Tack vare dig
I onsdags ringde min man. Då hade Länsstyrelsen varit hemma hos oss.
Någon med namn Lisa M (Vet inte om de ens är personens riktiga namn).
Hade ringt/mailat in ett LSS och sagt följande.
* Jag har vid flera tillfällen slagit mina hundar på öppen gata.
* Min ena hund haltar och får INTE veterinärs vård. Då hunden ska ha haltat länge.
* Jag använder kedja på min tik och missbrukar de.
* Mina hundar från inte mat. Dom är beniga och magra.
1. Jag slår ALDRIG mina hundar. Jag går sällan på öppen gata. Jag är oftast i hundrastgård och tar inte ens tag i min hund som många andra gör.
2. Min vinthund som är en Resco dog kommer från Irland. Han travar lite lätt med bakbenen. Vid dom gångerna han har trampat snett eller lekt för hårt. Har jag kontaktat Veterinär omgående och dom har sagt 3 dagar ska jag vänta och se. Blir de värre eller inte någon förbättring är jag så klart välkommen in med han.
3. Ja kedja har jag använt 1 vecka innan nyår 1 vecka efter nyår. Av olika anledningar så som hon blir uppstressad av nyår och risken att hon rymmer är stor. Så jag har haft kedja för att hon lyssnar bättre på den vid stressade tillfällen och men ligger bättre på henne så hon inte kan baka ur halsbandet. Jag använder detta ENDAST i 2 veckor. Sist jag använde den var när hon var 2 år. Alltså 3 år sen. Och nej jag missbrukar inte användningen då jag har visat hur jag gör för LSS och hundtränare.
4. Min tik väger 22 kg och äter 9 dl fritt varje dag. Min vinthund väger nu 18 kg och äter 9 dl fritt varje dag. Alltså jag har 18 dl torrfoder som står framme 24/7 till mina hundar. Samt avmaskning 2 gånger om året. Så ja om dom är magra då är jag nog blind och kan inte se de. Se dom två nyaste bilderna på mina hundar.
Men tusen tack för att du "Lisa M" eller vad du igentligen heter. Jag är så tacksam för att du ringde till LSS och att dom tog dina anklagelser på allvar så dom kunde komma hem till mig Tyvärr var jag jo på min arbetsträning. Men ringde dom. Och jag har fått veta att jag är godkänd av dom. Så mina hundar har de jätte bra. Och om du nu vill veta så är mina hundar ute följande kl 9, kl 13, mellan kl 16:30-18:30 samt sen igen vid 21-22 tiden på kvällen. Alltså en gång innan jag lämnar mitt hem. En gång med min man sen en gång när jag kommer hem. Är lite efter hur jag slutar. Så 3 dagar i veckan är jag i regel hemma vid halv 5 sen 2 dagar i veckan är jag hemma vid halv 7. Så lite efter vilken dag de är. Sen är sista natt rundan mellan 21-22 på kvällen och då får dom även springa av sig på kvällen så dom sover gott på natten samt vi är ute längre.
Hur många människor som jobbar har barn och bor i stan gör detta för sina hundar? De kanske är många eller så är de få som gör detta varje dag 365 dagar om året. Samt på helgerna är vi ute oftare och längre samt är i hundrastgården där vi bor. Alltså för att jag jobbar har barn under 2 år. Så har mina hundar de väldigt bra.
Jag är sur för anklagelserna jag har fått mot mig. Men samtidigt extremt glad för nu vet jag om att LSS har godkänt mig. Jag kommer även skänna in deras beslut om besöket så att alla kan läsa de :)
Återigen. Tusen tack snälla du "Lisa M" hade jag fått kontakt med dig så ska jag personligen tacka dig och bjuda dig på fika :D
Sverige är ett jävla angivarsamhälle. Ibland gott, men oftast väldigt dåligt.
För att jag skrev namnen som människan har uppgivit som anmälare eller för att någon har anmält?
För att någon har anmält förstås 😉
Okej :D Blev lite osäker!
Nä. Jag blir alltid väldigt irriterad på okynnesanmälningar. Jag tycker man ska ha på fötterna när man anmäler helt enkelt men idag räcker det med att personen inte sköter sitt djur (eller barn, för det är vanligt med liknande anmälningar till soc) på samma sätt som en själv eller att man till och med tycker illa om den personen för att göra en anmälan - där det känns som mest, det vill säga att man inte är en bra djurägare eller förälder.
