Lämna hos hundvakt
Nu har vi haft vovven i snart en vecka och han har landat bra, men väldigt mammig. Vi har ensamhetsträna en del med varierande resultat. Imorgon ska vi på kalas och ska då lämna bort honom till min gubbe mamma och pappa, han har varit där förut men aldrig ensam. Några tips att de till mig och som jag kan ge dom om han blir ledsen när jag går? Ska jag bara säga "kommer snart" glatt som jag brukar göra när vi tränar och sedan gå? Tacksam för alla tips och råd jag kan få.
Låt dom hämta honom istället för att du lämnar. Det är ett väldigt enkelt trick som funkar på hundar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 det vore toppen men då dom är gamla vill dom inte köra när det är mörkt och dom bor tyvärr 3 mil bort. Några andra tips? Fungerar det likabra om dom "hämtar honom" ute istället för att jag går in med honom och sedan går igen?
#2 Det lär nog fungera, se bara till att det inte är du som går, utan jycken.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 bra, tack, ska tänka på det. :-) Några tips till hundvakterna om han bli ledsen, gnyr och skäller? Ignorera? Avled? Vilket oftast leder till ett tjat som hunden ändå inte reagerar på
Jag håller med. Det går även bra att dom bara går in med honom i ett annat rum. Locka med lite godis eller leksak så kan du smyga iväg sen. Sen kan du se till att hunden är välrastad och aktiverad innan så att han är lite trött. Du kan även ta med lite godis dom kan ge och nån leksak som luktar bekant.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Något riktigt gott att äta funkar i stort sett alltid. En hund fick jag grädda våfflor till, då glömde han helt av husse. 😊
Tusen tack för tipsen, tänkte åka till hundgården efter jobbet så att han får leka av sig, var där igår och det var väldigt uppskattat och jag hade en hund som sov som en stock resten av kvällen :-) Har nyss köpt någon form av bensnacks som han är tokig i, tänkte ha det som "lämna ensam" sak, så att han ser det som något positivt, något gott som han endast får när han är ensam :-)
Håller med VildaVittra. Hade det problemet med en hund. Han blev hysterisk när han såg mig gå (hade sina orsaker). Det var ett hundpensionat som gav mig lösningen. De hade för vana att ta hunden och gå ut i skogen med den. Jag fick inte köra förrän de var utom hörhåll. Funkade utmärkt och han var nöjd och glad hela tiden han var där, vilket inte brukade vara fallet annars! Så ja, att svärisarna hämtar vid bilen tror jag kommer att funka fint!
Jag tycker faktiskt att det är lite tidigt att efter bara nästa en vecka lämna bort den.
Men sen beror det väl på hur många gånger du har haft hunden innan och hur van den är med att vara hemma hos dig.
men en helt ny hund? Ja då tycker jag att det är för tidigt.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Tack, provade tekniken på jobbet med arbetskamraterna idag och det fungerade bra :-) #9 Alla hundar är olika, så är det, och på det stället där han kommer att vara att jag inte tror att några timmar kommer att ge honom men för livet. Jag har vart hemma halva veckan med honom och haft med honom på jobbet resterande tid, tror inte att det blir några problem bara man kommer över första tröskeln, det har fungerat bra när andra varit ute och gått med honom och vi kommer vara i närheten så att vi snabbt kan åka hem. Han är ju ingen liten valp längre och att flytta hem till oss tog han med ro, kunde inte känna av att han kände stress när han kom hit.
om det är möjligt, se till att dina föräldrar åtminstone kommer ut ur huset och möter er där, för att sedan själva med hunden gå in igen. Som andra skrivit, det är bättre om hunden lämnar dig istället för att du lämnar hunden.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ja, det var ett bra tips som jag tänker ta åt mig av :-)
Eller gå in med hunden och prata lite, sen går dem ut runt hörnet och då kan du gå ut för då ser hunden dig inte. Så har vi gjort, eller så går vi alla gemensamt ut och jag smiter bort när de går runt hörnet. Funkar alltid! 😊 Lycka till!
Tusen tack för era tips. Vi åkte dit i fredags och tränade lite, då fick de hämta honom vid bilen och en mycket tveksam kille följde med runt huset så att vi kunde åka. Han gnydde lite och låg vid dörren men den lilla stunden vi var borta gick förövrigt bra. Vi var tvungna att åka och handla, var borta 20-30 min typ. Igår fick dom gå ut med honom medans vi väntade kvar i huset tills dom gått runt hörnet så att vi kunde smyga ut och åka, han hade letat efter mig när hon kom in men i övrigt hade han bara legat vid dörren och väntar. Vi var då borta ca 2 timmar, Iom att han inte är van att vara utan mig och de som hade kalaset hade förstående.
