Din ras
Hej allihoppa! Har funnits lite sådanna här tråder överallt men för att valpar föds, får nya hem, växer upp och "blir hundar", etc så tänkte jag man kunde göra en liten uppdatering på dom.
Så presentera din ras!
Valde du rätt? Varför/Varför inte?
Fördelar nackdelar
Vem passar rasen till?
Evt nästa ras?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Nu var det längesedan jag hade hund men de två jag har haft var taxar. Den ena långhårig och den andre strävhårig.
Sedan upptäckte jag att jag var en kattmänniska men taxars lynne och katter ligger inte långt ifrån varandra.
Skulle jag skaffa en hund till så vore det otvivelaktigt en Tax.
/Maria
Jag har en chinese crested nakentik
Valde du rätt? Varför/Varför inte? Vissa dagar undrar man ;) Men jag vet innerst inne att jag har valt rätt och detta är en ras som kommer stanna hos mig livet ut.
Fördelar nackdelar Fördelar är att de är med på det mesta man gör. Vill jag ha en soffdag ligger Alice nöjd nära mig under filten, vill jag ut och gå en mil hänger hon glatt med! Sen tycker ju jag att de är så fruktansvärt charmiga med sitt lite ovanliga utseende 😉Nackdelarna kan ju vara att man på vintern behöver klä på dem kläder vilket kan vara lite tidskrävande istället för att bara trä på ett halsband och gå. Sen behöver de ju badas rätt ofta och smörjas. Samt att de ibland kan ha lite för mycket egen vilja och ofta lyssnar bara om de vill
Vem passar rasen till? Rasen passar till de som gillar hudvård/pälsvård då man behöver bada dem rätt ofta samt om man har en puff behöver de borstas rätt ofta. Annars tycker jag de passar både aktiva personer och soffpotatisar.
Evt nästa ras? Kommer garanterat bli en ccd, antingen som nästa hund eller nästnästa då jag även har en stor kärlek till Landseer. Beror på vilken valpkull jag smälter först för 😃
#2 Vad roligt med en lite ovanligare ras, har du övervägd Mexikansk nakenhund nån gång? En kompis äger en, helt fantastiska asså 😃
Instagram
#3 ja har funderat lite på dem, de är fruktansvärt charmiga 😃 Men jag är för förtjust i kinesernas crest så det va därför det föll på den rasen 😍
#4 Aa, lika är dom, men ändå olika 😎 Övervägde att skaffa en mexikansk nakenhund en gång, men har ingen lust att skulla smörja inn en massa. Pälsvarianten är dock fortfarande en möjlighet 🤪
Instagram
"Min" ras är schäfer. Det är en stor och delad ras, jag själv har bara hundar av brukstyp. Jag valde rätt, bytte från rottweiler till schäfer och kommer aldrig gå tillbaka, schäfern är bättre på nästan alla punkter.
Fördelarna är att jag har en tålig hund som är lätt att dressera och träna, den gör en miljon repetitioner och lär sig därför snabbt. Lättmotiverad och med nerverna på rätt ställe gör den fantastisk att arbeta tillsammans med. Nackdelar är ljud samt att hälsan kan vara dålig.
Rasen passar till den aktive hundägaren som vill antingen tävla och klättra i klasserna eller ha en hund att träna många timmar i veckan med. Rasen generellt passar till långt fler situationer än så, men schäfrarna från brukslinjer är sällan roliga om de inte har ett riktigt arbete att gå till om dagarna eller kvällarna.
Jag kommer inte byta ras, så länge den sociala biten hos hunden fortsätter att vara det jag prioriterar som nr ett kan jag inte byta till malinois, som annars är den enda ras som jag tycker står sig i schäferns konkurrens sett över alla grenar, i alla väderlekar och temperaturer.
#6 jag absolut älskarrr Schäfrar, sötasta bilden oxå! Har inga planer om att skaffa en för tilfället då det är en ras jag varken har tid eller kunskap till i min mening iaf :) Lite synd dom fäller och låter så mycket oxå 😎 Ska förhoppningsvis flytta till landet i framtiden, då behöver man inte bry sig om larmet 😉
Instagram
Engelsk springer spaniel
Valde du rätt ras?
