Kattfoder till hund
Kan man ge torrfoder för katt som belöningsgodis?
Min mormor har gett de till sina vovvar, hur bra de är vet jag inte men de verkar ej lida av de ^^
Mina hundar är tokiga i kattmat så jag använder det ibland. Vettigare innehåll än mycket som säljs som hundgodis. Har aldrig hört att det skulle vara farligt på något sätt.

Har hört att det skulle kunna vara giftigt (i för stora mängder) men är det bara som träningsgodis kan det ju inte vara farligt.
när jag var liten hade vi en hund som typ bara åt katternas mat och ratade sin egen, hon verkade inte må dåligt av det, bortsett från att hon var smällfet då.. Dock föredrar jag rent torkat kött utan tillsatser nu för tiden :)
Så det är inte farligare för små hundar heller? 🙂
Vi pratade med veterinär om det där (ibland tror våra hundar att de säger mjau istället för voff) och hon sa att helst ska inte hundar äta kattfoder.
Jag trot inta ett hunden dör av det. Mina brukar sno torrfoder från kattona ibland. Små mängder nu och då gör knappast nån skada.
Kattmat innehåller taurin vilket det inte gör i hundmat då hundar kan bilda taurin själva men inte katten. För mycket taurin påverkar hundens hjärt rytm, så det är förmodligen en av de största anledningarna till att hundar helst inte ska äta kattmat. Och sen är det ju också väldigt fett i jämförelse till hundmat. Jag själv kan faktiskt ibland blanda i max 1 tsk blötmat för katter i mina hundars mat när de är kräsna just för att hundar vanligtvis tycker kattmat är mycket godare än hundmat för att det är fetare och luktar mer. Att ge hunden några bitar kattfoder någon gång ibland är ingen fara om det inte är i stora mängder.
Min äter katternas torrfoder vilket alltid står framme och jag har inte märkt något negativt.
Hur mycket är det du tänkt ge och hur stor är hunden? Här tar hundarna bara våtmaten om dom kan (står uppställt på mindre bänk så dom når den inte) hans torrfoder står på golvet och det är inget dom går o norpar av alls.
Jag vet många som har lite kattmat som belöningsgodis och det funkar fint för dom :)