Hund & Katt?
I lördags var min man och barnen ute på promenad med hunden, då en katt dök upp följde med hela vägen hem till oss. Hon ville sedan inte lämna oss utan gjorde allt för att komma in i huset. Hon verkade stressad och orolig så efter att ha pratat med grannar och igen kände igen katten tog vi in henne och gav mat och vatten. Vi har ringt polisen flera gånger, satt upp lappar i stadens djurbutiker, mataffärer samt på lyktstolpar i vårt område men ingen saknar denna katt. Jag hittar inget på olika efterlysningssidor heller tyvärr. Jag tog henne till veterinären idag men hon saknar tyvärr chipp och öronmärkning. Jag har nu pratat med katthemmet närmast oss, och dom har plats om inte vi kan ha kvar henne… Hon är ca 1-1,5 år och en riktigt mysig tjej. MEN problemet är att vi har en hund som är 12 år och inte alls van vid katter, han är väldigt stressad över detta och helt "galen" Vi har delat upp huset i två delar och håller dom separerade just nu. Katten är inte direkt rädd för vår hund, det är vår hund som är "tokig" Jag undrar nu om någon annan har erfarenhet av äldre hund och katt? kan dom fungerar ihop?
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Vet inte hur det är med äldre hundar men när vi köpte våra katt så hade vi redan en hund som var ca 1 år något sådant och allt gick bra men när vi varit hundvakt åt en hund så så blev ha också helt tokig och det såg ut som han ville äta upp katten.Det beror nog på individ till individ tror jag.
En tid utan en häst är bara en väntetid 
Låt dom ta det i egen takt så funkar det oftast.
Tack för svar 🙂
Jag upplever honom lite stressad, osäker och nyfiken. Skäller som en tok men svansen viftar samtidigt, detta beteende har han egentligen alltid haft mot allt nytt, både människor och djur i alla sina 12 år. Vi har även kanin hemma som han går bra ihop med (men en kanin fanns redan i hemmet när han kom hem som valp) Katten bara tittar på honom och vänder… Bäst att undvika den där galningen…
Vad fint av er att ni tog er an katten och gjorde det ni kunde för att hitta eventuella ägare. Jag skulle ge det lite tid, hunden kommer nog efter en tid vänja sig. Katten verkar ju dessutom stencool som inte bryr sig nämnvärt :) vilket bara är positivt då hunden tids nog kommer fatta att det inte är något att stressa upp sig för.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har haft hundar här på besök(även i flera veckor) som inte har vart vana alls med katter innan. Här har vi behållt kopplet på för låta hunden se och lukta på katten just bara för se hur hunden reagerar. Det har gått bra alltid, så kopplet tas bort och dom får vara som vanligt :P Tycker ni har gjort rätt med ändå dela av det kan underlätta eran hund att koppla av samt göra katten trygg. Tycker det låter som katten valt Er då räknar jag in eran hund med. Så jag hoppas verkligen att det kommer gå bra mellan hund och katt. 🌺
Vad gulligt av er att ta emot katten! Bra gjort där!
Det som är bra är ju att katten är lugn och inte springer iväg, vilket underlättar MYCKET i det hela. Har två katter, den ena springer iväg så fort hunden kommer för nära medan den andra kommer och stryker sig mot hunden. Därför regerar hunden på den katten som springer iväg, men den som kommer fram är han bästa kompis med. Men vi får vardagen att funka, och jag känner inte att den ena katten upplevs stressad, och då känns det helt ok! Jag tycker som de andra sa att du ska ge det tid, det kommer att bli bra snart! Katter är dessutom väldigt bra på att säga till, så var inte orolig på det sättet 😉 lycka till nu, håller tummarna för er! 🌺
Med vänliga hälsningar
Tack alla för era fina råd 🌺
Vi har kämpat denna vecka för att hitta hennes ägare men utan resultat. På lördag har hon fått plats på ett bra katthem. Det är ett svårt och sorgligt beslut vi tagit😕