Jag skulle vilja säga både ja och nej på den här frågan. Tycker att vi valde en väldigt bra första hund eftersom vi inte tidigare hade haft valp i hemmet (endast innan jag flyttade hemifrån där min mamma skött allt som har med uppfostran att göra). Helix har verkligen varit en snäll valp, låg mest och sov fram till han var runt 5 månader, då började det bli lite fart i benen men han har ändå inte gjort några direkta hyss mer än att äta upp lite strumpor. Glad i allt och alla även om han nu i tonårsfasen tycker att allt är läskigt och måste skälla ut.
Anledningen till att jag skulle vilja svara nej på frågan är för att jag vill ha en liiite tuffare ras som nästa hund.
Fördelar
Alltid glada, sociala hundar som håller sig nära husse/matte även om man har dem lösa. Inte speciellt mycket pälsvård, trimmar ca varannan månad. Matglada och skäller väldigt sällan.
Nackdelar
Lite veka i sättet.
Vem passar rasen till?
Rasen passar till den som gillar lite flamsiga hundar och inte är rädd för lortiga hundar. Ser dem en gyttjepöl så ska dem givetvis bada i den med!
Det är bra om man gillar att träna med positiva metoder då det funkar väldigt bra till hur rasen är i sättet. Fartfylld hund med väldigt bra av- och påknapp.
Väldigt bra allround hundar som du kan välja själv vad du vill prova på med, dem är glada för allt vad träning och godis heter. Vill man tävla kan man givetvis göra det med en springer också, finns många som tagit sig långt inom i princip alla sporter.
Eventuell nästa ras
Jag tror att nästa ras för mig kommer bli en retriever av något slag. Dem har det där lilla extra som jag tycker mig sakna i spaniels.
På bilderna har vi min springerpojk Helix, 10 månader.
Jag har två Staffordshire bullterriers p4 resp 5 år.
Det tror jag. Med tanke på att jag snart gått igenom alla möjliga och omöjliga raser för att se vilken/vilka mer som kan passa, men kommer alltid fram till att ingen toppar staffen!
Fördelar & nackdelar.
Helt beroende på situation kan deras fördelar istället vara nackdelar. De är extremt människokära och hälsar glatt på besökare. Men ex tiken vill gärna hälsa på folk vi möter också. Fördel att det är en robust hund i mer behändigt format (då jämför jag med rottis, som vi hade förut). Nackdel är ju en viss könsaggression, även om jag personligen inte märkt av den.
Vem passar rasen till?
Till den som vill ha en hund som hänger med på det mesta, oavsett om det innebär en tur på fjället eller en slödag i soffan. Någon med lika stor portion humor som tålamod och som även är medveten om rasens historia.
Evt nästa ras?
Jag har övervägt Miniatyrbullterrier som nästa ras, men ingen ras får mitt hjärta att klappa på samma sätt som staffen! Så det blir säkert en till staff sen. 😍
Jag har en labrador av utställnings-/jakttyp. :) (Tekniskt sett utställnings-, men är mycket mer lik jakt- på alla sätt och vis.)
Jag skulle nog tyvärr svara nej. Han är helt underbar, och enkel på alla sätt och vis - men jag är en bruksmänniska. Jag vill jobba aktivt, ofta och mycket. Och Arrak hakar på på allt och ger aldrig upp - men han har inte den där gnistan som jag vill ha. Jag kan få honom att tända till i träningen, men det är sällan han tänder till själv. Jag är uppvuxen med jämthundar, som har ordentligt med riv i sig. Visst var det ett helskotta att få med sig dem när de inte ville, men när de väl ville så var de självgående och engagerade till 1000. Det saknar jag.
Dock underbar första hund.
Fördelar nackdelar
Fördelar: Enkel hund. Gör det man ber om, sällan något man behöver ta hänsyn till. Mycket trevlig att ha med sig runt människor och hundar. Extremt anpassningsbar; kräver inte konstant aktivering, men klarar av att få det. Lättmotiverad, jobbar för det mesta. Härligt humör, jämt. Aldrig sur eller trött, bara glad :D
Nackdelar: Hög jaktinstinkt, blir lätt "blockad" och får bara en tanke i huvudet så då måste man som förare vara snabb på att plocka ut honom så att han vaknar till. Litet eget driv i träning. Han är lätt att jobba med eftersom att allt som krävs är en godisbit eller en leksak, men bjuder inte på mycket och har inte heller mycket eget intresse av att jobba.
Vem passar rasen till?
Någon som vill ha en mellanaktiv hund, t.ex. aktiv barnfamilj, första hund etc. Brukshund light som vi brukar säga. Som går att jobba med, men som inte kräver det. Riktig clownhund som passar hela familjen.
Evt nästa ras?
Jag vill antingen ha en saluki (saknar att ha ur-/jakthund något så galet) eller en mer bruksig brukshund. Schäfer kanske? (Drömmen om malle finns ju såklart, men det är ett bra tag kvar innan jag har förutsättningar för det.)
Canaan dog
Ibland ångrar jag mig/ vi oss. Det är en rätt krävande och vaktande ras. Men samtidigt är hon så smart och vacker och har en väldigt stor personlighet!
Fördelarna är att det är en smart ras som är lätt att lära så länge du gör det roligt samt att de är rätt självständiga och otroligt söta! Nackdelen är att de kräver rätt mycket stimulering. De är också väldigt varnande, men det får man själv avgöra om det är en fördel eller nackdel
Jag tror att det är en ras som passar de som vill träna med hunden och vill ha en hund som är delaktig fast ändå gör det som den själv vill samt inte har något emot det varnande
Min pojkman har en schäfer (canaan dogen är familjens hund) och vi kommer skaffa en vit herdehund här näst. Jag tycker inte att en canaan dog bör bo i lägenhet då den skäller en del samt att min pojkman tycker att rasen är lite väl självständig
Medarbetare på Skor iFokus
JA! Jag har saluki, nr 3 & 4 just nu. Jag kan inte tänka mig ett liv utan saluki, de passar mig helt enkelt perfekt.
Fördelar nackdelar
För mig finns det i princip bara fördelar, andra hundmänniskor brukar se jaktlusten som en stor nackdel, de har sällan förstått att det är denna jaktlust som gör saluki till just saluki och att hundarna skulle vara "ingenting" utan den.
Vem passar rasen till?
Den som vill ha en katt i hundförpackning och är ute efter att vara väldigt aktiv fysiskt med sin hund.
Evt nästa ras?
Jag kommer utan minsta tvekan fortsätta ha saluki, men jag är lite sugen på att ha någon terrier också för att ha en hund som är lättare att tävla lydnad med.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Valde du rätt? Varför/Varför inte? Ja, Whippet passar mig perfekt. Kommer aldrig klara mig utan en Whippet i mitt hus även om jag gillar att träna mina hundar så håller Whippeten en fin balans i flocken.
Fördelar nackdelar. Fördelarna är just att de är väldigt enkla och trevliga hundar, familjen/flocken är viktigast och är en riktig allround hund. Nackdelen är väl att folk rynkar på nästan tack vare att det är en vinthund med jaktinstinkt och att många tror att det är en viltsint minimördarmaskin som dödar allt som praktiskt taget rör på sig. 😂
Vem passar rasen till? Någon som vill ha en trevlig enkel aktiv familjehund, den anpassar sig väldigt bra till både soffhäng till agility på agilityplanen.
Evt nästa ras? Absolut, och om det inte blir Whippet blir det ev en annan vinthundsras vid namn Magyar Agar.
- Nederlandse Kooikerhondje -
#13 så du ser inte mycket jakt i whippeten? Kan du ha den lös i skogen och så? :) Var mycket inne på Whippet en gång men blev avskrämd av att inte kunna ha dom lös utan att har nerverna på utsidan 🤪
Instagram
#14 Visst det finns jakt hos Whippeten, min är inte så intresserad men detta är nog för att jag har tränat henne massor sedan dag ett så jag kan ha henne lös i princip närsom. Vet flera (som även tävlar med sina i WR bl.a.) som har whippar som mina men dom har precis som jag, tränat sina hundar sedan dag ett. Finns såklart hundar som jagar, men oftast bara om de ser något, de sätter inte ned nosen i backen och sedan sticker som många andra raser.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Tibetansk spaniel
Det var inget direkt val utan Simba är en omplaceringshund som en bekant hade och inte längre kunde ha kvar. Så det liksom bara blev den rasen. 🙂 Jag tycker dock att den passar mig väldigt väl eftersom jag ibland är lite lat och ibland är väldigt aktiv vilket rasen lätt anpassar sig till.
