Husky i lägenhet?
Hej,när jag blir äldre och flyttat hemifrån(till en lägenhet) så planerar jag att skaffa en hund. Jag bor ju hemma,är 12 så det är rätt så långt kvar men det jag undrar är om man kan ha en Siberian Husky i lägenhet?
Generellt nej. Vissa tycker det går jättebra att ha tom vallhundar i lägenhet och säkerligen finns det individer som klarar det. Men det vet man ju inte förren efteråt och då kan man gett hunden men som blir tuffa att göra något åt.
Klart du kan. Med rätt aktivering spelar det ingen roll hur du bor.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Man kan.
Det gäller dock att välja en husky av rätt anledning, och av linjer som passar dig.
Husky finns avlade för att dra turister en vecka i fjällen, tuffa och hårda pass. Det finns även de som är avlade för att tävla sprint, medel eller långdistans, med extrem arbetsskalle. Sen finns de de som är avlade för små mysiga turer med failjen eller att vara en aktiv sällskapshund. Vidare de som är avlade att mest vara söta och vinna snygga rosetter på utställning.
Alla varianterna behöver dock en hel del motion, vissa mer än andra. Trötta ut sig fysiskt 3-4 gånger i veckan bör de få göra, helst med drag, om de är på arbetande linjer. De allra flesta huskyn har problöem med separationsångest, så lämnas ensam i lägenhet kan vara svårt. Hunddagis, dagmatte eller en hundgård med en huskykompis är att rekommendera.
Vidare är de ganska dåliga på att vara lösa. Eller bra på det, men dåliga på att komma när man ropar!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kan kan man, men det kanske inte är det bästa för hunden av flera skäl.
Ett: Du har svårare att reglera inomhustemperaturen
Två: Hunden vill vara ute mer än du har tid med
Tre: Dina grannar blir nog inte så glada över skönsången
Fyra: En husky mår inte bra som ensamhund
Fem: En husky går sällan att lämna ensam inomhus, dvs om man vill ha sin bostad intakt, därför är en hundgård att föredra när man ska jobba eller måste åka iväg
Varför vill du ha husky? 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Vilka men skulle tom vallhundar få av att bo i lägenhet?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
I de flesta fall så förstår jag inte alls varför hundar skulle ha det sämre i lägenhet. Det är ju ändå inte inomhus som man aktiverar hunden, och har man en aktiv hund är man ju i regel ute med den väldigt mycket på olika aktiviteter. Men när det kommer till just typen av hund som husky är skulle jag tänka efter både en och två gånger. Det är hundar som gärna bor utomhus året om och enligt vad jag har läst har de extremt svårt för att lämnas ensamma utan att yla och förstöra hela inredningen.
Edit: Såg att andra redan skrivit ungefär samma sak.
Allt beror på individ och aktivering och hur lägenheten är belägen och hur lyhört det är osv osv Har själv upplevt särskilt vallhundar som mår dåligt av att bo i lägenhet. Kan vara att de genetiskt har ett speciellt kontrollbehov av sin omgivning eller att de blir understimulerade . Jag vet inte. En del individer klarar det utmärkt medans andra inte allls. Kännt flera med vallhund som bor i hus men inte vallat. Gjort allt för att aktivera med alla möjliga aktiviteter och hunden är ändå inte tillfredställd förren den får börja valla..Det sitter djupt rotat det genetiska ibland.
Husky känns inte direkt som den allra bästa hunden i lägenhet då den (vad jag vet) kan börja yla när den är ensam, det kanske kan bero på annat, som att den är understimulerad också, jag är ingen huskyexpert direkt. :) Dessutom, som många har skrivit, har de svårt att vara ensamma. De mår även allra bäst av att få dra hundspann på fjället, så om du har möjlighet kan du kanske träna drag med hunden? Fast jag skulle säga att husky är mer för de som har drag som hobby/livsstil, menar inte att en husky inte skulle trivas hos dig, men vad är det i just huskyn som lockar dig? (inte menat som något elakt, utan mer i allmänhet)
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