Köpa två valpar
Hej hej!
Vet inte om jag lagt detta i rätt forum men ja det lär jag ju höra i så fall :)
Har en fråga till alla er här inne när man ska skaffa två valpar. Både jag och sambon är inne på att skaffa varsin valp nästa år. Men vi har hört att man inte ska skaffa dem samtidigt. Varför kan man inte skaffa dem samtidigt? Och i så fall, hur långt mellanrum måste det vara för att det ska fungera? T ex 1 vecka, 1 månad, 1 år?
Vi har hört allt om tik och tik, hane och hane och hane och tik. Alla kan bli problem och alla kan fungera utmärkt beroende på individerna. Vi vet inte vad vi vill ha men vi är väl mest inriktade på två tikar eller hane och tik.
Tacksam för svar!
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Skaffade min första för lite över 2 år sedan(Jack russell) vilket har gett mig god tid att träna honom och hans allmänlydnad inför min andra hund som jag skaffade denna sommaren(staffe, hane). Min mamma har en egen kastrerad hane här hemma och det fungerar utmärkt. Min äldsta är kastrerad och min staffe ska jag kastrera då han blir könsmogen. Föredrar att ha kastrerade hanar eftersom hanar är lite 'trögare' än tikar och om de är kastrerade så slipper man en tikgalen hund. Med tik så dras man ju med en surpuppa emellanåt iom löp som också kan gå över till skendräktighet som kan leda till komplikationer.
Nackdelen med att skaffa två valpar samtidigt är ju att det blir djävulskt mycket mer jobb. Ingen vuxen hund i närheten som i vardagen fostrar den andra och de triggar varandra till hyss.
Det går alldeles utmärkt att skaffa två samtidigt om man har den tiden. Var dock beredd på att det blir dubbelt så många hyss när de har en "partner in crime".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Haha tack for svaren jag fått! Låter ju inte allt för olikt barn faktiskt ;) Trodde det låg någon "värre" grund bakom eftersom jag fick de svaret från en uppfödare jag har kontakt med. Tänkte först att de hade att göra med om de bråkar senare och rang och sånt. Fast det kanske de har med?
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Ja eftersom att ni är två och tar ansvar att fostra varsin valp ser jag inte att det skulle vara något problem. Det skulle vara annat om man är ensam och skaffar två valpar samtidigt.
Angående kön så brukar oftast två hanar gå bättre ihop än två tikar. Men det är förstås olika men hanar brukar komma väldigt bra överens med varandra lättare. Under löp kan tikar bli lite griniga och ha sina jobbiga parningslekar.
Att skaffa tik och hane kan ni göra om ni ska kastrera hanen, annars ser jag ingen anledning till att ha tik och hane om man nu inte ska ta valpar förstås.
Jag har en tik och hane, skiljer 1 år mellan dem och när tiken löpte var det inte roligt, dom kunde inte vara tillsammans på över 1 vecka. Kommer kastrera honom till nästa löp.
#3 Inte mer än vad de skulle göra om du förde in en ny hund efter ett år eller två. Uppfödare brukar ju ofta få valpar över från samma kull, och de lever ju tillsammans.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Vi har haft en tik innan och hon har bara blivit väldigt gosig under sina löp och inget mer…men antar det är från hund till hund :)
Ang att skaffa en tik och en hane är väl för att vi kanske vill ha valpar efter dem om de är fina mentalt och så…men annars är planen kastrering. Även sterilisering om de blir två tikar. Kanske fungerar bättre då om det är två tikar.
#5 Sant :)
Jag skulle vilja säga att anledningen varför man in ska skaffa två är för att det kräver enormt mycket tid och man ska hålla dem isär så att man inte får helan & halvan hundar som inte kan leva utan varandra och ser varandra som partners istället för att det är ägare med relation till två hundar som håller ihop flocken och hittar på saker så får man två hundar som drar iväg själva och hittar på saker
Det jag har hört främst emot att skaffa två samtidigt är att de då kommer bli gamla samtidigt, och tillslut även lämna livet ungefär samtidigt. En gammal hund kräver ju endel de med så kan bli jobbigt med två även då och inte bara i valpstadiet. Sen kan jag tänka mig att det rent mentalt är svårt att förlora två hundar ungefär samtidigt. För mig råkade det bli så att jag har två kullsyskon så de är ju exakt lika gamla, tiken kom inte till mig förens vid ett års ålder så jag slapp iaf två valpar samtidigt.^^

För 2 år sedan behöll vi 2 valpar ur samma kull. Vår valpar var de coolaste små monster jag mött. Deras syskon ( som är sålda) var "hopplösa vilda galna" osv. Visst måste man lägga en helt Annan tid på valparna när de är två och vi tex åkte till stan tillsammans och gick sedan åt skilda håll för att bara fokusera på "den egna" valpen. Och att de ej skulle bli för knutna till varandra. Så jag säger själv inte två valpar samtidigt igen MEN det beror på att jag får dra det största valplasset själv och då blev det mer jobb än nöje. Man vet aldrig vad framtiden har med sig. En utav våra valpar blev överkörd och blev bara 1.5 år. Saknar honom enormt! Då var det för mig riktigt jobbigt att ha syrran hemma. Men alla reagerar vi olika.
