Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1241 ggr
Lizelda
0

Fråga om utställning

Jag jobbar som ringsekreterare och igår jobbade jag i pudelringen på My Dog. Något jag upptäckte var att ingen som var där visste att domaren inte behöver dela ut varken CACIB eller Reserv-CACIB så nu undrar jag, hur många här inne har koll på det egentligen?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

AnneN
0

Det vet jag, men då är jag uppvuxen på utställningar och har gjort teoridelen av ringsekreterarutbildningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lona
0

Jag vet också, eller snarare att det gällde på 90-talet, är inte uppdaterad på nuvarande bestämmelser då jag inte ställer ut längre.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
0

Nu när det nämns så vet jag att jag hört om det förut, men det är inget jag brytt mig om att hålla koll på. Jag är ingen utställningsintresserad person.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

AnneN
0

De måste inte heller dela ut cert & r-cert

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lizelda
0

#4 Cert och r-cert måste ALLTID delas ut om det finns ck-hundar som kan ta emot det.

Lizelda
0

Puttar upp den här tråden :)

Nikklador
0

Har ingen koll men skulle gärna vilja veta 🙂

Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

tillowin
0

Vet att de inte behöver dela ut ck, men det känns inte som att det är så vanligt att det inte görs (vet inte ens om alla domare vet om det?). 

I en numerärt liten ras borde det ju hända ganska ofta att det inte är någon ck-värdig hund som ställs, om man jämför med antalet ck som delas ut i större raser tänker jag. Tror inte att jag har sett att det har hänt någon gång iaf att varken cacib eller ck/cert har hållits inne, och då har jag ändå en ras där 14 anmälda hundar till utställning är massor ;)

Petmade.se - Handgjort för hunden

Lizelda
0

Domare har koll på sånt :) Det händer ofta (inte alltid) att domaren ger ck fast hunden egentligen inte är tillräckligt bra i små raser för att man ska få en bir. Detta händer även i större raser och det är helt upp till domaren.

tillowin
0

Bra att de har koll ;)  Det är ju egentligen lite konstigt, nu menar jag inte så att jag missunnar någon bir/cert/championat, men någonstans känns det ändå lite skumt att det är lättare att bli champion i små raser. Fast det är klart, på nivån när certen delas ut så har det väl slutat handla om hundens kvalitet i sig och gått över mer på hundens kvalitet i jämförelse med konkurrensen, och då är det ju inte så konstigt kanske :)

Petmade.se - Handgjort för hunden

Jamie+Engla
0

Sett många gången där ingen hund bli BIR, då ingen i raserna är värda CK. Inga tröstpris och inget " Vill ha en i finalen" pris.. rätt ska vara rätt. Så de är lika svårt att få CK i en ras där det är 3 anmälda som med 30 anmälda. Kommer det 3 "CK" hundar ska de såklart ha CK, men kommer det ingen ska de inte ha. Tycker jag iaf :) Att domare hållit på CACIB har jag också sätt någon gång, hunden är värd CK men inte CACIB.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lizelda
0

Egentligen så ska det ju bara vara "CK-hundar" som får CK men det är ju tyvärr inte alltid så. En del är väldigt generösa medan många snålar med allt!

Jamie+Engla
1

#12 Därför märks det tydligt om domaren kan rasen eller inte. Därför gillar jag när det kommer specialdomare och domare från andra länder utanför norden. De är hårdare i sin bedömning. Har jag uppfattat dem än så länge iaf

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lizelda
0

#13 Det är de. Men man kan inte ha specialdomare för varje ras så då blir det som det blir.