Jag tror de ska gå längre än bakom huset. Eller att ni stannar en bit från huset och så får de hämta där. Så att hunden inte hör när ni startar motorn. Han känner säkert redan igen ljudet. Att stanna utom synhåll från huset är nog det allra bästa.
I halv storm ville jag inte skicka iväg dom för långt. Tanken slog mig om motorljud men han har bara åkt i min bil förut och dessa två gånger åkte vi sambons, hoppas att det gjorde någon skillnad.
Jag håller med, efter en vecka är det för tidigt att lämna bort valpen. Första månaden hade jag min hemma och min son kom på besök efter nån vecka. Men min valp var med mig första månaden, skapa tillit och band mellan oss. Man lämnar inte sitt lilla barn när den är en vecka gammal. Sen när tiden var inne så fick han med sig sin filt,den är hans med doft och trygghet i. Konstra inte till lämnadet , bara var neutral och gå. Börjar man att dutta och hålla på, är osäker, så blir hunden osäker också.
#17 han är ju dock ingen liten valp, han är 8 månader om några dagar… Dessutom så står det överallt på nätet att man ska börja ensamhetsträna direkt, vilket jag gjort i små doser hemma och då bör det ju inte, efter en vecka, vara några konstigheter att lämna hunden en timme eller två hos någon annan där han redan varit mycket. Kan jag tycka
Och det gick ju hyfsat, som du kan läsa i mitt inlägg lite längre upp :-)
#17 "Man lämnar inte sitt lilla barn när den är en vecka gammal."
Hundar är inte barn, de är en helt egen art som har helt andra behov än vår egen.
#18 Förlåt, jag trodde det var en liten valp :-)
#20 En liten valp är som ett litet barn. Den tiden då det är väldigt viktigt med att skapa tillit och valpens tid att vänja sig vid sin nya miljö. Den har just lämnat sin mamma och sina syskon. En äldre hund ska man också ge tid att vänja sig vid nu miljö och lära känna sina nya familjemedlemmar och framför allt sin ledare. För mig gäller samma ansvar för mitt barn som min hund.
#21 nej, nej, då hade jag absolut inte lämnat bort honom efter sådan kort tid. :-) Valde äldre hund för att den skulle vara mer redo för livet :-) Han har hängt på mig i 1 vecka i vått och torrt och jag kände att det inte skulle vara några större problem, även om han är mammig.
#23 Så klokt tänkt :-) Min är 10 månader nu, fick honom när han var 2 månader. Och det är ett arbete och pass, men har gått väldigt bra. Men så har jag tiden också. Det blir nog en bra och fin vovve med en sån inställning från matte
#24 ja, precis. Hade gärna tagit det arbete och pass som en liten valp innebär men tiden räcker dock inte riktigt till på samma sätt. Vovven jag har nu är så otroligt lätt och ha att göra med att jag faktiskt vart förvånad, hade förväntat mig mer jobb, peppar peppar. Sen har han väl inte riktigt hunnit landat och visat sitt rätta jag, det måste vara en stor omställning att gå från en stor flock till en flock på 1 1/2 människa :-P Tack tack
#22 Nej, en valp är som en liten valp. Du gör hunden en rejäl otjänst genom att utgå från ett mänskligt perspektiv eftersom det kan skapa problem med hunden. Skulle du exempelvis tolka tikens kommunikation med valparna med ett "mänskligt lexikon", så skulle du behöva ringa soc, tar du ett hundlexikon istället, så ser du vilken underbar mamma hon är.
#26 Du misstolkar det jag menar. Jag förmänskligar inte hunden, jag pratar om att ansvaret för min hund är lika stort som för ett barn. Det är skillnad. Det är mitt ansvar att den blir fostrad till en stark och trygg hund. Det är mitt ansvar att ta hand om den och ge den vad den behöver. Och med det menar jag inte på något sätt att tänka ur ett mänskligt perspektiv. Men ur ett ansvarsperspektiv, det är skillnad. #25 Jag förstår tanken, jag har fördelen att kunna ha med min hund i vardagen. Inte alla som har det.
#27 nu kunde jag ha med hunden på jobbet betydligt mycket mer än vad jag trodde från början men ibland kommet det inte att gå och då får jag flexa med mina arbetstider, ha hundvakt och i framtiden så kommet han även få vara hemma några timmar. Hur mycket jag än skulle vilja ha med honom jämnt så går det ju tyvärr inte, ibland måste man lämna dom eller lösa hundvakt tex när man ska till sjukhuset. Det finns ju tyvärr ställen där dom inte får eller kan vara med.