Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1107 ggr
Ferdinan_
0

Sjuk valp?

Hej! Min valp på 5 månader har varit rätt så dålig i magen de senaste 3 dagarna, det blir lite bättre för först var det diarré och gick inte ens att plocka upp ute….. Nu är det lite fastare men det bildas inga korvar. Har matat honom med ris (som han inte gillar alls) och nu har jag börjat blanda i den riktiga matem också. Det kan bero på att jag bytte foder, men jag hade i VÄLDIGT lite av det andra fodret :/ Nu spydde han dessutom! Jag ska avmaska honom men väntar lite med det tills han blir bättre. Vad ska jag göra för att han ska bli bättre? Jag tänkte ringa vet. och rådfråga imorgon, men tänkte bara höra med er om det finns något jag kan göra tills dess? Och är han sjuk eller är detta bara något tillfälligt som han reagerade väldigt starkt på? Väldigt tacksam för svar!

Ferdinan_
0

Vill även tillägga att han är helt som vanligt, springer runt och leker all den vakna tiden. Han kissar som vanligt men bajsar oftare än vanligt. Han är också lite geggig i ögonen….

BcJack
1

är det mask han har är det nog bra om du avmaskar så fort som möjligt :) diarré  och kräkningar är symptom på mask.  spolmasken är lång och du borde kunna se den i avföringen, bandmasken är millimeterlång som små risgryn, de kan du titta efter i analöppninen.  hittar du inget kan han ha mask ändå, så ring veterinären du och ge extra vatten sålänge så plutten inte blir uttorkad :) 

sen kan det säkert vara foderbytet, vissa hundar har jättekänsliga magar. det tog en månad för min hund att få normal avföring efter foderbytet.

hoppas han blir bra snart! :)

Lona
1

Å andra sidan så anstränger det magen ännu mer om man avmaskar och valpen inte har mask - plus att det bidrar till den ökande resistensen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BcJack
0

#3  jo det är ju det jag menar, kanske inte var tydlig nog :) ta reda på om det är mask och vilken sort i så fall, så man kan behandla mot just den- med hänsyn till den ökade resistensen.

Em_
2

Canikur (finns på apotek) brukar ha hemma om magen "skiter sig" 😛 Det lugnar ner diarréerna rätt snabbt om det bara är ett enkelt problem som kroppen läker ut själv.

Changrila
0

Vad gav du för mat tidigaroch vad är det du blandat i?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

russin
1

Jag skulle inte ge bara ris till en valp. Jag ger rå nötfärs och morotspure + canikur till magsjuk hund. Canikur är det viktigaste för att stoppa den dåliga magen och bör ges några dagar.

Ambrose
1

Kokt kyckling, ris och morotspuré(eller kokta mosade morötter) är bra att ge till en magsjuk hund.
Vattnet som du dessutom kokar kycklingen i kan du låta svalna och sedan ge så eller blanda upp med mer vatten. Det är väldigt viktigt att hunden dricker ordentligt eftersom en hund som spyr och har diarré lätt får vätskebrist!

Min hund åt gammal koskit(gödsel) förra året och det stod som en fontän där bak. Tog 1 vecka på bara skonkost, och sedan ytterligare 1-2 veckor innan jag hade fasat över helt på den vanliga maten igen. Inte kul, men hon var pigg och glad.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se