Det är tyvärr inte alltid dom tar anmälningar på allvar även med inskickade bevis på magra djur,förvuxna spruckna hovar på hästar som dessutom går ute året runt periodvis utan mat o vatten inte heller något vindskydd finns tillgång till dom. Tycker det va fint att du tog denna anmälan bra och att dom gjorde en titt och gjorde sitt jobb. Tror att anmälan var helt påhittat namn och många kan heta Lisa M 🙃
1 anser det är bra att folk anmäler när andra blundar.
Jag kan inte se de som något negativt då jag vet om att jag har rent mjöl haha
Ja det var ju bra, jag läser dock in en viss bitterhet i det hela (personligen så tycker jag att rent mjöl i påsen eller ej - okynnesanmälningar är vidrigt. Sverige ÄR ett angivarsamhälle där det enklaste om man är irriterad på någon är att göra en anmälan, nu kanske den här personen var uppriktigt orolig för dina hundar, men dock brukar ju inte hundfolk vara så svåra att prata med, jag hade inte tyckt det vore svårare att gå och fråga varför hunden haltade om det vore så men jag inser också att jag är rakare än de flesta).
Mina vinthund haltade i november/docember något. Ringt Veterinären direkt
Samma han lekte med min tik de blev lite tomult så han slog i skallen när dom krockade. Ringde en kompis åkte AKUT in till veterinären som kollade han. 1500 kr där åt veterinären. Men hunden var helt ok
Oftast räcker de med vila så går de över. Men hade de inte gjorde då så hade jag ändå åkt in fort. Vilket jag ALLTID gör med mina hundar
Som sagt, det är okynnesanmälningar jag vänder mig emot, ditt djurhanterande vet jag ju inget om men det är ju i mina ögon en okynnesanmälning om man ringer och anmäler till länsstyrelsen och anmäler att hunden haltar och inte får veterinärvård, framförallt om den faktiskt som du skriver har fått det, det är så jag menar. JAG hade nog frågat hundägaren om jag ser en halt hund flera dagar VARFÖR den haltat, det är så jag menar. Och jag har jättesvårt med det där att har man rent mjöl i påsen behöver man inte vara rädd. Så kanske det är, men det kostar fortfarande skattepengar att sitta och anmäla för sakens skull vilket tyvärr verkar bli vanligare och vanligare, åtminstone inom soc enligt goda vänner som jobbar där. Hur som helst, det är ju bra att du tog det bra. För ett tiotal år sedan blev jag anmäld till länsstyrelsen för att min häst hade täcke på sig i hagen och det var det ingen annan i stallet som hade. Hade anmälaren frågat mig varför var det för att hästen var nybehandlad i ryggen av veterinär och denna sagt till att den skulle ha täcke på sig vid rörelse ett par dagar. Istället anmälde man. Hade ju rent mjöl i påsen som ni uttrycker det, men det kostade ändå 900 spänn i vårt landsting för länsstyrelsen att åka ut. Mycket pengar för en fattig hästägande student som just lagt 3000 på veterinär.
Hellre att någon anmäler en gång för mycket, även om man kan tycka det var himla onödigt. Skönt att du fick bekräftat att du tar utmärkt hand om hundarna. Då kan du känna dig trygg med att du gör rätt och att personen som anmält gjort det utan anledning.
Oja. Men så kommer de alltid att vara. Nu har jo min tik blivit attackerad av 5 hund på mindre än 6 månader. De var för 3 år sen ca. Idag hatar hon hundmöte. Vilket för mig säger sig själv. De är inte NORMALT eller NATURLIGT att hundar möte face to face som dom gör i vårt samhälle. De är som att säga " min hingst kan gå med ditt sto. För han är bög" Nej. Naturliga instingter finns där ändå OAVSETT vad vi människor anser. När vi möter hundar ja jag höger halsbandet som utställning asså direkt bakom öronen på henne. 1 Hon reagerar på mig snabbare. 2 hon hoppar inte ut och hänger sig själv. De vill säga att de är kanske max 3 min hon har de där. Bara för att folk inte fattar vad hon gör. Nej dom tvingar sina hundar som gör ALLT för att ge henne "spec". Men dom tvingar sina hundar att gå mot henne. Vilket är FEL.
