Australian Kelpie
(Samma inlägg ligger på Brukshundsraser.iFokus och Vallhundar.iFokus)
HejHej!
Jag är bära extremt förälskad i denna ras och vill gärna veta mer om den. Inte något jag skall ha nu, kanske om en 10 år? 😉
Så undrade bara lite ..
vad era synpunkter på rasen va
vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni knner någon som äger rasen, vad dom tränar
om dom är svåra att ha lösa
om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti 😉
om dom går bar med andra hundar, och andra raser
hur är dom vid hundmöten?
har dom lätt till skall?
funkar bra med små och stora hundar
funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet
och allt annat ni skulle kunna komma på, en del "vet jag" redan, men vill gärna ha era synpunkter. Vill inte ha länk till skk elelr rasklubbens hemsida då jag redan har vart och läst det noga igenom 😃
Tack på förskott
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag har bara lite erfarenhet av rasen, men av det jag har hört/träffat så är det riktigt smarta hundar med bra driv och vilja. De är dock lite egna och när de känner för det så drar de ner draperiet :P Som exempel. En Kelpie jag känner kör uppletande. Ut som ett spjut, hittar snabbt ett föremål, in som en raket och trycker föremålet i handen på ägaren. Samma sak på föremål 2 och 3. På fjärde föremålet lunkar hunden iväg åt andra hållet och tycker att "Nu är jag klar, vill du ha mer föremål så kan du hämta dem själv" :P Tydligen så var det väldigt typiskt för rasen :P Absolut lätt till skall. Men inte ljudande så som en Schäfer där det grundar sig i stress. De gillar helt enkelt sin egen röst :P Riktiga clowner :) Attityd till hundar/människor vet jag inte så mycket om. Den jag känner är en enmanshund och bryr sig bara om matte, men inte på ett klängigt vid. Den behöver helt enkelt bara matte. Jakt vet jag inte heller. Går absolut att ha i stan bara hunden aktiveras och får träna. Den Kelpien jag känner kör lydnad, spår, uppletande och lite allmänt sådär. Mycket soffhäng då hunden egentligen tillhör min bekants son som har tröttnat.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 Tack för svar!
Vet du hur den är när den är lös? Kollar den liksom tillbaka och säkrar sig vart matte/husse befinner sig?
Instagram
#2 Ingen aning faktiskt, men om vi bortser från jakt så tror jag att de kanske är lite som att ha en Rottis(Eftersom de är så egna). Man får ha lite krav och en viss tumme i ögat för att hunden ska hålla sig nära, men de drar inte till skogs utan anledning(10-20 meter sådär är ett lagom avstånd från matte för att kunna göra vad sjutton man vill :P).
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#3 tack så mycket :)
Var rädd denna tråd bara skulle försvinna utan svar 🥵
Instagram
Nu är Dundee bara 14 veckor men han går bra att ha lös och håller koll på mig :). Jag gör så att jag gömmer mig bakom buskar, springer åt ett annat håll osv :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#5 Haha vad roligt! Blir ju som en lek 😃 Älskar din lilla valpis, fölger dig även på instagram 🤪
Du kan inget annat om kelpien? Tänkte eftersom du säkert har mött några individer? Skäller dom och så? mm :)
Instagram
Det finns nagra pa min klubb men har mest sett en. Hon ar valdigt val tranad, mycket driv med lekasker jag har aldrig sett henne sticka sa gar jattebra att ha los. Hon ar lite sin egen dam och tror att hon vet bast men ALSKAR att jobba. Speciellt pa flyball. Ags av en aldre dam som gor lydnad, rally, freestyle och flyball med henne. Jattefin hund och skulle kunna tanka mig att ha en sjalv nagon dag…
Hej! Vad kul att du är intresserad av kelpie. Jag har själv en gosse på 4 månader men har mer eller mindre haft ganska bra koll på rasen under ett ex antal år.
Jag skulle säga tt många av dina frågor är åsiktsbaserade mer än faktamässiga och jag kommer svara enligt min uppfattning av de hundarna jag träffat och inte vad som är " sant enligt alla". Dina frågor kan vara svåra att svara på och med att det skiljer stort på olika individer och linjer. Det finns både veka, hårda, skarpa, stissiga, aktiva, slöa osv kelpies. Det man bör göra är att träffa olika hundar från olika linjer och hitta sin typ av kelpie.
Styx ska köras i räddning och bruks (spår) när han blir äldre. Just nu håller vi dock mest på med grundträning och att lära känna varandra. Det man bör tänka på lite också, är om du tex vill köra agility så behöver du en kelpie med vissa egenskaper och om du vill köra bruks så ska du titta efter andra egenskaper. Det finns som sagt väldigt olika sorts hundar inom rasen och det finns kelpies från vissa linjer jag aldrig skulle kunna tänka mig att äga.
Det är rätt vanligt med ganska hög jaktdrift hos kelpiesarna, men det brukar gå att styra upp. Min kille drar lätt efter saker/djur som rör sig ifrån honom men kan brytas utan större problem.
Jag vet ex antal kelpies som inte funkar med andra hundar i speciellt stor utsträckning, men jag vet även kelpies där det går hur bra som helst. Kolla linjer. Eftersom det kan finnas endel skärpa/allvar i kelpies så kan det behövas mer styrning från föraren i situationer med andra hundar och t.ex. resurser inblandat.
Jag har fått uppfattningen om att många kelpies har rätt lätt till skall, där ibland min hund inräknad. Han gillar helt enkelt att höras.
För mig är det viktigt att kunna släppa mina hundar i skog och mark. Båda för mig och dem känns det som en avslappning att de bara får "vara". Att bo i stan är dock inga problem alls.
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
#5 och #8 hur går det med valpissarna/unghundarna? Och sent svar #8 men känner du evt till någon som föder upp, inte utställning men inte helt bruks heller, typ till Agility men gärna lite på bruks sidan då jag gärna vil köra sök, räddningshund, evt testa på skydd, Agility och drag? Kollade genom skk's uppfödarlista men är så lätt att missa någott. Hittade mest utställningsavel eller hårdt bruksavel.
Instagram
#9 Det går riktigt bra :) han äter och sover. Och äntligen har han börjat bita minre i fötterna men istället tuggar han på min säng… En riktig galenpanna som älskar alla och han är helt säker på att alla vill hälsa på honnom, han älskar att träna bara han förstår vad han skall göra (han hatar nog den som kom på shaiping (stav)) Han verkar ha ganska mycket vallinstinkt, märktes speciellt när jag och grannen var ut och gå med honom och deras bichon frise. Men det skall bli riktigt spännande att far och prova på vallning i sommar :D Cefeus kennel har för någon vecka sedan parat en tik och hon har valpar :) kontaktuppgifter finns på Cefeus hemsida :)
#10 ja det såg jag :D Lite tidigt med valp för mig dock, blir forst senare i tiden ;)
Instagram
Okej :)
Men vad roligt det går bra med honom! Hoppas ni fpr roligt med vallningen :D Ser fram till uppdatering om det på bloggen ;) ;)
Instagram