Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1662 ggr
Fransu
2

Är era hundar väderkänsliga?

Vår shih-tzu är väldigt väderkänslig. Regnar det ute vill han inte gå ut. Han kan till och med fejka att han är halt när vädret är riktigt risigt för att slippa gå långt. Är det för varmt storknar han på grund av sin korta nos. Perfekta vädret för honom är mellan 10-20 grader och torrt på marken. Då är han nöjd.

Storpudeln är inte lika kräsen. Enda som jag märker att han inte gillar är om vi varit ute länge i regn så att han blir blöt inpå kroppen, så vill han helst vända och gå hem. Men han skulle gå med mig en mil till utan protester om jag ville det.

Spelar vädret roll för era hundar?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

VildaVittra
3

Pipen stödjer global uppvärmning. Regnar det så har det hänt att hon kissat på trappan under tak, sedan när jag ändå släpar med betongkossan för att hon ska bajsa också, så ser hon ut som jag precis misshandlat henne. Hon hade lätt kunnat vinna en Oscar för sin rollprestation. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
0

Vår labbe hatar att gå ut när det regnar, man får dra ut henne och så fort hon kissar vänder hon hem igen (man kommer inte speciellt långt :P), varmt väder gillar hon inte riktigt heller men det hjälper om man håller henne nedrakad under sommaren.

Puff/pudeln är nöjd bara han får följa med, dock om det är blött och kallt börjar han lätt frysa och är inte riktigt lika sugen men han följer ändå med.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[tk1971]
0

Vädret spelar absolut roll. Min hund vill helst inte vara ute när det regnar. Hon gör det hon ska snabbt, och sen visar hon tydligt att nu vill hon hem.

JoannaLi
0

Blåst är onödigt, enligt labben! Regn bryr han sig inte ett skvatt om, men blåst… Näää! 

Går gärna lite "omedvetet" bakom matte för att hon ska blocka vinden. 

Däremot är det aldrig så roligt att leka som när det blåser riktigt ordentligt. Hm, lite hatkärlek där alltså :D

Ambrose
0

Min blir ganska slö när det är för varmt ute. Typ 30+. Inte lätt att vara svartpälsad!

Annars så skiter hon i vilket :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[linda1989]
0

Min valp är ju bara 4 månader (imorgon) än så länge men han älskar att gå ut i alla väder och vill knappt in så man får locka in honom.

Hime
0

Min labbemix bryr sig inte om vädret så länge det inte är storm. Hon är mer -20grader. Perfekt för ett dopp i sjön 👍 Vilket hon självklart inte får men tittar matte bort några sekunder är hon i…. 🥵 I den här familjen är det matte som är mest kräsen.

[Saltpinne]
0

Våran hund HATAR regn. Men han älskar att bada ute. Men dusch och regn är satans påfund enligt honom. Regnar det på morgonpromenaden skyndar han ut och kissar och bajsar sen drar han i kopplet hela vägen hem. Regnar det på en längre promenad så kissar han bara en gång sen går han och hänger med huvudet resten av promenaden. Bajsar bara i nödfall på regniga dagar förutom morgonen.

[Nalle-]
0

Lilla blandrasen är rätt väderkänslig. Han hatar att gå ut när det regnar och går helst inte långa promenader när det är varmt, däremot ligger han gärna och glassar i solen på gården. 

Storpudeln är inte alls särskilt känslig. Är det väldigt varmt kan han bli lite slö, men kyla bekommer honom inte. När det var väldigt kallt fick han köldkramp i tassarna men tror att det berodde mer på saltet på vägarna här.

Catta-
0

Min storpudeltik har växel 3000 isatt även om det är -20 eller +20. Regn/snö/sol/orkan spelar ingen roll :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

russin
0

Njae, mina tuffar på i det mesta utan problem. Iskallt ösregn är väl ingen hit, men när dom väl blivit blöta är det full rulle som vanligt - men matte gillar inte ösregn, så då brukar det ändå bli kortisar 😃

Changrila
0

Min vuxna tik vill ha 30 grader varmt i skuggan och strålande sol, varje dag året runt. Ju varmare det är, desto gladare är hon och jag vet inte hur många gånger jag försökt få in henne i skugga när det blir galet varmt, eller försökt få bort henne från den brännheta asfalten som hon vill ligga och sola på… Regnar det, då anser hon att jag är hemsk som tar ut henne, men vi går långpromenader ändå. Vi går långpromenader så länge det finns skyddande kläder till henne vid behov. Valpen… Hon är väldigt köldtålig i alla fall, älskar när det snöar och har inget emot regn. Får se hur det blir i sommar. Jag hoppas att hon inte blir för varm.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Herveaux
0

Min varghundsgrabb bryr sig inte om det är blött eller kallt, bara det inte är för varmt ute så lufsar han lika glatt framåt genom både ösregn och snöstormar.
(Matten hans gnäller desto mer när det är för blött….kallt….varmt ute…)

// Harley

nadilda
0

Den ena hunden (schapendoes) är totalt obrydd av regn, slask och kyla. Värme hanterar hon rätt så bra också, speciellt om hon har möjlighet att bada. Det ända som kan få henne lite tveksam till att gå ut är mörker.