Jag hade ALDRIG gjort så. Oavsett om min hon gör "utfall" eller inte. Hon säger ifrån "kom inte hit jag är osäker" Jag som ägare gör allt för att gå undan eller få henne att fokuser tystare eller vad de nu kan vara. Hon blir som ett barn med damp. Men jag vet varför och jag vet hur de slutar. Men nej de är fel då har hon grova problem med mötande hundar! Ursäkta? Vem säger att de är hennes fel? De är motsatta ägares fel. Grrrr
Sånt blir jag arg på. De handlar om att folk skaffar sig djur men dom har INGEN som helst kunskap om djur och deras sätt att leva. Nej djuren ska anpassa sig efter människan! F.. i heller. Vi äger INTE jorden. De gör djuren. Dom var här först.
Förlåt om jag låter arg. Men de gör så ont i mig när människan måste vara någon översittare. 😭Om folk bara kunde fråga och lyssna. Lära sig av varandra och de som finns i vår närhet. Waow vad underbar världen hade blivit. Men just nu är världen helvetet och paradiset är just nu i himmeln. Så ska de inte vara 😭
För mig är de så viktigt att lära sig av djuren. Och att låta min hundar få vara djur. Inte något som jag har bara för att. Utan jag har dom för 1 dom ska kunna överleva denna värld som människan har tagit ifrån dom. 2 Dom kan lära mig så mycket och jag ser världen på ett annat sätt. 3 Dom har så mycket att ge. Bara man vill ta och ge något tillbaka! Innan jag fick min tik. Då hade jag förlorat en annan tik. Jag var vilse. Jag skulle försöka leva som en människa. Men jag kunde inte. Vilket blev ett stort fall för mig. När jag fick min tik innan hon jag har nu. Waow jag hittade tillbaka till stigen. Men tyvärr var hon redan förstörd och bet en äldre kvinnan jag avlivade henne men jag var med henne tills jag visste att hon hade gått över till andra sidan. Då var min nuvarande tik bara några månader. Då hade jag en hane med. Som tyvärr fick avlivas när han var 1 år. Då han hade grova problem med öronen och ingen funkade. Där var veterinärs kostnader i så höga pengar att jag betalar av dom än. Min tik har fått förlora 2 kompisar. Men hon har lärt mig så mycket. Hon har gett mig något som INGEN människa kan ge mig. Alla mina djur har gett mig så mycket att jag hade kunnat ge mitt liv för att dom skulle ha de bra. Min tik är 5 år hon är världens bästa barn hund. Hon lär min dotter saker som ingen kan lära henne. Min vinthund lär henne så sjukt mycket.
Vår dotter har ALDRIG rört en främmande hund utan att hunden har kommit till henne. För ca 1 vecka sen. Hon är 20 månader. Hon ljuder till "klappa". Då står hon bredvid en tik som inte är 100 på mindre barn. Tittar på min kompis och ljudar "Klappa" Och pekar på hunden. De tog oss 5 min innan vi fattade. Hon rörde INTE hunden under hela denna tiden. När min kompis sa okej att hon får klappa. Då första gången efter att ha varit i närheten av tiken i 30 minuter sen vi kom till dom. Rörde hon tiken. Vilken 20 månaders hade gjort de? Jag hade hakan i knäna. När vi kom hem kröp tösa upp till våra hundar gav dom en puss och somnade i deras bädd med dom.