Min kompis familj skaffade två hundar bara inom en månad så bara någon veckas mellanrum. En samojed och en schäfer, dom är sociala och glada emot alla, dom är båda hanar, dom älskar varandra och andra, inga problem när jag tagit dit mina hundar, eller när dom hade sin tredje hund (han var vuxen när dom skaffade valparna). Det ända är nu när dom är gamla att om ena måste avlivas hur frisk den andra än är måste han också avlivas, för dom är inte vana vid att vara ensam hundar, och inget kan ersätta deras vänskap till varandra, dom kommer inte må bra alls utan varandra, Så det är väl det hemska.
Mycket beror även på ras - främst om man ska skaffa två av samma kön. Vissa terrierraser, många brukshundar och raser där det kan finnas lite mer "högt känslosvall mot det egna könet) osv kan det gå snett med när dom blir könsmogna och gå från bästa vänner till dödsfiender över en natt. Det är en sak man behöver ha med i beaktande.
#10 Låter lite skumt att behöva avliva en fullt frisk hund…tror inte det är något man gör. Menar hundar fungerar inte så..De fungerar bara så om man tycker så synd om dem hela tiden då de känner sorg som du utsöndrar. Visst blir de knutna till varandra om man inte tränar dem på att vara ifrån varandra (vilket vi ska göra) och blir ledsna och oroliga när den andra inte är där, men det beror på dig själv väldigt mycket. Man behöver inte ta det beslutet på en gång för den friska hunden…antingen är man stark för hundens skull och fortsätter som vanligt och är positivt inställd, om det inte fungerar..testa skaffa annan hund..kan funka..man testar ju liksom allt…Finns nog massa tips och råd. Och om hunden verkligen efter allt positivt utsöndrande matvägrar och magrar och inget fungerar då kan man ju ta sig en funderare.
Tack alla som svarar i denna tråden! Blir jätteglad varje gång jag ser ett svar och få höra ur verkligheten där ute :) Jag ber om ursäkt för min slöhet att svara..ha varit iväg i helgen och ha det stressigt mycket på jobbet…långa dagar…
Vi planerar fortfarande ha två valpar iaf efter allt jag läst. Det mesta är positivt och jag tror på att vi klarar det. Ska börja läsa hundpsykologi, vanliga hundböcker av olika slag och en special bok om rasen jag vill a så jag vet precis vad jag ger mig in på ;)
Ni nämner att det beror på vad man har för raser (men klart också vad hunden har för personlighet oavsett ras)…Så vad tror ni om våra raser vi vill ha.
Jag är inne på att skaffa vite herdehund eller min gamla favorithund cocker spaniel.
Min sambo är förtjust i blandningen border collie och schäfer. Så han är helt inne på en sån igen och kommer troligen inte ändra sig.
#12 Kan påpeka dock att båda är runt 10år, stora raser så ingen av dom är särskilt friska längre. Samojeden har haft problem med knölar på tassarna och schäfern har höftproblem, och problem med öronen. Nu vet jag inte om dom har fler problem än så, men det är deras beslut att dom låter dom somna in samtidigt när tiden väl är inne, och jag skulle nog gjort likadant eftersom dom älskar varandra. Jag hoppas dock båda lever längre, älskar dom där hundarna och håller tummen på minst 2år till, men båda har kämpat igenom med hälsoproblem så :/
#14 Ah, ja om båda är sjuka och sånt så är det en annan femma. De får ju tyvärr sånt när de blir äldre :/ men få hoppas på fler år så länge inte hundarna lider :)
Sorry att jag ha varit så tyst här i min tråd- har haft en hel del att göra både hemma och på jobbet.
Men jag vill tacka alla som svarat i min tråd om att ha 2 valpar samtidigt och många av er har bekräftat en hel del vi tänkt och planerat. Vi ska absolut satsa på 2 valpar och lägga mycket tid på dem. Vi vet att vi kan och båda ha viljan. Ni alla har hjälpt oss med beslutet och att våra planer inte är så dumma. Tack! :)
Ska i helgen hälsa på några hundar vi är intresserade av att tinga två valpar av. Ska bli sjukt kul att hälsa på de som äger dem och se hur de beter sig då det är speciella hundar. :) Längtar till helgen! Yay!
Så länge ni har ansvaret för en hund var ser jag inget problem med det. Annars blir det jättesvårt att själv lära två valpar gå I Koppel, uppföra sig vid hundmöten osv. är man själv skulle jag vänta tills den andra hunden fyllt I alla fall 2, då sitter allting på plats och man behöver inte jobbba grundlydnad med den mer.
Men ni är ju två och då är det I princip som att ha ansvaret för en valp vardera, så länge ingen dumpar sin valp på den andra, typ att man måste ta ut båda samtidigt själv osv så ser jag inget problem med det :)
Jag gick en valp kurs med en kvinna som hade två kull systrar. Mitt första intryck var att det bara var massa snutiplutt och gulligull och tänkte oj, hur ska detta sluta. Men tikvalpen som var med på kursen (kvinnan gick en annan valpkurs parallellt med systern) var duktigare än genomsnittet, så tanta visste nog vad hon höll på med ;) Så bevisligen så går det om man är beredd att offra saker och lägga ner tiden som krävs. Själv väntade jag tills min första var två, då kändes det som att han var ordentligt vuxen.