Lagotton är inte riktigt lika förtjust i regn och slask, då ligger hon oftast hellre inne i sin favoritfåtölj. Men jätte känslig är hon inte. När det gäller värme så är hon precis som andra hunden.

Fridaaaa
0

Happy är det. 
De andra två bryr sig oftast inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
0

Det beror på lite vart vi går. Åker vi till skogen eller annat roligt ställe skulle det kunna vara världens storm utan att hon bryr sig. Ska vi bara gå härhemma och det regnar eller är varmt så kissar hon nere vid vägen och sen vill hon in igen.

//Jessie

tillowin
0

Min golden är en sann rasrepresentant, jag tror att hon tycker det är mysigare att vara ute i regn än i sol 😃 Hon såg lite sloköra ut efter att vi varit på tävling en hel dag i spöregn och rejäl blåst, men annars har jag aldrig sett henne reagera mer än om hon får vatten i örat….

Fröken kooiker däremot är väl inte jätteförtjust i regn, hon går ut utan problem men ser lite mer missnöjd ut. Värst tycker hon nog om att frysa. På sommaren ligger hon gärna och pressar i solen, även om det innebär att hon nästan avdunstar. 

Sen har vi familjens gamla spaniel, som gömmer sig under bordet om det regnar och kan hålla sig över ett dygn bara han slipper gå ut i det blöta…..

Petmade.se - Handgjort för hunden

Kalli
0

Regn är ingen höjdare, det har dock blivit lite bättre och han försöker inte länge gömma sig bakom mig utan nöjer sig med att se olycklig ut. Solsken däremot älskar han, att ligga och sola i solen är den högsta formen av njutning. :)

HerrMoro
0

Bergern ser nog inte skillnad på olika väder. Öppnar man dörren rusar hon ut oavsett om det haglar, blåser stormvind, är vargavinter eller gassande sol.

Pappisen är mer som Skalman - styrs av klockan. Är han vaken spelar vädret inte så stor roll, men står klockan på sovdags får jag putta honom ut genom dörren. Regnar det gör han en snabb kiss och vänder in igen.

Zvintos
0

Oja, här spelar vädret en stor roll!
För slaskigt - nej tack! För kallt - nej tack! Regnar - definitivt nej tack! Blåser - nej tack! Blåser OCH regnar - glöm det! 😂 Det enda vädret de faktiskt gillar är när solen skiner och värmen kommer!

panini
0

Unghunden bryr sig inte ett dugg om vilket väder det är, han älskar att vara ute! Möjligtvis det enda han stör sig på är när snön smälter och fryser igen så att det blir hårt, det gör ont på tassarna då 😟

Valpen tycker inte om kyla, regn och blåst fast att han har kläder på. Då får man släpa med honom ut, för ut ska han 😛

Em_
0

Ena hunden gillar inte att bli blöt, men när han väl är det kör han på.  Dessutom hatar han att få vatten i öronen, så han håller de i en jätteskum vinkel om det regnar mycket.

IngaTrnqvist
0

Brownie tycker inte det är allt för angenämt att vara ute i regnblåst, allra mest för att han då ofta är nära på att blåsa iväg.  Annars är han lika glad i alla väder - allt från lerinpackningsväder i skogen till äckelvärme.

[Nirvana-music]
0

Våra storhundar är inte känsliga men pekingeserna går ogärna ut när det är för kallt, eftersom att vi har trimmat ner pekingeserna så de är korthåriga nu.

smidi
0

Pinglan hatar att gå ut i regn (och bada och gå i vattenpölar), men tyvärr måste hon

fridarebecka
0

Inte ett dugg, det är snarare så att jag dom måste hejda honom från att springa ihjäl sig när det är -30 eller +30. Regn, slask, storm osv är inga problem heller.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Dexterr
0

Är det inte soligt och över 15 grader så hatar mina hundar att vara ute.

Zadeira
0

Daghunden skiter fullständigt i vädret. När det är snö och de saltar är han inte nöjd om vi tvingas gå på asfalten, men annars är han totalt väder-okänslig.

Vizzla
0

Regn är ju pest. Snöstorm är inte heller roligt. Alfs bästa tid är sommar, lagomt varmt och inga mygg.

Theo - bryr sig inte!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Gaara
0

Nä, det är bara jag som är väderkänslig. X'D <3 

Nej men Vargo som är en finsk lapphund kan så klart bli väldigt flåsig på sommaren. Annars är det inga problem. Han går glatt ut i regn osv. Men det han älskar allra mest är minusgrader och tjockt med snö. Då ligger han och rullar och stoppar huvudet i snön och vägrar nästan gå hem. X) Däremot så har jag uppfattat honom som morgontrött, men det är jag också. Och det är husses uppgift att gå ut med honom då ändå så. ;)