Fördelar nackdelar
Liten ras som är väldigt väldigt smart! För mig är det en fördel att de är en "enmanshund" och inte bryr sig så mycket om främlingar. Man ska alltså förtjäna rasens respekt och tillit vilket för det extra speciellt när man faktiskt blir bästa vänner. :) De är extremt charmiga också! En nackdel är väl att de är så jäkla självständiga i sitt tänkande. De lyder inte gärna första gången utan en bra anledning att göra det. Detta gör att de är lite svårare att hantera generellt vad gäller lydnad (såvida man inte kan locka med deras favoritgodis eller leksak eller är en bra "alfa" själv).
Vem passar rasen till?
De allra flesta skulle jag säga. De som vill ha en liten, smart ras som är extremt kärleksfull men samtidigt självständig. De får en alltid att skratta och kan både ligga hemma och sega på soffan en hel dag som att vara ute och vandra i naturen. De fungerar bra i grupp men jag skulle nog säga att de egentligen passar bättre till en ensam person eller ett par snarare än en familj då de ofta har en/två personer de föredrar (Simba är så i alla fall) även om de ser alla som en del av familjen.
Evt nästa ras?
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att skaffa en till tibbe! Antingen det eller en annan liten ras så som en pomeranian. Vi får se vilken det blir. :)
Har två olika raser. Men den första är en dvärgschnauzer. Valde jag rätt. I teorin nej. Ville ha en tävlingshund och en aktiv hund som skulle älska att träna med mig. Men i praktiken hur skulle jag kunna ångra mig? Hon är min älskade prinsessa och jag älskar henne jättemycket och jag ångra mig inte att jag tog hem henne. Vi har jättemycket kul tsm men hon är lite loj. Vi vill olika mycket men så mkt mys o kul vi har tsm. Fördelar enligt mig. Väldigt lätt ras (vi har en till ) väldigt anpassningsbar. Väldigt bra ras för en familj. Alla dvärgar jag har träffat alltså wow i spåret. De har mkt karaktär (hehe) och de jag har har ingen jaktlust förutom på sorkar, möss o råttor som de kan fånga nån då o då. Perfekta träningshunden för de som vill ha en lugnare hund att träna eller ja de kan ju komma långt vissa individer. Nackdel mina två har inte någon / väldigt lite leklust och det är ingen hund som tar dig till SM. Nästa hund någon mer arbetshund. Har en underbar riesen. Men vet inte om jag ska fortsätta med ipot när jag studerar (om pengarna kommer räcka då ipo är en dyr sport) .Men en arbetande ras

Jag har två raser. Schäfer och Shetland Sheepdog. Helt klart rätta raser båda två.
Två väldigt lättlärda och aktiva raser. Schäfern är spår, lydnad och skydd, medan sheltien är agility. Alltid full fart ute och på träning men lugna hemma. Alltid alerta när det ska göras något, skoj eller inte är de på. Världens bästa och trognaste hundar.
Nackdelar…tja, Sheltien kunde vara mindre glad för att skälla när det inte är hennes tur på träningsbanan… Jag kan nog inte hitta några nackdelar i övrigt hos mina exemplar iaf.
Det fina med båda raserna är att, beroende på uppfödning, så kan de passa den riktigt aktive lika väl som att vara ren sällskap. Min är båda från kennel med bruks och agility uppfödning.
Nästkommande hund/hundar blir samma raser utan tvekan, kan även tänka mig BC.
Shih-tzu
Valde du rätt? Nej, helt fel faktiskt. Jag älskar att gå långa rätt krävande promenader i naturen och där hakar inte en shih-tzu på.Fördelar nackdelar Fördelen med rasen är att den är vänlig till sinnet och även stabil mentalt. Det är inte mycket som får vår shih-tzu ur balans. Smidig storlek. Fäller ingen päls. Lätt att hitta hundvakt åt. Nackdelar är bland annat den korta nosen och dom stora ögonen, vilket har orsakat en del besvär. För korta ben för att ta sig fram ordentligt överallt. Ingen som helst "will to please".Vem passar rasen till? Gärna en aktiv pensionär som vill ha en trevlig sällskapshund.Evt nästa ras? Det blir med största sannolikhet en storpudel till. Sneglar lite även på portugisen och barbeten. Men med 99% säkerhet blir det pudel igen, men det är länge tills dess.