Gud nu gråter jag med. Ingen människa hade kunnat lära min dotter detta. Men mina hundar kan. Djur är de bästa som finns. Men ändå finns de folk som missköter dom 😭

Har också blivit anmäld. Då var det för att jag aldrig tog ut mina hundar, att lägenheten användes bara för sömn hade anmälaren missat. Människan hade dessutom på något konstigt vänster spionerat på mig, hur vet jag inte då jag bodde på andra våningen men hon "visste" att min valp gick korgad dygnet runt, inomhus. Anmälan avskrevs. Jag gick senare ner och hotade med anmälan för förtal och hörde aldrig av henne igen. :)
De tråkiga med detta är att jag kommer inte lita på någon människa som är i hund rastgården. OBS vi har två bredvid varandra. Jag kommer ALDRIG låta någon släppa in sin hund till mina oavsett kön eller ålder. Vist jag har två hundar och dom leker bra tillsammans. Jag har en kompis med en varghund som vi kan leka med. Men allvar. Ska de behöva bli så? Tycker att de suger. Jag önskar att jag får tag på den som anmälde mig. LSD har en mail. Allt sånt kommer vara med i papperna som jag får hem nästa vecka. Men ändå. Oooo nu är jag sur. Om dom nu skulle anmäla. Kunde dom inte isf ta grannen som har 3 vinthundar. En mager tik. Vet inte om hunden har något fel. Men de är mer lågiskt. Där finns något. De finns inget här. Grrrrrr
Såklart måste det vara supertrist att bli anmäld när man vet att man sköter sina hundar mer än bra!
Men! Jag håller med #13 att det hellre anmäls en gång för mycket än en gång för lite! För många blundar för djur som far illa. Nu säger jag inte att dina gör det men om folk vågade anmäla mer så skulle kanske fler djur räddas.
Sen tycker jag att man kanske kan gå fram och fråga om man tycker att det inte står rätt till och då kanske får en förklaring till tex trypkedja eller att hunden haltar.
Att folk anmäler för att man inte gillar ägaren eller bara vill vara elakt är bara skit. Men tror mycket är missförstånd faktiskt..
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Usch, det är ju för jä**igt att folk ska okynnesanmäla andra. Sånt gillar jag verkligen inte. Man måste ju ha ordentligt på fötterna om man ska anmäla. Däremot om det verkligen är frågan om nåt riktigt djurskyddsärende ska man inte tveka att anmäla.
Och i denna fråga har jag egen erfarenhet. Nej, jag har inte anmälts nånstans, däremot har jag jobbat på miljö- och hälsoskyddskontor och tagit emot anmälningar. Ofta ligger det nåt annat i bakgrunden och så vill nån göra nån illa genom en anmälan utan grund.
#13 Problemet är att okynnesanmälningarna fullkomligen exploderat i antal och det tar tid och resurser som djurskyddsinspektörerna inte har.
Jag har anmält folk, men det är efter de inte hörsammat när man "dikterat lagen" för dom utan varit aggressiva och otrevliga mot en när man försökt hjälpa dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Men ni förstår väl ändå att det är farligt att prata med folk, de kunde ju riskera att vara trevliga och kunna svara på varför hunden ser ut som den gör eller gör som den gör. Folk som anmäler är lustiga varelser, så farlig och elak är jag inte så att jag inte kan föra ett normalt samtal.

Jag håller med om att det är bra att människor vågar anmäla, men den här trenden att anmäla utan att ha något som helst underlag gynnar verkligen ingen, särskilt inte de djur som är i verkligt behov av hjälp.
Ja det här med anmälningar. Självklart ska en person anmälas om man misstänker att den bryter mot lagen, men om man anmäler en person för att man har ett personligt vendetta… inser man inte att man då slösar resurser som kanske hade inneburit skillnaden mellan liv och död för ett annat djur?
Det är inte bara till LST som det anmäls. Jag har även hört att man inom SBK anmäler varandra eftersom en anmälan innebär tävlingsförbud medans anmälan utreds. Ett perfekt sätt för att bli av med konkurrenter på de viktigaste tävlingarna. Usch och tvi!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Om man är orolig för någons husdjur är det ju alltid bäst att PRATA med personen först. Man kan försiktigt fråga om det är något man är orolig över, t ex om en hund haltar, ser mager ut osv. Vara nyfiken.
Jag tycker vi har glömt bort att vi kan PRATA. Det är som att alla är rädda för varandra. Ofta om man förklarar att man gör det för att man bryr sig om och vill att alla hundar ska ha det bra så brukar inte den andra personen ta illa upp. Gör dom det så ja, då är det så. Det är inte heller farligt. Då har man ju försökt ta reda på hur det är.
Förstår att du blir irriterad över en "anonym" anmäla (om Lisa M är rätt namn) men som du säger så är det ju bra att LST tar det på största allvar.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag blir mer bara så ledsen.
