Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 1637 ggr
dinamnam
0

Träffat brorsan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har Cozmo fått träffa brorsan igen! Han tyckte dock att brorsan var lite jobbig, och har lite frågor kring det!

När en hund är så  hela tiden och ska rida och ha sig, vad ska man göra egentligen? Cozmo blir ju irriterad och säger till men detta hjälper tydligen inte. Under hela denna tid som dom träffades så höll brorsan på hela tiden!! Lite synd faktiskt, han kunde inte ens sitta stilla när vi skulle ta kort på dom, så fick hålla i honom medan Cozmo snällt satt bredvid och tittade på.

Har inga problem med det egentligen, men hur kan man vad ska man säga..ha en mer behaglig stund än detta? 🥵

Med vänliga hälsningar 

Belphi
2

Om den ena hunden inte lyssnar på tillsägelser hade jag helt enkelt gått in och brutit. Som ägare tycker jag det är helt oacceptabelt att hålla på att rida på andra hundar och det är strängt förbjudet, ett nej är ett nej.

dinamnam
0

#1 Skulle inte säga att han rider, men han gör ett försök till att hoppa upp, men då säger ju min hund till. Det är bara det att han gör om det igen, tror det är mer att få igång min hund kanske? 

Vi har försökt att bryta, vet dock verkligen inta hur jag ska göra. För på mig lyssnar han iaf inte.

Med vänliga hälsningar 

[linda1989]
1

Lyssnar han inte på sin ägare då? Borde ju vara ägaren som går in och säger ifrån.

Belphi
1

#2 Men din hund säger ju nej och inte vill, så då hade jag som människa och gått in och brutit ändå, även om det hade hänt 76 gånger. Förr eller senare brukar hundarna fatta. Det behöver inte ske på något speciellt vis, hade bara gått in och tagit bort hunden och sakt Nej. Men som #3 sa, lyssnar hunden inte på din ägare?

dinamnam
0

#3 Nej tyvärr inte, han blir så intensiv liksom, försökte avleda med godis, men det funkade inte heller 

#4 Okej tack ska tänka på det till nästa gång! Tänker mer på att det är bättre att hunden själv säger till än att vi ska komma in där mitt i allt och försöka bryta. Men då får jag göra det!

Med vänliga hälsningar 

Belphi
2

#5 Visst är det ju bättre om hunden säger till själv, men vill den andra inte lyssna så måste man ju hjälpa till. Blir han alltför intensiv, bryt innan han blir det. Alternativt får ni faktist ta tag i honom och visa att det inte är ok. Hur gamla är hundarna och av vilken ras?

Sugar Mist
1

Om en hund håller på så mot min hund brukar jag kalla in min hund, sätta den vid mig och sätta fram ett ben och/eller avbryta hunden genom att flytta bort den och säga lugnt att den ska lägga av. Kan ta ett par gånger innan den andra hunden fattar men de brukar ge sig efter ett par gånger, sen har jag en hund som totalt ignorerar och vänder rumpan till när han inte vill mer, så situationen blir mycket lättare när den andra tydligt visar att den inte är intresserad.

-

Wellcraft
1

Jag har varit stenhård med ridande.
Min jycke var på min kompis unga tik (cirka ett år) ordentligt, hon var för ung för att våga säga ifrån så det gick jag helt enkelt in själv och hjälpte tiken genom att själv säga ifrån.
Hur sa jag ifrån? Jo ungefär lika skarpt som en äldre, självsäker tik hade gjort.
Behövde gå i mellan ett par gånger, är ju lite knökigt då tillrättavisning måste ske i de rätta sekunderna, men sedan lade han av helt med ridandet.

För att en riktigt ridande hund ska förstå så måste den andra hunden ofta säga ifrån riktigt skarpt.
Många hundar är oftast dumsnälla och säger ifrån halvhjärtat, hur säger din hund ifrån? Är det lite halvhjärtat eller är det skarpt?

Jag har alltid uppmuntrat mina hundar att våga säga ifrån, och berömt när de sagt ifrån.
Vissa menar att detta ökar risken för att hundar ska hamna i slagsmål, men det har jag aldrig märkt. Jag har berömt de flesta av mina jyckar när de vågar säga ifrån och det har aldrig hänt något, snarare har det blivit mer harmoni mellan hundarna då fasta gränser sätts.
Självklart ska man inte peppa på hundarna ordentligt, utan berömma med lugn & bestämd röst. Det räcker med ett uppmuntrande ord.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

dinamnam
0

#6 Ska absolut tänka på det till nästa gång! Två BC hundar, snart fem år :)

#7 Problemet är som sagt inte min hund, han ignorerar och vänder med rumpan mot, men däremot när en hund är stressad så "nafsar" han till och försöker "avbryta" hunden om man kan säga så. Ska försöka mer med brorsan då! Tack!

#8 Jo jo min hund säger ju verkligen till! Det har jag som sagt inga problem med, eftersom det bara är bra. Sedan så menade jag inte ridande, utan mer "försöka få igång" och hoppa upp med tassarna på min hunds rygg just som brorsan gör det så hoppar min hund till och säger ifrån :)

Med vänliga hälsningar 

Sugar Mist
0

#9 Ja det bästa är ju att själv inte göra en stor deal av det hela då jag själv upplever att den andra hunden kan gå igång mer om man ryter till då man själv ökar i aktivitet :)

-

dinamnam
0

#9 Precis! Jag bryr mig som sagt inte, men vill ju samtidigt att min hund ska ha det bra han också haha :) Men brorsan ska vi ta hand om om några veckor och då blir det stenhård träning😂

Med vänliga hälsningar