Någon med kromfohrländer?
Jag och sambon har pratat länge om att skaffa en polare till vår hund. Efter två jackisar blir det nog någon annan ras. Det finns flera olika kandidater- och nu har jag fått upp ögonen för kromfohrländer.
Det verkar ju som en förtjusande ras. Ser också att det finns en uppfödare inte så långt bort härifrån.
Vad har ni för erfarenheter av rasen?
Någon sa att mentaliteten ligger illa till på rasen, så det är att kolla noga. Annars kan jag ju säga att jag själv har kikat på rasen. De låter härliga🙂
Kan säga detta, en fantastisk hund ni begått er in på!
Det är vanligt med mycket vakt i rasen och är en enmansperson. Det finns ingen till väldig lite jakt. Dom är aktiva sällskapshundar och behöver aktivering av något slag, agility och spår är högt rekommenderat.
som #1 säger finns det dom lite mera mentalt ostabila, speciellt mot främmande. Så kolla noga!
Dom ska hälst inte lämnas hemma ensamma speciellt länge och om du ska är det bäst dom lämnas eller att någon DOM KÄNNER kommer över och rastar dom och håller dom lite sällskap. Dom älskar alltså att följa med PÅ ALT. Riktiga bra allroundhundar. Kan skälla en del dock.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Tackar för svar!
Men det där med de mentala problemen lät ju inte så bra. Vad är det för typ av problem och hur vanligt är det?
#3 alla hundar har ju risk för "mentala problem" om aveln inte är bra. Men några raser har tendens till vissa problembeteende mer än andra, t.ex. kromissen. Kromissar är ganska reserverade och kan bli väldigt osäkra på sig själv runt främmande och kan bli extremt vaktande över för nya saker, människor, mm.
Det är normalt att dom inte ska bry sig om främmande men bliver dom nästan försvars aggressiva eller rädda mot nya situationer, människor, mm är det "et fel" så välj med omtanke.
Kan komma med ett exempel på ett typiskt kromis beteende. Hunden hade sett kor förut och brydde sig inte sådär jättemycket, lite nyfiken bara, när korna då plötsligt fick hö och började äta började hunden att skälla för att det här, det var ju ovant, hade ju aldrig sett en ko äta hö förut. Men så snart han hade skällt lite (och ägaren så till honom det inte var så farligt 😉) och insett det inte var så mycket ändå lugnade han sig och fortsatte med sin nyfikenhet. Så miljöträning miljöträning miljöträning! :)
Instagram
* ska bara tillägga, äger inte själv en kromforhländer men har pratat med en del som har rasen och mött upp med några uppfödare då jag sjalv är i planerna efter att köpa en om ca ett år 😃
Kan evt hänvisa till svenska och internationella kromfohrländerklubben på facebook 😎
Instagram
Hm… det är nog väldigt svårt att se om en valp på 8 veckor har anlag för mentala problem. Det enda man kan gå på är ju det allmänna beteendet, och så kolla på föräldrarna förstås. Man är ju helt i händerna på uppfödaren.
Kursen jag gick på förut fanns det en liten 8 månaders krom på, den upplevde jag som väldigt lättskrämd utan att för den delen gå på tårna hela tiden.
Tillbakadragen, inte helt okej med nya människor, blev fort rädd om man gjorde för plötsliga ljud m.m.
Min erfarenhet är väldigt negativ med andra ord, MEN den hade stor nyfikenhet. Och den hade, trots stress/osäkeher, någorlunda lätt att varva ner men bara om matte var där så den kunde sitta/ligga bredvid henne eller i hennes knä.
Livrädd för trappor.

Jag har träffat på två stycken och båda var tyvärr väldigt reserverade och osäkra med människor och hundar. Båda gjorde utfall, skällde och klarade inte av hantering. Annars verkade det vara trevliga hundar, lättlärda och aktiva.