Det är inte ovanligt att andra köper två valpar ibland från samma kull. Våra hundar det 1 år mellan sen nästan 2 år mellan minstingen och mellan-hunden. Jag anser det är upp till varje hundletare att ta sitt beslut men att man bör tänka på att man inte ger upp så lätt. Lycka till med ert val
Att ha valp är ungefär som att ha en bebis som snart blir ett krypbarn och rätt vad det är så är det en rebellisk tonåring i ett par år.
Vill du ha två sådana på samma gång?
Be my guest.
Personligen hade jag aldrig skaffat två valpar samtidigt. En valp är mer än nog med jobb! Fördelen med en valp är att man kan pusta ut när den sover, med två har man förhoppningsvis en som sover åt gången tills de väcker varandra. Och sedan kommer då tonårstiden när hormoner börjar löpa amok. Vips har man två tonåringar med kottar i öronen som ska ut på sina egna äventyr. Som någon redan nämnt så kan även hormonstinna jyckar, särskilt hanar, börja hysa agg mot varandra även om de känt varandra sedan valptiden.
Nä, jag hade skaffat en valp och sett till att den var mogen och att allmänlydnaden satt innan jag skaffade en till valp. Det är så mycket enklare med valp när man har en vuxen hund sedan tidigare som kan visa hur man uppför sig.
Nu är ni ju två som delar på ansvaret så det är klart att det blir skillnad, men jag antar att ni båda inte alltid kommer vara hemma samtidigt.
Läste nu att ni redan bestämt er för att skaffa två valpar. Nog kan det säkert gå bra om man är beredd att lägga ner det som krävs, men detta är i alla fall mina personliga åsikter. Lycka till!
Alla jag känner som skaffat två valpat på en gång (även hundkunniga) har ångrat lite att som inte väntade ett par år då det plötslligt blir väldigt mycket på en gång och man lägger kanske inte lika mycket tids som man hade önskat, och "krävs" som man hade önskat. Var engång också själv inne på att skaffa två valpar med en kompis (bor ihop) engång, men alla uppfödare jag pratade med frarådade mycket. Detta är ju dock bara min uppfattning :) Rather safe than sorry, tror det är nog att ta hand om I en call för både dig och din sambo
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag hade aldrig köpt valpar samtidigt. Innan Max så kunde jag tänkt mig det, men aldrig i livet efter att ha sett hur jobbiga valpar kan vara.
Sedan är det ju också svårare att gå ut med två valpar. Tex om en av er blir sjuk.
Haha tack alla för svar. Ni är super!
Vi har hälsat på några med dessa varghundar vi är intresserade av och oj vad de är otroliga. Som jag nämnt innan så ska vi lägga mycket tid på våra hundar. Vi båda har varit fast för bilar innan och lagt mycket tid och pengar där, men nu är man äldre och visare. Vill satsa på något som ger tillbaka helt enkelt. All denna energi vill vi lägga på hundarna. Vi har goda planer och vi har pratat mycket om att köpa samtidigt eller inte. Än så länge så kör vi på samtidigt. Vi känner att vi klarar av detta helt enkelt.
När valparna kommer till oss har vi troligen ett helt nyrenoverat hus och inget annat att tänka på än våra djur. Det är mycket jobb. Det förstår vi, men vi tror på oss i alla fall :)
#24 vilken ras är det?
Instagram
Tråden är om att ha två valpar samtidigt och då tror jag inte ens att ras spelar en större roll i det hela. Klart lite roll spelar det då olika raser är olika intensiva men alla valpar kräver mycket tid och tålamod. De hittar på mycket och speciellt när de är två så som många redan nämnt. Men samtidigt tror jag att de är bättre att ha två på många plan. Visst det är jobbigt och krävande, men det tar jag i så fall. Viljan hos oss båda finns där. Starkt.
Man blir en flock och vi kommer träna mycket på att gå skilda vägar. Både när man åker till varsin förälder eller promenader. Det ska funka med att jag kan ta hans hund och han ska kunna ta min utan problem vid promenader. Vi ska även träna att man ska kunna ta bägge med sig utan problem. Det går om man lägger tid och tålamod och gör det i rätt ordning. Inget är omöjligt.
Det som jag kan tänka mig är problem är andra människor som inte lyssnar på vad man säger eller som inte vet hur de ska bete sig när de möter hundar. Eller som tror sig ha all kunskap om just min hund och därför så är hans agerande mot den rätt. Men där kommer vi vara benhårda mot nära och kära. Ute kan man inte kontrollera lika mycket mer än att om man ser en annan hund som är okontrollerbar av sin ägare så tar man en annan väg eller så går man på och skiter i vad som sker för att lära sin egen valp samma, att skita i just vad den hunden sysslar med. osv. Ska klart läsa på mer om just denna fråga för att kunna agera på rätt sätt. (vilket innebär att vi ska köpa hem mer böcker om ämnet psykologi och träning).
