utan även människor, en del sjukdomar och parasiter är riktigt allvarliga att drabbas av - till och med livshotande.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

oh-la
0

#10 haha! Indeed! Och precis som du säger är det arlanda eller landvetter som gäller för import från icke listade länder :)

thenameless
0

Så måste väl hunden säkert sitta i karantän åtminstonde efter hemfärden?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

oh-la
0

#12, nope, inte med godkänt, giltigt antikroppstest. Saknar den däremot dokumentation kan det bli karantän i max 90 dagar, alternativt retur till avsändarlandet. Jordbruksverket har jättemycket info om detta. Lite annorlunda regler gäller om djuret reser och har eu-pass. Däremot gäller fortfarande rabiesvaccination och antikroppar.

[tk1971]
0

Personligen skulle jag aldrig ta med min hund till Turkiet - av flera olika skäl. Sjukdomar, en annan kultur vad gäller hundhållning, och vad händer om hon skulle springa bort? Då skulle jag aldrig hitta henne igen. Nej, lämna hunden hemma är mitt råd.

Zadeira
0

Om jag skulle flytta permanent så ja, då skulle jag kunna ordna det som behövs för att ta med hunden. Men inte för en semester eller tillfälligt. Jag känner lite som så att föra in den i Turkiet är nog inte så svårt, men att återföra den till Sverige kan vara värre. Jag hade inte tagit risken.

hemul
2

Men har man lägenhet i Turkiet så åker man väl dit rätt så regelbundet och kanske stannar länge också.

Wellcraft
0

Nej.
Flyg är sällan helt stressfritt och mycket kan gå snett.
Hunden kan bli smittad av diverse åkommor och föra tillbaka dem hit.
Allt går inte att vaccinera emot och vissa sjukdomar kan ligga latent.
Vad gör du om du träffar på en herrelös hund som muckar gräl med din? De kan smitta med allt möjligt.

Jag säger nej. Jag hade aldrig gjort det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund