Det här med hund o katt
Jag är orolig hur det ska gå mellan våra 4 katter och vår borzoi. De var nere innan på nedervåningen där Enzo är men var jag inte snabb så jagade han dem. Den ena katten har blivit riktigt rädd och har kissat på golvet en gång i protest. Jag är ledsen för det här visserligen har jag bara haft Enzo 12 dagar. Ska jag göra något eller bara låta dem vara. Hur på bästa sätt få Enzo förstå att det är vänner och inte ska jagas. Snälla någon som har tips? Både mina katter och Enzo betyder jättemycket för mig.
mvh Cecilia
putt

Min lilla Velvet jagade katterna konstant men man får se till att det inte går för långt och låt katterna säga ifrån själva också så lär dom sig snart vart gränserna går
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Får hålla uppsikt tyvärr ger inte våra katter igen. Tack för svaret Biobio

Det jag gjorde när jag tog hem första katten var att klargöra för hunden att det var min katt. Efter det så var det hur lugnt som helst.
Pomperipossa var din hund valp då? Vår tar allt på lek biter i allt hugger efter allt när han är på bushumör Tur att jag vet det går över:) Sen när han är lugn är han så gosig o kelig han är speciellt söt när han sover

#5 Nä hon var 3 år när vi skaffade första katten…
Jag tog hem katten när Skorpan var ca. 3 år då fick jag lära henne ta det lugnt. Men du har vuxna katter och jag tror ju att du har större chans att få det gå bra eftersom dom kan sticka ifrån hunden om dom tycker hunden blir för jobbig eller att dom säger ifrån vilket skulle vara det bästa för då lär sig hunden att dom inte är att leka med. Så ta det lugt det kommer att gå bra, ge det tid det har ju trots allt bara gått 12 dagar, din valp kommer inte tycka dom är så intressanta till slut utan fatta att det är familjemedlemmar =)
Mamma har fem katter och ecko har fått träffa dom en hel del gånger nu. Han vill ju såklart leka med dom så fort som rör sig. Men han börjar smått fatta att han ska låta dom vara när dom ligger någonstans. Han är lite knäpp, han tycker de är kul när dom slår honom med tassarna. Iof är dom flesta rätt snälla, så dom slår med klorna inne.. men så har vi en surpuppa till dam och hon knäpper till ordentligt. Men inte bryr sig ecko för de:P
Valpar vill ju gärna leka.. men med tiden kommer de bli lugnare, tro mig! Vi hade ett galler för mitt rum i början så katterna kunde gå in där för ensamhet från mammas vovve. Sen behövdes de inte mera när dom vart vänner.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag skulle uppfostra hunden. Hur ung han än är. När han låter bli katten när den visar sig, ge en godisbit. Om han börjar jaga så säga fy ordentligt och ta ut hunden från rummet och lämna honom ensam där en stund. Börja kanske deras bekantskap med att ha koppel på Enzo och varje gång han försöker göra ett utfall, dra till dig honom. När han är lugn ge belöning. Godis eller leksak eller vad han nu gillar. Uppfostran är det bästa. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Våra hundar går ra med katterna :) Iförsej har hundarna vuxit upp med katter & viseversa
Vi hade en större variant av dvärgspets tillsammans med en katt som var över 1 år, dom gick ihop, men katten fick visa vart gränsen gick mot hunden :) Hunden var hane och katten var hona :P
Sätt en barngrind till något rum så att katterna kan komma undan och vara ifred någonstans och inte bli tvungna att försvara sig, det kan ta hårt! Skaffade katt när hundarna var 8 och 3 år gamla och det har gått bra men jag har grind i köksdörren så köket är katternas när jag inte är hemma. Den är öppen när jag är hemma såklart!
Ecko är 1 år och jag skaffa kisse nu. Ecko är också sådär, tar allt på lek och ska absolut leka med allt och alla. Men de gick över förväntan. De är en annan sak när de blir en i familjen. För mammas katter går inte alls ihop med Ecko. De är väl iof mer deras fel, dem vill inte bli vän med ännu en hund:P Men med mn kisse går de hur bra som helst. Visst jagar ecko kissen ofta, men de är ju bara lek. Och Kissen kan ge tillbaka hårt han med..
I början hade jag iaf Mori(katten) på matbordet.. han har maten där och en egen puff att ligga på. Så fick han själv bestämma när han vågade gå ner helt enkelt.. men jag försökte ju få han att gå nere lite själv också.. och sa skarpt till ecko så fort han var för på. Så han inte skulle skrämma iväg Mori.
Efter ett tag började Mori gå mer och mer på golvet.. och nu går de otroligt bra. De funkade bara efter två dygn.
och nu ser de ut sådär*
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