För tillfället så läser jag i en hundpsykologibok som är riktigt spännande. I huvudet på en hund av Bruce Fogle. Även om vi redan haft hund så får man reda på mycket varför den hunden gjorde vissa saker vi aldrig förstod. Har även en annan författare på ingång om hundpsykologi som rankas som en av de bättre. Har tyvärr inte namnet i huvudet. Allt är sparat på min sambos dator.
Det är troligen 1-1½ år kvar tills vi ska skaffa dessa valpar och jag hoppas att jag hunnit ploga mig igenom en hel del böcker tills dess. :)
Min fråga var egentligen mwr ut av nyfikenhet då du skrev varghundar och det är några av Mina favoraser😍 Har redan innan I tidigare kommentar kommit med min åsikt kring det med att skaffa två valpar på en gång, vad ni gör med den "info"/åsikt är helt upp til er. Så nu är det bara ren nyfikenhet :)
Instagram
#27 Varghundar är fina dem om vi pratar om samma varghund ;)
Mitt senaste svar här i tråden var mestadels till alla att läsa och inte riktat rakt till dig CayKantos :) Jag är mycket tacksam över att höra allas åsikter och erfarenheter om detta ämne. 😃
#28 Är det Irländsk Varghund ni ska ha två av? I så fall blir det väldigt dyrt med mat😛
Lycka till!
Haha ja, är det irländsk varghund blir det mycket mat som går åt ;)
#28 Har du haft valp förr?
Haha nej för tusan inte en sådan varghund. 😃 Den rasen är jag absolut inte intresserad av. Har varit inne på vit hedehund och cocker spaniel innan ;)
#31 Nej jag har inte haft valp själv innan, men min sambo hade den gamla hunden hela livet och har vuxit upp med hundar innan.
#32 Men vad är det för varghund ni ska köpa då?
Inte läst tråden. Men köper man valpar ur samma kull kan de råka ut för något som heter litermate syndrome. Det händer också valpar ur olika kullar som är lika i ålder som tas hem samtidigt. https://paws4udogs.wordpress.com/2012/03/30/littermate-syndrome/
Kort sammanfattat kan det ske att den ena hunden inte utvecklas på samma vis. De förlitar sig för mycket på varandra och en av dem kan hacka efter i utvecklingen och kommer bli fegare. Läst artikeln som är väldigt bra och googla på det. Det kräver inte bara mer tid utan det krävs att ni ger dem enskilt mer tid isär än om ni hade haft dem en och en.
Jag antar att det är American wolfdog ni pratar om, de man hittar i Sverige är i princip bara korsningar mellan slädhundar och schäfer, så det är ingen varg, men ändå mycket hund.😉
Jag skulle definitivt vänta ~2 år innan nästa valp. Bor man tillsammans ska man inte ha "varsin" hund ändå, hundarna förstår inte det. Det är alltid hela hushållets hund.
#34 Tack för artikeln..Mycket spännande :)
#36 Är det american ni ska köpa?
#37 Nej det är det inte.
Hm…Vi ska fundera vidare på samtidigt eller 1 års mellanrum nu i alla fall. Kolla upp lite mer om saken och jag tackar åter igen för era synpunkter och berättelser från verkligheten. Det bästa är att få höra det från någon som har gjort det och inte bara från en utan från flera för att få en korrekt uppfattning :)
#38 Men, varför är det hemligt?
#40 Jag vill kanske inte säga vad för hund vi tittar på eller planera skaffa. Det kan ändras under tidens gång vad det blir, men ja vi gillar när hundar är mindre påverkade av människan och är mer naturliga (därav att jag nämnde varghund). Och som jag nämnt innan så är denna tråden inte om rasen eller raser.
Troligen när vi skaffat våra hundar…en eller två…så kommer det uppdagas vad det blev i slutändan med bilder, tråd och info.
#41 Då gissar jag vilt på varghybrid ;)
Blir kul att se bilder sen. Lycka till!
#42 haha tack och ja ni kommer få se i sinom tid 😉 men det är en bra bit kvar innan detta blir av så. Massa annat att ta tag i först. 🙂
Nu vill du nog ha det direkt från nån som har skaffat två vappisar men jag har rastat två syskon. En hane och en tik, eurohoundar. De var väldigt fästa vid varandra, kunde inte lämna den andra mer än en minut vilket såklart var superjobbigt. De hade superkul tillsammans men brydde sig inte om något annat än sitt syskon. Det gjorde ju inget, hussen ville inte ha någon kelhund.
Lycka till med valpen/valparna🙂
Skulle inte skaffa två CsV/Saarloos-valpar samtidigt ifall jag ville ha en sällskapshund eftersom dom knyter så starka band till andra hundar. Ska dom däremot till exempel bo utomhus tillsammans och inte ha jättemycket mänsklig kontakt gör det ju inte så mycket att dom har starkare band till varandra än till människan.
feral jesus
Hur har det gått?