Storpudel
Valde du rätt? Jo, känns som jag hittat en ras som passar mig.Fördelar nackdelar Fördelar: Älskar att hänga med mig i skogen i ur och skur. Är verkligen en rolig kompis att vara med. Otroligt go, lojal och kärleksfull hund som får en att skratta varje dag. Nackdelar: Osäker på främmade människor, lite gapig (förhoppningsvis övergående) och inte så stabil mentalt som jag hade önskat.Vem passar rasen till? I princip vem som helst, bara man kan ge den motion och aktivering. Storpudeln kan nog tänka sig hänga med på det mesta.Evt nästa ras? Se ovan!
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Hovawart
Ja men ibland nej! Ja för att det är en underbar ras med humor och som är mycket stabila, mentalt starka, arbetsvilliga
Nej för att han är världens största egoist! haha. Och jag älskar lydnad/bruks och sådant men inte han (men detta har ju med personligheten på min hund att göra!
**Fördelar nackdelar
**Fördelar: Snälla, humoristiska, glada, mentalt starka, arbetsvilliga och helt underbara, älskar att vara med (och hjälpa till helst), vaktiga.
Nackdelar: Svår motiverad, kan vara lite sådär mot andra människor. Vaktiga ( Kan vara en för och nackdel, beror väl på om man vill ha det eller inte)
Vem passar rasen till?
Rasen passar till den som vill vara aktiv med sin hund, och som kan vara bestämd (behöver en fast hand men en snäll hand) Passar till den som gillar att vara ute och inte har nått emot att få hjälp ibland med diverse trädgårdsarbeten! och som har en stor ryggsäck med tålamod!
Evt nästa ras?
Blir nog en Hoffe faktiskt, även om jag ibland sliter mitt hår pga min hund så älskar jag honom och denna ras. Men skulle även kunna mig testa en Aussie eller en Chodsky Pes :) Men hoffen kommer nog följa med mig i livet!
Min blogg
• http://minhoffeathos.blogspot.se/ •
**Korthårig Collie
**_Valde du rätt? Varför/Varför inte?
_Nej! Min hund är underbar, men det är inte min ras. Jag ångrar dock inte en enda sekund att jag köpte honom och han kommer alltid vara min ögonsten..
Fördelar/ nackdelar
Fördelarna med honom är att han är så lättsam i vardagen, han går ihop med alla hundar i princip och går att ha lös utan problem.
Nackdelarna är helt klart träningen, han håller inte "måtten" för det jag vill göra och går inte att motivera tillräckligt hur mycket jag än försöker.
En till nackdel är hans hälsa, den är i princip kass, han har ED grad 2 och OCD.
Vem passar rasen till?
Jag har nog fått en orättvis bild av rasen iom att jag har en skadad individ. Men av mina erfarenheter tycker jag att rasen passar till en aktiv person som kanske inte vill komma till elitnivå i allt typ.. Vandringar - super! En frisk individ är säkert super till agility på låg nivå. Spår och sök - super! Lydnad - super! Men eftersom rasen generellt sätt är rätt svajig i de mentala delarna så får man vara noga och jag tror det är svårt att få en riktigt bra individ.. tyvärr
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
**Australian Shepherd "vall/bruksvarianten"
**_Valde du rätt? Varför/Varför inte?
_Ja! Marceline är min soulmate med fyra tassar! Det känns så rätt, hon är exakt allt jag vill ha i träning och vardag (utom små detaljer som vi jobbar på)!
_Fördelar/ nackdelar
_Fördelar: Perfekt aktivitetsnivå för mig. Frågar man "ska vi träna?" så får man alltid ett rungande "JA" som svar! Perfekt storlek! Marcy är nu 50 cm hög och väger 15 kg, helt perfekt!
Nackdelar: Jag vet inte faktiskt! Eller jo, i rasen är det väl att det kan vara svårt att hitta bra hundar. Mycket uppdelat mellan utställning och bruks/vall.. trist
Vem passar rasen till?
En aktiv människa! Det är ingen soffhund (även om min gärna tar lite sovmorgon hehe…)! Helst någon som vill hålla på med bruks eller något liknande där hunden får jobba med hjärnan mycket.
