Tillskott och hälsobooster!
Vad finns det för tillskott och hälsobooster man kan ge, och vad/varför ger ni det?
-
Jag ger kalk plus och immun till mina hundar och fiskolja. Anledningen till att jag började med kalk var för att få min ena hunds kropp i balans eftersom hon hade problem med svamp i tassar och öron samt, utslag, klåda och rinnande ögon. Efter användning av kalk plus i ca 7-8 månader så började jag tillsätta immun, vid den tidpunkten hade alla hennes hudproblem försvunnit så det var dags att introducera lite extra vitamin tillskott för att hålla immunförsvaret i chack när de väl blivit stabiliserat. Största skillnaden jag märker är att alla hennes hudproblem försvunnit och hennes kropp klarar av löp som många gånger kan vara påfrestande för tiken då immunförsvaret sänks och kroppen blir i behov av mer näring, så löp har hon klarat galant trots att kroppen behövt mer näring och energi vilket jag vet beror på hennes Kontinuerliga intag av extra vitaminer, hon behöver därmed inte ta näring från reserven. Jag vet andra som ger tillskott kalk eller immun vid just löp och dräktighet för att kroppen är i behov av mer näring då. Fiskoljan har gett bra resultat av både hud och trampdynor, fina och mjuka. Har aldrig upplevt att de varit torra, vassa och spruckna som kan vara vanligt på hundar nu när det är kallt och torrt ute. Har provat både kolliodalt silver och msm förut men inte upplevt att det gett något. Standardt har många olika tillskott att välja mellan beroende på vad det är man vill uppnå för förbättring och resultat. Vet folk som gett standardt päls b-vitamin och upplevt att det hjälpt en hel del mot fästingar.
#1 Är det standardt kalk plus du ger? Hur länge räcker en burk? Funderar på att testa ge det till Luna då hon har problem med svamp i öronen..
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag ger Turmeric med cocnut oil - natural anti-inflammatory
#2 Ja det är standardt kalk plus. Hur mycket som går år beror på hur mycket man ger, jag ger full giva till båda mina hundar, alltså 2 tsk per dag så en burk på 500 gram räcker i ca 2-3 månader men jag brukar oftast köpa 2 kg åt gången för 299kr, den räcker i flera flera månader. Kom ihåg att det tar upp till 8 veckor, ibland längre innan det börjar ge full effekt och man kan börja se resultat, man får ha tålamod :-)
Mina jyckar får förvällda nässlor, de är sprängfulla av mineraler.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Okej tack :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#5, En nyfiken fråga, varför just förvällda och inte till exempel torkade? Sparar du vattnet och ger det med? Plockar du nässlorna själv och hur förvarar du dem sen? Ger du hunden varje dag, året om? Finns det inte risk att hunden får för mycket/fel balans av mineraler och vitaminer om man dessutom ger ett heltider (vilket du kanske inte gör)? Läste att nässlor innehåller myrsyra, är inte det frätande? Anledningen till alla dessa frågor är att jag funderar på att ge just nässlor eftersom jag hört från flera håll att det är så bra. Det är alltså inte för att ifrågasätta :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com