Det går bra. Vi har gjort massor av research och köpt hem lite mer nyttiga böcker med en bra hundcoach. Så vi jobbar på frågan om två eller en. Båda är klart inne på två samtidigt fortfarande. Man ska inte tveka på sig själv eller sin framtida hund. Då kan de bara bli fel, men klart ska man också inte förvänta sig stora mirakel. Precis som med allt annat man gör i livet vill säga :)
Lite sent för kommentar nu kanske men.. :) Jag o sambon köpte våra valpar med 1 månads mellanrum, olika raser, först en schäfer/alaskan husky hane och sen en siberian husky tik :) dom går jätte bra ihop, visst att de är mycket jobb, men de är värt de! Alltid kul för en vovve att ha en kompis :) De man får tänka på är att om hanen visar sig dominant mot tiken så får man va snabb med att de inte är okej. Våran hane fattade snabbt och visade sig underlägsen mot tiken efter en månad typ bara :) Så två tikar eller en tik o en hane är det bästa :) aldrig syskon, dom har för starka band till varandra.. Lycka till! :D
#48 Aldrig sent för kommentarer här i min tråd :D Ni har samma tänk som vi! Kul! Tack så mycket för ditt inlägg! Uppskattas starkt hos mig och min sambo. De blir kanske inte syskon hos oss heller så det är ju bra iaf. Du får gärna ge mer tips och sånt om du har på lager. Vi är intresserade av alla tips från de som har köpt två :)
#49 Jättenyfiken, vilken/vilka ras/-er blir det? Snälla, dela med dig😊 Du kan skriva i pm om du inte vill skriva det öppet.
Hur har det gått?
#51 vi letar efter två kennlar som har valpar samtidigt för tillfället eftersom vi inte vill ha syskon. Början av nästa år så borde vi fått tag på 2 st och tagit kontakt. :) Så det går framåt. Det har varit lite på is för tillfället då vi renoverar och det är jul och allt.
Vi har en hemsida som uppdateras med några veckors mellanrum på alla kennlar med dessa valpar. Det kommer bli en lång process eftersom vi måste importera. Det kommer bli en lååååååååång trip dit och hem haha. Men vi ser fram emot detta så mycket! Jag ha precis läst ut en tjock bok och ska börja på nästa. Ska även beställa en bok om rena vargar och deras psykologi så man kan ge dessa vargar en bra start i livet med ägare som har massor av kunskap ;)
#52 Vad kul! 🥳 Vart ska ni importera ifrån?
#53 Det beror på faktiskt. Det är några länder som föder upp så vi får se vilket de blir när vi hittat passande kennlar. Denna sidan visar även tester på föräldrarna så man ser att det inte är några fel på valparna som kommer. Höfter och ögon osv.
Sen har många kennlar stamtavlor som går bak 5 gen. Än så länge ser det mycket lovande ut :D
#55 Haha en tråd skall ni allt få! Med massor av bilder och info om våra små krabater 😃
#56 😃 Längtar!
Vad är det för hemsida?
Tänk på att valparna kommer att vara betydligt äldre än 8 veckor när de kommer, på grund av de nya införselreglerna. De första veckorna är enormt viktiga, i synnerhet med den typen av hund ni verkar vara ute efter, så tänk er för en extra gång! Två valpar av den typen är heller inte att rekommendera att ha samtidigt då de kräver väldigt mycket socialisering för att knyta an på rätt sätt till människor. Även om ni separerar dem och tränar dem en och en så blir det inte samma sak som att ha EN valp i taget - dessutom vill ni väl göra det mesta tillsammans? Nu kan jag dessutom ha förstått er fel men att välja kennlar efter när de har valpar samtidigt och inte för att ni vill ha av just DEN kenneln eller DEN kombinationen låter lite bakvänt. Men, lycka till i alla fall! (Och om det är varghybrider så tänk på att de inte är tillåtna här förrän femte generationen och att de sällan lämpar sig som sällskapshundar eller i vårt samhälle.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi har just nu 3 valpar födda 2015, en i mars, en i juni och en i september. Alltså 3 månader mellan varje valp. Ras Mars: Podengo Medio, tik Juni: Podengo Pequeno, tik September: American Akita, hane Det funkar fint här hemma, valparna kommer överens med varandra och även med alla vuxna hundar. Tikar som hanar. Detta är andra gången vi haft 3 hundar hos oss födda samma år. Tidigare var 2004, då 3 Am.Akitor 1 hane 2 tikar. För oss funkar det, men vi är också 2 stycken som intensivt tränar från dag 1.
#57 Haha det är min sambo som har den där hemsidan på sin dator. Jag minns aldrig adressen. Sorry men ska försöka kolla upp detta.
#58 Regler ska klart kollas upp innan det blir valpar och vi tar inte vad som helst när det gäller kennlar. Vi kollar klart upp de kennlar som verkar passande och bäst innan vi väljer vart hän vi kommer köpa valp. Sidan vi har här hemma tillåter inget dumt vilket är bra för då vet man att det är bra kennlar man kollar på och inte bara alla som har just den rasen. Vi kommer träna mycket utan varandra med som med varandra. Min sambo har vissa intressen och jag har vissa så vi är väl lite olika där. Och vi är även mycket för att de ska vara naturliga och inte någon konstig avel av rasen. De ska vara friska. Vill inte bidra till något annat. Färg är inte något vi kollar på. Hundens hälsa är mycket viktigare än allt annat. Och rasen är inte aggressiv och passar bra som sällskap. Vi har kontakt med några stycken som äger just denna ras vi planerar ha och det är inga problem alls.
#59 Ohhhh låter underbart du! :D Hoppas på samma hos oss när tiden är inne ;) Har du några bra tips och så? Hur tränar ni dom osv? :)
#60 Samma träning som vi tränar individuellt, man behöver bara ha händer som kan hålla hund. Vi har så mycket kul det går under träningen, samt att ofta finns 1-2 vuxna hundar alltid med under träningen. För att framgå som ett exempel, och det funkar utmärkt! Provat att friställa 5 hundar samtidigt? Ibland tränar jag alla mina samtidigt, blandade åldrar och kön helt utan koppel eller hjälpmedel annat än korv Cimarrón Uruguayo, Hane 5 år Podengo Portugues Pequeno, Tik 8 år Podengo Portugues Pequeno, Tik 4 år Podengo Portugues Pequeno, Tik 6 månader Podengo Portugues Médio, Tik 9 månader Detta är en fröjd att göra, alla lyssnar fint på mina kommando och har dessutom superkul tillsammans. Detta bygger även vårt band (hund till ägare) och då kan vi prestera till max på utställning. (Även om jag inte friställer alla)
Wow, har du en Médio! Var intresserad av podengo ett tag och den storleken hade passat mig bäst, men de växer ju inte på trän precis. Har du importerat?
Kön skulle jag säga kvittar. Händer såklart "olyckor " ibland mellan vissa relationer men inget jag tkr man bör tänka jättemycket på. Sedan skulle jag säga 1 år. Helst mer men förstår det problemet känner några andra som också skaffade god tätt. De särade promenaderna i ett halvår (om inte mer). Kör på magkänsla o hitta bra valp är viktigare. Om två superkullar är på 3 månaders mellanrum varför inte liksom?
#62 Ja jag har en Médio :) Hon kom till Sverige 15 september direkt från Portugal, hon var då 6 månader. Hon har redan haft sin utställnings debut, på Nordisk vinnare. Där hon tog BIR vilket resulterade i Nordisk Junior Vinnare 2015 och Nordisk Vinnare 2015. Nä Médio är extremt ovanlig, även i hemlandet. Att hitta uppfödare som föder upp med registrerade hundar är inte lätt, jag hitta en som har både Médio och Pequeno. Han kämpar massor för rasen, då främst som jakthund. Alla hans jagar, även utställnings hundarna. Lynnet på min tik är fantastiskt, otroligt stabil trots att hon kom hit så "gammal". Nordisk Vinnare var hennes första utställning och hennes första gången ute bland fler än 10 hundar åt gången. Massa folk och inomhus. Hon var glad hela tiden och hela tiden positivt inställd på allt hon mötte. Stolt! Ingen bra bild, men detta är BIR bilden från Nordisk Vinnare, Jaska 9 månader och 2 dagar gammal.
Att ha med vuxna hundar som kan det hela bra och lyder är jättebra idé :) Då ser valparna och tar efter.
Nä som sagt all vi får se om de blir tikar eller hanar eller blandat och ålder osv. Vi hoppas på att hitta bra valpar och som sagt så har vi stort intresse i hundar :) positiva tankar :D
Hur går det med hemsidan? Vill så gärna titta😃
#66 damnit you! Jag ha inte hans dator jämte mig juuu :P haha han snodde med sig den innan.
Hrm hrm. Länk? 😎
Guuuuuu va du e tjatig 😃 Här är en länk jag hittade på min dator som visar massor av olika raser. Den är ganska så bra tycker jag.
Vi har kollat och diskuterat oss fram och tillbaka om vart ifrån vi ska skaffa våra hundar/vargar. Än så länge är allt i dimma och vi är en aning förvirrade för tillfället, men vi jobbar på det!
Gott nytt år alla!
#72 En av dom…använder ju inte min sambos dator så den länken har jag inte……….än😎
Få säga att skaffa valp utomlands är svårt nu för tiden. Ganska mörkt med de nya reglerna som verkligen är kassa för djurens del. Om man ska importera valp betyder det att du måste bo utomlands i det land du tar den från och bo där tills sprutorna är avklarade. Blir en aningen dyrt och man är ju tyvärr inte så rik.
Vi har sagt att det är ok att bo utomlands 3 veckor. De skulle vi klara, men mer än det så är det typ kört. Man har även regel här hemma med hur länge man ska vara hemma med valpsingen…och jag har bara 5 veckor semester…Man vet aldrig hur länge min sambo kan jobba hemifrån heller.
Vi ska kolla noggrannare på alternativa vägar att gå för att få hem våra nya familjemedlemmar.
#73 Vilket land lutar det åt? Stor skillnad på Uzbekistan och Norge😛
Har ni trädgård kan ni ju ha en hundgård🙂
Precis det är ju det. Vi är inne på Tyskland. Nära och vi har alltid velat semestra där…Iaf min sambo och han vill övertala mig så han är i chock att jag är med på att bo där för att få hem våra hundar hahahaha 😃 Men vad gör man inte för sina småttingar.
Vi har en ganska stor trädgård men inte någe vidare plats för hundgård kan jag inte påstå…men det är inte meningen att vi ska bo kvar. Vi ska bo mer lantligt inom 1 till 2 år är planen så det där kommer bli. Jag har en klar bild av denna stora hungård i mitt huvud och de kommer ha mycket space.
Kan avslöja att innan vi planerade skaffa hundar som inte är så påverkade av människans inblandning så tittade jag på två raser jag älskar och en av dom brukade jag få när jag gjorde mina 'vilken hund passar mig' test.
Jag fick alltid cocker spaniel och jag har alltid varit förtjust i denna ras. En svart cocker skulle vara grymt.
Andra rasen jag kollat på en hel del är en Saluki. Fina hundar och vackra.
En av dessa blir det om vi inte får de vi planerar.
Väldigt olika raser ni tittat på😛 Jag längtar till valptråd bara så ni vet😃
Haha 😛 Sambon är inne på schäfer/collie igen som hans förra.
#78 Schäfer/collie-blandning?
Yes, hans första hund (som gick bort för några månader sen) var den blandningen och han älskar den korsningen. Så han är helt inne på att ha det igen.
Klart om denna form av hund skaffas kommer vi inte ta en valp från en schäfer med sluttande rygg. Den ska vara rak och frisk.
Man hör ofta att man aldrig ska skaffa två valpar från samma kull då de blir svårt då för hundarna att hitta sin plats. Vi rådfrågade flera veterinärer om råd och dom sa att de såklart är 50/50. Så vi tog två goldens från samma kull och de har gått hur bra som helst! De bästa är att dom alltid har varandra och leker med varandra så oerhört fint. Dom är verkligen bästa vänner.
Hejhej!
#81 Oj vad kul att höra! Goda nyheter 😃 Och grattis att de fungerar toppen! Berätta gärna mer. Spännande ju.
Ja, det kanske är 50 50 men de kanske det alltid är hur man än gör. Från olika kullar eller samma kull. Tror det beror mycket på hur hundarna är som personer precis som med oss. Sen ska man väl aldrig tänka att detta kommer inte fungera. Då funkar det inte. Stark och positiv tror jag man ska vara. Kunskap är viktigt.
Hur går det?😃
Önskar er lycka till med detta!! Var bara beredda på OM ni skaffar varghundar så kräver dom inte bara mycket som valpar utan under hela deras livstid inprincip :) Ska bli kul att följa detta 🙂
Med vänliga hälsningar
Vi har fått uppdatering om när vi troligt kan hämta hem våra valpar. Det blir i Oktober månad 😃 Hoppas det tar sig så de blir något.
Och ja vi har valt en ras som inte är så ändrad eller förstörd på något vis. Jag hoppas de kommer förbli så med. Det blir en varg. Och vi är redo för vad som komma skall.
Men om det mot all förmodan inte skulle bli av så kommer jag inte vika mig när det gäller att välja den friskaste hunden som inte blivit extremt påverkad av hård avel och rasstandard.
Men klart hoppas jag och min sambo på det bästa i detta läge och att det tar sig 🙂
Hehe nej nej…De blir varg. Inte riktig men de kallas väl hybrid när de korsas med vargar för att behållas friska och intakt med sitt naturliga jag.
Vi har varit och hälsat på 3 olika hybrider hittills 😉
Och ja du har lite rätt iaf Thea! 😉 Om det inte blir varghybrid så blir det en Saluki för mig och det är en del av vinthundraserna.
Cockerspaniel har jag läst på om så mycket och kan bara se en sjuklig ras med kronisk öroninflammation. Det vill jag inte bidra till eller utsätta hunden jag valt för. Skulle inte stå ut med att veta den faktan.
#87 Nä, det kallas varghund, på sin höjd. En hybrid är en korsning mellan två olika arter, vilket hund och varg inte är. Raserna ni kollar på är dock bara hundar som korsats med varg för länge sen, inte varghundar. Att kalla dem för annat är otroligt missledande och har ni otur ringer någon LS eftersom riktiga varghundar är olagliga i Sverige.
feral jesus
De är inte olagliga i Sverige. Max 30% varg får det vara i dom och dessa har oftast mindre.
Jag har läst hela tråden, men jag begriper ändå inte vad det är för hund ni bestämt er för. En liten repetition tack, men är ju nyfiken. 😉
#91 alltså likn saarlos wolfhound och/eller Ceskoslovenský vlciak (Tjeckoslovakien varghund) om jag har förstått rätt :) det är varghundar IAF ^^
Instagram
#88 Cocker spaniels s.k öronproblem är oftast en fråga om hur bra du som ägare sköter din hunds öron. Jag har två cockrar som jag rakar öronen på två gånger i månaden och de har aldrig problem alls. Jag upplever istället att det är bästa rasen. 😃
Yes det är en av de hundarna/vargarna som vi ska ha. Vilken kommer jag inte säga…
😃 Och att vi i vår familj säger varg eller varghund istället för hund till dessa raser och det är inte olagligt heller. Det är raser som är bevarade med sitt ursprung och inte sönderavlade till något annat. Därav passar det sig mer att säga just varg eller varghund. Och jag säger väl som så, om någon vill anmäla en laglig hund/varg så kan man ju anmäla de hundar som är sönderavlade istället. Lägga krutet på något som är viktigt att ta tag i.
