IATA-godkänd flygbur
I sommar åker vår italienska vinthund med oss på semester, så det blir alltså direktflyg tur och retur på lite mindre än 4 timmar och han ska vara i lastutrymmet. Vilken sorts IATA-godkänd flygbur är bäst för en sådan ras? De där som är av hårdplast tycker jag ser väldigt osäkra ut, men jag vet såklart inte. Ni som har transporterat hundar i lastutrymmen på flygplan, vad har ni haft för burar och vad har ni tyckt om de burarna?
Tack på förhand!
Har inte de olika flygbolagen olika krav på buren, så som mått och material?
// Harley
Och jag trodde de tillhandahöll bur själva.
Har inte flygit med hund i lastutrymmet själv men de jag har hört om, samt en bekant som flygit med sina hundar, använder den IATA godkända Vari kennel buren. Klämt/känt på den själv och den är är bra och stabil. Finns så klart andra märken också 😃
Kollar man runt på IATA godkända flygburar (bilder och info) så är de gjorda i hårdplast med galler i metall. Läste på om IATA godkända burar för några år sedan och har för mig att det stod om att man kunde bygga en egen bur av trä men att det är en del att tänka på i/med konstruktionen för att få den godkänd.
Har inte flygt själv med hundar men känner flera som gör det, deras små hundar har fått åkt med i flygplanet var detta omöjligt för er?
Har den buren som 3 tipsar om annars och är nöjd med den de få gånger den brukas :)
Kolla vilka krav det flygbolag ni ska flyga med ställer. Det varierar mellan olika flygbolag nämligen.
Tror att de måste vara i hårdplast, i alla fall är jag rätt säker på att det inte får vara gallerburar? Jag har flugit hem en goldenvalp från England för några år sen och då var det en Vari som jag tror att någon nämnde här ovanför som jag köpte. De är ganska stadiga faktiskt ;)