Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4861 ggr
Sasmal
0

Golden kennel

Jag undrar om någon har erfarenheter av kennel Yellows, Snowjars eller Zeta Golden Garden och kan säga vad de tycker om dem. Tacksam för svar!😃

Lona
6

Får jag fråga varför du undrar över just dessa kennlar?

Nu har jag bara kikat på Rasdata och nja, rent spontant skulle jag inte köpa från någon av kennlarna i nuläget.
Yellows har snygg statistik så sett att de har stor andel röntgade avkommor - bra! Däremot kunde den väl se lite bättre ut rent resultatmässigt. Jag orkade i och för sig inte gå in på Avelsdata och se vad rasmedlet ligger på men det finns ingen anledning att nöja sig med "sådärbra".

Snowjars har få röntgade hundar och de som är röntgade ser inte bra ut - bort!

Zeta GoldenGarden; tiken till deras första kull kommer ur en kull med 5 av 8 valpar röntgade - en av dem har en 3:a på armbågarna. Hanen de tänkt para med är dessutom inte ens 1,5 år, alldeles för tidigt att sätta en hane i avel tycker jag personligen.

Av goldenkennlar går det minst 13 på dussinet, nöj dig inte med näst bäst utan en där det ser riktigt BRA ut!
Sen är det förstås mycket mer än HD/ED man ska ta med i beräkningen, jag ser gärna att de gjort MH eller BPH och väldigt gärna någon av de mer specifika retrieverutvärderingarna, men det är lätt att få en snabb överblick genom att kika på röntgenresultat.

Vad vill du göra med hunden, ska den vara ren sällskapshund, vill du ställa ut den eller kanske träna och tävla i något annat 🙂?
(Nu utgår jag från att du vill köpa valp, du kanske undrade av en helt annan anledning…)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sasmal
0

Jag ska köpa valp. Hunden ska vara en sällskaps hund men jag ska också testa agility och lydnad tror jag. Det här blir min första hund 😃. Tack för hjälpen!

Sasmal
0

#0 Har också tittat på kennlarna Sangold, Birdcherry och Feodoras. Någon som vet något om dem?

Sasmal
0

Glömde att skriva kennel Brec´s

Sasmal
0

Skulle också vara kul om någon kunde rekommendera en kennel också.

tillowin
0

Jag tror att det bästa är att ta kontakt med kennlarna du är intresserad av själv och bilda en uppfattning om dem. Som nämnts kan det vara en bra start att kolla in på rasdata eller Avelsdata och se vad de har för hälsostatistik, där ser man ju också lite inriktningen på kenneln ifall de har meriterat sina hundar på något vis. Ett bra ställe är också att titta på goldenklubbens valphänvisningssida, där finns mest aktuella kullar men de har lite högre krav för att få vara med än vad SKK köpahund-sidan har :) 

Det finns väldigt många goldenkennlar så det är ganska svårt att rekommendera så på rak arm, några av de du nämner har en ganska liten uppfödning också så då kan det vara ännu svårare att bilda en uppfattning bara på internet eller på andra hundar från kenneln. Var inte rädd för att kontakta kennlar, tala om vad du söker för typ av hund och vad du vill ha den till, och fråga lite om hur de tänker kring sin avel, vad de har för mål och så :) Kanske kan du också hitta någon som har en hund sen tidigare från kenneln och fråga dem vad de tycker, vad de har sin hund till och om det stämmer ungefär med dina önskemål.

Lycka till, det är lätt att fastna i timmar på olika kennlar och parningskombinationer, och att nörda ner sig i avelsdata 😃

Petmade.se - Handgjort för hunden

Sasmal
0

#6 Tack så mycket! 😃

tillowin
1

Tipsar också om en facebookgrupp som heter Golden Retriever Sverige, där hänger allt ifrån förstahundsägare till erfarna uppfödare och där kan man både ställa frågor och titta på en väldig massa goldenbilder ;)

Petmade.se - Handgjort för hunden

zakkris
0

Sedan beror de på vart du bor osv. Känner en kennel på golden, Festivals kennel. De har många hundar men också väldigt välmående hundar. Perfekta familjehundar, uppväxta på landet med barn och en hel del andra hundar.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Sasmal
0

Tack!