#93 Det går förebygga men vissa föds med det så det är en chansning. Vi ha redan haft en hund med kronisk inflammation i öronen och usch det var synd om henne. Alltid detta i öronen (började tydligen när hon var 1½ år) och när hon var som värst fick hon ha tratt när vi inte kunde hålla ögonen på henne. Det slutade inte väl heller då hon råkade ut för old dog syndrom som öronproblemen till stor del var orsak till. Trumhinna var bortom räddning sa de med, men de skulle gå att operera en aning till de bättre. Dock skulle hunden ha smärta i flera månader och kanske igen drabbas av old dog syndrom eller cancer som det också kan leda till när de väl fått ett anfall. Vi valde att eftersom hon var 11 år att hon skulle få somna och inte plågas mer. 😐 De sa hon var som en valp med alla prover de tog och hur hon var för övrigt. Det är inget kul beslut att ta. Men jag är glad att höra att dina spaniels ha det bra och sluppit detta. :)
Personligen älskar jag cocker spaniel, men jag vill inte se detta igen. Därav väljer jag bort de raser som har 50 50 att få just detta.
Fast du är ju inte safe från sjukdomar eller problem för att du väljer en blandras. Blandraser kan råka ut för alla rassjukdomar och problem som de tidigare raserna bär på, det finns absolut inga garantier för att korsningen blir friskare. Det är bara första ledet i en blandning som generellt sätt är friskare än föräldradjuren, i senare led går det inte alls att säga. Så är föräldrarna blandraser så finns det som sagt inga garantier alls.
Sen som redan nämnt, i Sverige är bara 5:e generationen av varg/hund hybrider tillåtna. Och jag hoppas och tror att ni är medvetna om att en hybrid inte är som att ha en vanlig hund och jag personligen tror att det kan ställa till problem att ha en hybrid tillsammans med en "vanlig" hund eftersom det ändå är så pass mycket varg kvar i dem. Vad säger uppfödarna om era planer?
#95, Fast jag fattade det som att TS skulle ha en Sarloos eller Ceskoslovensky vlciak, inte en blandras? I övrigt håller jag med 👍!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fast varg är en varg och hund är en hund. Jag kan tycka att det blir lite konstigt att kalla en hundras för varg, då det tack och lov inte är en sådan som du ska skaffa.
Varghund säger vi. För det är vad det är. En hund som har så mycket kvar av sitt ursprung att den har beteende och utseende som en varg plus att den har kvar vargens speciella muskler som hos hundar inte finns kvar. En hund är däremot inte en varg längre för det är helt bortavlat och finns inget kvar av en varg (beteende eller utseende) som de härstammar från. Varg använder vi till förkortning. Men håller med, en riktig varg är en varg. 😛
#96 Du har förstått rätt 😉
#95 Uppfödaren har sålt 2 av dessa redan till 1 ägare och har inga problem med att godkänna oss och våra planer. Vi har redan träffats som man kan se tidigare i min tråd och mötet gick till allas förväntan och bättre. Vi har även träffat andra med denna rasen privat och ska även gå med i klubben. Vi är extremt intresserade och läser på allt vi kan och ha gott om tid tills valparna är redo att förbereda oss. Visst det är mycket jobb med dessa men et är det med andra djur också.
Rasen är som sagt inte sönderavlad och lider inte av brister som vanliga hundar gör när de avlas för hårt. Det ända man ska tänka på om man ska till veterinär (eftersom dessa varghundar leker som vargar så kan det gå hårt till och skador lätt sker) är att de är svaga för att sövas. Det ska till varje pris undvikas. Det finns de varghundar som aldrig vaknat upp igen och detta är på grund av deras varg gen.
Här har vi från en sida om CsV (hundstunden.se)
Den Tjeckoslovakiska Varghunden är en hälsosam ras tack vare att hundrasen fortfarande är mycket ung och att den härstammar från fyra vargar och 48 handplockade och hårt testade Schäfrar, samt att man tog fram fem separata blodlinjer för att förhindra inavelsproblematik i framtiden. Alla så kallade Hybrider och Varghundar mellan 1958, då den första kullen såg sitt ljus, till 1983, då man lät ta fram den femte och sista blodlinjen, skulle klara av de hårdaste testerna någon hundras i världen behövt genomgå.
Här har vi om Saarloos (SSCK.se):
Saarloos Wolfhond är tyvärr inte befriad från nedärvda sjukdomar även om det fram till nu inte har förekommit i så stor utsträckning. L. Saarloos avlivade de valpar som var sjuka eller hade något fel så att det aldrig kunde användas i avel. Numera kollar man HD/AD status och gör PRA-undersökning.
American wolfdog (mywolfdog.com):
Majoriteten av vargundarna får aldrig hälsoproblem. Det är en överlag frisk ras på grund av dess rena blodslinje till skillnad från en del vanliga hundar som kan lida av för hård avel.