Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 2377 ggr
Emelie-E
0

Vad tvätta vovve med?

Vovven var i soffan i samma veva som sonen spyr rakt ut. En del kom på hunden som jag snabbt fick sätta i duschen. Använde sonens duschcreme att tvätta av vovven med, men då jag var så osäker på om den är okej tog jag så lite som möjligt. Inser nu att jag behöver tvätta hunden igen då han stinker spya. Men vad kan jag använda? Har inget hemma för hundar utan bara för människor.

fridarebecka
0

Har hört folk som tvättar hundarna i grönsåpa.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Herveaux
0

Jag är absolut inte kunnig inom området,
men om det är för en akut-engångs-tvätt så hade jag använt grönsåpa.

Vad är det för hund som behöver bada?
Olika pälsar reagerar olika på olika schampoo(substitut).

// Harley

Emelie-E
0

Det är en Chihuahua. Valp dessutom så första duschen blev lite panikslagen :( men grönsåpa ska jag nog ha hemma, får testa det imorgon när jag vågar lämna sonen själv.

hemul
0

Akta rumpa och könsorgan.  Såpa svider.

[Forest]
0

Du har inte möjlighet att köpa ett hundschampo eftersom du ska vänta tills imorgon med bada hunden?

Emelie-E
0

Nej, jag har inget körkort. Dessutom är jag själv med sonen så kan inte dra iväg honom. Men jag tvättade med lite grönsåpa. Nu luktar han inte spya iaf.

hemul
0

Bara för att jag är så irriterad över att alltid bli lurad vill jag informera om att riktig grönsåpa inte finns längre. Det är bara gulsåpa som de färgat grön. I protest bör man alltså köpa gulsåpa.

VildaVittra
1

#4 Det har jag aldrig märkt, jag använder alltid såpa som duschcreme på mig själv. 

TS, jag använder enbart såpa på mina hundar, aldrig hundschampo, sedan går det utmärkt att använda mängder av människoprodukter i akuta lägen, som på min leonberger använde jag varenda tvålprodukt som fanns i badrummet när hon rullat sig i lackfärg och hon överlevde. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hanna.siri.saijo.
0

Baby schampo brukar också fungera bra. Helst något som inte tar bort för mycket fett i pälsen.

Agda
0

Använd vanligt schampo för människor. Vi tvättar våra hundar enbart med det, och det har fungerat utmärkt under alla år.

russin
2

Hellre milt schampo för människor än såpa - såpa skurar man golv med !

tillowin
0

Jag är också skeptisk till att tvätta hunden med samma sak som jag rengör spisen och golven med 🤔 Men ingen hund verkar ju ha dött av det hittills iaf… 

Enstaka gånger såhär tror jag inte det spelar så stor roll vad man använder bara det inte är alltför starkt, men för regelbundna bad föredrar jag helt klart ett hundschampo som rengör utan att torka ut huden eller pälsen :)

Petmade.se - Handgjort för hunden

VildaVittra
3

#11 Såpa var ett allmänt rengöringsmedel man använde fram tills dess att tvålen dök upp, så det är bara att det ännu lever kvar som rengöringsmedel för golv. Det är dessutom mildare mot huden än vad tvål är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
0

#7 Överallt? Jag har använt det några gånger i nödfall och det sved som synden på, hm, somliga ställen. Har inte det problemet med tvål bör tilläggas.

VildaVittra
0

#14 Jupps, även på onämnbara ställen och då har jag ändå extremt känslig hud. 😎

hemul
0

Vad märkligt. Jag är normalt inte känslig. Nästan så jag måste prova igen, men jag drar mig lite…🤫

Vixxen
0

Såpa har väldigt högt pH-värde och ska inte användas till hundtvätt!

Allumania
0

Grön såpa är det bästa som finns! Tvättar mina hudar med det om de varit i kontkat med skabb (jakthundar) de har aldrig haft skabb. Sen tvättar jag med hund shampoo 2 gngr i året :)

hemul
0

Grön såpa är ju en bluff. Om du inte fått tag på från något mindre företag som fortfarande gör riktig grönsåpa.

Vixxen
0

Faktum kvarstår. Såpa har väldigt högt PH-värde, 9-10,  och ska inte användas till hundtvätt.

Catta-
0

Köp/beställ hem ett hundschampo i bra kvalité att ha för framtida bruk. Man vet aldrig vad vovvarna får för sig för bus :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

VildaVittra
0

#20 Hud har ett väldigt bra buffertsystem, så ett annorlunda pH är ingen fara. Sätt inte så mycket tilltro till reklamens sanningshalt. 🙂 Tänk också på att produkterna blandas ut med vatten, så pH-värdet kommer att förändras (lägre molar i lösningen), så det där "hundens eget pH-schampo" kommer inte alls komma att ha rätt pH även om den hade det i flaskan.

TjockaBerta
0

Om det är något min hund rullat sig i så tar jag Yes och tvättar där det äckliga sitter. Det löser bra. Annars har jag hundschampo. 

När jag får eksem i hårbotten använder jag Yes själv för det läker dem.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

Måste inflika är det inte så även att vissa badar inte sina hundar mer än nödvändigt det vill säga så där 2-3 gånger per år? Här skulle aldrig såpa eller diskmedel funka på våra hundar eftersom dom badas 6-12 gånger per år beroende på om någon sparar sin päls eller inte, innan klippning badas innan klippning då det inte ska slitas så mycket på redskapen.   Har själv i nödfall fått andvända barnängens schampo när ena hunden hade rullat sig i vildsvinsskit ute och deras schampo var hemma 🤪 Både hund och päls överlevde 😉

hemul
0

Att de flesta hundar badar väldigt sällan är ju något som talar för att det faktiskt inte spelar så himla stor roll vad man använder. Själva tvålar vi ju in oss varje dag, vissa kroppsdelar åtskilliga gånger per dag. Skillnad om man skulla bada jycken dagligdags.