Evt nästa ras?
Definitivt Aussie! Men jag har även funderat på en icke "arbetshund" långt in i framtiden! och enda rasen som hittills passat mina krav är Canaan Dog! Riktigt häftig ras som jag absolut ska lära mig mer om!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag har en **Alaskan malamute
**
Jag känner helt klart att jag valde rätt ras då jag vill hålla på med drag och träna mycket tillsammans min hund och ut på massa utflykter, en hund som älskar att arbeta och hänger med på det mesta, som är glad och positiv, har alltid gillat polarhundar/draghundar men malamuten är den rasen som tilltalat mig mest och hittills är jag inte missnöjd.
Fördelar: Aktiv, lekfull, glad, positiv, stark, uthållig, vacker !
Nackdelar: Stark jaktinstinkt vilket egentligen är både bra och dåligt, då det är bra till draget men dåligt om man vill kunna ha sin hund lös men visst kan det funka med vissa individer men det är ingen garanti..
Vem passar rasen till? Den som gillar friluftsliv! Den som är konsekvent och använder sig utav en mjuk hand, malamuten är självständig och lyssnar mest om det gynnar den. Rasen kräver mycket av sin ägare och de behöver tydliga regler. Med tillit och respekt så kommer man långt med den här rasen, det är en väldigt trogen kamrat men passar inte de som inte orkar lägga ner så mycket tid på sin malamute. Jag tycker att man väljer en livsstil när man skaffar en malamute.
Evt nästa ras? Har planer på en till malamute.
// Michis
Jag har en blandras, en cockerpoo. Hoppas det är ok att man svarar ändå, eftersom det är en vanlig mix.
Ja absolut. Hon är vår första hund och lättsammare typ är svårt att hitta. Hon hänger likagärna med på långpromenader och aktiviteter som att ligga och mysa i soffan eller sängen. Hon är lättlärd och glad, tycker om människor och hundar. Hon har så mycket kärlek i sig så det svämmar över ibland.
Fördelar
Hon fäller inte, luktar bara gott ( har svårt för hundlukt annars), ingen direkt jaktinstinkt förutom kanske fåglar och fjärilar. Går bra att ha lös. Tycker det är kul med de aktiviteter vi provat hittills, som agility och nosework.
nackdelar
Kan vara lite svårmotiverad att gå ut när det är dåligt väder. Ibland har jag själv större promenadbehov än min kära hund. Har en päls som lätt krullar ihop sig till små tovor på vintern, så hon måste klippas ofta för att undvika detta.
Vem passar rasen till?
En cockerpoo passar nog de flesta som inte vill ha en alltför stor och tuff hund. En utmärkt familjehund.
Evt nästa ras?
Om jag ska byta ras någon gång , så sneglar jag lite framförallt på storpudeln.
Labrador (jakt)
JA. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag är helt ointresserad av alla andra hundraser så en jaktis är helt rätt för mig. Jag växte upp med dem så det är de hundar jag kan läsa av allra bäst och jag älskar personligheten, utseendet och arbetslusten.
Fördelar
Det är en fantastiskt positiv ras. Vad det än är man tar sig för så ger sig hunden in i uppgiften med stor motivation och glädje. "Apportering? ABSOLUT! Viltspår - håll i snöret så löser jag det här! Löpning? OK - kom nu så drar vi! Rallylydnad? Jajjemen!". I regn, snö och snålblåst så hänger hunden med i raskt tempo och med en ständigt viftande svans. Det är en ras med mycket will to please som är gjorda för att samarbeta med sin förare och det är en härlig känsla, tycker jag. Du blir aldrig dissad av en labbe, du är alltid nummer ett. Jaktisar är väna, glada och sociala, men har ofta lite mer måttfullhet än den showavlade labradoren. Det ger dem en bättre koncentrationsförmåga, ett större lugn och de har "huvudet med sig", på ett annat sätt än de showavlade. De är inte heller lika matfixerade. De har en fantastisk av- och påknapp - min hund lägger sig ner platt på sidan och halvsover när vi har paus i kurserna och är uppe på en halv millisekund när vi ska köra igen. Jag kan prata i evigheters evighet om hur mycket jag älskar den här rasen, haha…
Nackdelar
Det finns drag i rasen som man bör akta sig för att "locka fram". Det är till exempel väldigt lätt att få en FÖR glad labbe, som ska hälsa på allt och alla och inte kan tygla sin glada energi. Det är dessutom väldigt lätt att väcka pip och förväntan hos en hund med så pass mycket energi och arbetslusta som en jaktis och detta är otroligt viktigt att man har med i beräkningen redan i början när man får hem valpen. Min tränare (en citatmaskin) brukar säga att "det viktigaste en unghund behöver lära sig är att vänta" och många som hoppar över det här steget och istället direkt pressar sina jaktisar i träning får nästan direkt en pipig hund full av förväntan, och det här är jättesvårt att jobba bort (been there, done that - kanske ska tilläggas…).