Asså de var i Slutet på november som min vinthund trampade fel när dom lekte. De har även hänt att dom har lekt "jage" och min tik schäfer mix. Många tror Amstaff. Hon tvär stannade av någon anledning vinthunds mix kommer i sin fart och smak han drog in i henne och slog huvudet i hennes kropp. Ja de händer. Jag vet hos Veterinären inom 30 minuter. Vem hade släppt allt och åkt in? De är nog inte många. Han lekte en gång dom krokade. Han ville höger och ville vänster och han var på inner spåret. Ja dom krokade. Han är smalare än henne så hon löper större risk för tex benbrott mm. Han gnydde till. Jag direkt fram kände över han och kollade om han kunde gå/stå på benet. Efter jag kollade så var allt över. Alltså han vill att man ska kolla därför skriker han till. Jag ringde veterinären snackade med dom berättade allt och dom sa att jag skulle ha koll på han i 3 dagar. Om han blir sämre ska han in akut. Blir de inte bättre så 3 dagar om inget ändrar sig. Blir han bättre så vila i 7 dagar MINST. Alltså hade de kostat att ringa veterinären så som advokat. OMG de hade varit dyrt för mig haha. Men värt de.
Min granne har 3 salukisar. En tik som är mager. Jag vet om de jag ser henne ofta. Men finger jag LST? Nej. Varför. Jo för de finns vinthundar så som min hane. Han tål inte stress. Vilket de blev när LST kom till oss. Och han la i 2 dagar. Jag fick tvångs mata han pga att de slog ut magen. Vissa hundar är så. Jag kan inte göra något åt de. Jag har koll på hans vikt och att han äter. Men han går inte från 18 kg till 8 kg på 2 dagar.
Enlit "Lisa M" ska mina hundar vara magra. Ja jo eller hur. Var då? Ursäkta mig men mina hundar är INTE feta. Jag vill inte ha dom feta. Dom är slim fite. Alltså dom är kanon jätte fina
Ja det har ju blivit lite av en trend av att folk som är sura på varandra anmäler.
Trist.
Ett tips i all välmening bara, ingen idé att avmaska hundarna regelbundet. Köp "kolla masken" om du misstänker mask hos din hund och avmaska först om hunden visar sig ha mask, annars kan parasitera utveckla resistens och det är inte kul 🙂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker det är bra att folk anmäler om de är oroliga för djuren. Hellre det än att djur far illa och ingen vågar anmäla.
Lätt att kalla skylla på att folk anmäler av elakhet än av välvilja. Så gott tror vi om varandra ;)
Om de är någon från hundrastgården så snackar dom redan med mig. Då jag har snackat med alla som har varit där samtidigt som mig. Så varför inte fråga om de. Eller de som jag misstänker. Hon snackar jag med ofta. Vi snackar i princip så fort vi ses. Hon vet om min tiks "problem" med andra hundar. Och hon har egna hundar som inte alltid beter sig!
#28 Det kan ju egentligen vara vem som helst. Någon som ser er påväg till inhägnade mm. Alla har inte mod art ta upp sådant. En del eftersom de har dåliga erfarenheter från förr om hur otrevliga hundägare kan bli om någon visar oro över hur hundägaren sköter sina djur. Och varför pratar du med en människa om du misstror denna till den grad?
Jag skulle ta det som avundsjuka från personen 🙂
http://nouw.com/sawas 
För att tjej har nyss flyttat här ifrån. Så lite svårt att snacka med henne då
#31 nu läste du lite fel
Haha #32 de är bara en misstanke eller så är de mina grannar. Jag orkar inte bry mig. Men ärligt. Så tror jag vem fan de än är. Så hade de inte förvånat mig om personen har läst detta inlägget
Får jag fråga varför du väljer att skriva att du fått en anmälan med misstanke om hundmisshandel och försummande av hundar på ett internetforum?
#34 för att de är skratt retande att dom kommer med så flaska saker :)
Och sen för att väcka samtalet att de faktiskt är något som händer så ofta. Sen att man kan få ut något positivt av de :D Har de på min blogg med och min Facebook
#35 Det gör ju ingen skada om det ibland anmäls fel. Däremot gör det skada om det faktiskt är djur som far illa och folk inte vågar anmäla för att de hängs ut som här. Förstår ärligt talat inte hur man kan bli så sur om man nu blev godkänd. Ingen skada skedd ju
Jag blir asså inte sur arg sur. Utan med ledsen att ledsen att en människa inte kan försöka antingen fråga varför har hon kedja eller fråga haltar han eller de ser bara ut så. Jag hade inte blivit sur utan förklarat och blivit glad för att folk frågar eller obsaverar tex om han hade haltat utan att vi hade märkt de :D
Jag har inget agg mot denna människan eller vill den något illa. Jag hade gärna bjudit den på fika och redigt ut eventuella problem eller frågor.
Sen är jag ledsen för att personen har sagt att jag slår min hund vilket jag ALDRIG skulle kunna göra.
Att hon har problem vid hund möten vet jag om. Att jag har haft kedja de de stämmer men inte i den grad som personen säger. Att mina hundar är magra stämmer inte. Och att vinhunden haltar. De är dom gångerna jag har sett de och då har han fått vård direkt.
Så jag kan inte vara arg på att hon har anmält. Utan as glad för nu är jag grön/godkänd. Sen att de är bra att hon har agerat för hon har haft misstanke ja de är bra. Man kanske kan fråga personen först och får man dålig bemötande så ja då ska man anmäla får man bra bemötande så ska man reda ut de :)
Jag tycker absolut att det skulle vara bra att fråga eller prata med ägaren om man tycker något är skumt. MEN folk är så otroligt otrevliga i dagens samhälle så man får ofta obehagliga, arga eller förolämpade svar, fast man själv bara menar väl. Så jag förstår folks rädsla att prata faktiskt
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#38 Precis.
De är många som har frågat om min vinthund och jag är alltid lika lugn och trevlig. Samma ang tiken och andra hundar som när jag säger nej till att andra vill låta sina hundar leka. Oavsett om dom blir otrevliga mot mig så är jag alltid lugn och trevlig. Inget löser problemen med att vara otrevlig
#40 Synd att alla inte tänker så.
#40 därför säger jag de här ;) Om nu personen skulle läsa de haha.
Sen vet jag jo om att de finns vissa folk som har gått fram till mig och skällt ut mig för att jag slår min hund när jag brottas med henne tar henne i kinderna. Ja leker med händerna så som hundar gör. För i deras huvud så slår man hunden när man igentligen leker med den
#42 Ditt sista stycke kan jag nästan relatera till, men då är det mest folk som tror att hunden har ihjäl en😛(försök kampa med bitstock och brottas med en hund på 40 kg utan att någon reagerar)
Tråkigt att du har blivit anmäld, men om det inte var något att anmärka är det väl bara positivt. Men synd att folk anmäler sådana som inte gör något fel.
#42 Alla kan inte hund.
Idag fick jag hem anmälan.
Suck för människor asså. Hon har halt gått efter vidos på Facebook. Alltså jag fick ett tips om att ha kedja på min tik. Vid detta tillfälle så fick vi möte av en hund. Så klart har man en hunds som vid just detta tillfället exploderade av allt. Så ser de värre ut. Men enligt anmälaren så gjorde jag inget jag skadar henne mm.
Bara för jag kör Cesar Millan. Dom få sakerna jag har tagit som jag ÄVEN har kollat med LST om nu 2 gånger polisen veterinären . Och alla säger att de är helt ofarligt och bryter INTE mot någon lag. Jag tar för helvete inte ens tag i min hund även om jag får lov att göra de.
Hon har även sagt att vinthunden haltar. Med hon kollar INTE om vad de var för dag hur vädret var mm till varför han la sig ner efter att ha sprungit med min schäfer mix en pudel samt en annan liten hund. Alltså hon har endast gått på en/flera filmer som är tagna på samma dag och är 6 månader gammal. SUCK.
Vinhunden har sprungit i en paddock med min schäfer mix runt runt runt. Jag anser inte han vara halt men efter ägare hade sett filmen så sa hon att han var STEL i sitt bakben. Han fick vila i flera dagar efter de.
Grrr nu blir jag faktist arg. Men men. Hur i h-vete kan man komma 6 månader efter och säga att de är så nu?? Oooooooo