Vem passar rasen till?
Jag läser ofta att labradoren rekommenderas som förstahund och det här kan jag ha viss förståelse för. Det är en väldigt snäll hundras där aggressionen ligger långt långt inne och det är en ras med oändligt tålamod. Dock läser jag nästan lika ofta om brötiga, jobbiga, starka, dragiga labradorer som tuggar sönder väggar och golv och jag tror att det här hänger ihop lite. En labbe, även de showavlade, har något enormt mycket energi och det här tar sig uttryck i rent djävulskap om de inte får jobba på rätt sätt och om de inte styrs med en fast hand. De blir ju sällan aggressiva eller otrevliga, men de kan bli fruktansvärt jobbiga, starka och flamsiga. Så en någorlunda aktiv person som kan ge hunden en uppgift i livet (vad det nu än må vara) och som kan kanalisera den glada energin i någonting konstruktivt - det är nog en bra labbeägare. Sedan kan man gott vara nybörjare, men man ska inte tro att det är en liten soffpotatis som nöjer sig med att pryda vardagsrumsgolvet, för då ryker detsamma.
Just jaktisar är ju labradorer med turbo - så där tycker jag faktiskt att man dessutom ska ge dem chans att jobba lite mer "på riktigt", för det är som arbetande hund som jaktlabradoren kommer till sin rätt och där den får skina som klarast.
**Evt nästa ras?
**Hehe, det kanske ni har gissat om ni orkat läsa hela inlägget. Det blir en likadan, utan tvekan.
Jag har cavalier och pumi :)
Cavalier: Min första hund och en rolig liten krabat, men såhär i efterhand kan jag säga att jag borde skaffat något med lite mer go i. Som är anledningen till att hund nummer 2 flyttade in…
Pumi: Ja! Lagom mycket aktivitet för mig, orkar mer än min cavalier och blixtsnabb på agilitybanan.
Fördelar nackdelar:
Cavalier: Fördelar är behändig storlek, funkar med allt och alla, lite jaktinstinkt, lite pälsvård, mkt will to please. Perfekt om man vill träna och tävla lite allt möjligt, men inte på SM-nivå kanske. Min egen har presterat i både agility och rallylydnad innan han fick syringomyeli och är numera enbart spårhund på hobbynivå. Nackdelar är dessa alltför vanliga sjukdomar… förutom syringomyeli, så även hjärtproblem.
Pumi: Fördelar är också bra storlek, lite reserverad mot människor och andra hundar. Älskar att jobba, men här är de lite olika - vissa kan träna samma moment 100 ggr, andra ledsnar efter 3 och vill byta. Lite jaktinstinkt. Nackdelar är all pälsvård och att det är skälliga.
Vem passar rasen till?
Cavalier: En sällskapshund till den som vill testa lite olika hundsporter eller bara ha en glad kompis som hänger med på allt. MEN också den som är villig att sätta sig in i rasens problem och hitta en seriös kennel som inte bara viftar bort sjukdomarna.
Pumi: En aktiv sällskapshund för den som vill träna något. De är inte nöjda om de bara får promenera en timme om dagen, hjärnan måste få jobba lite också. De passar fint till agility, rallylydnad eller lydnad.
Evt nästa ras?
Just nu en till pumi. Det kommer dock dröja tills cavalieren är borta och pumin är minst medelålders, och då har jag kanske ändrat mig… :)
Har en border colliegrabb på 2 år :)
Absolut valde jag rätt.
Han är allt och lite till, har en bra aktivitetsnivå, tjuvvallar inte, låser sig nästan aldrig(fy för katter), jättetrevlig att jobba med både på plan, i vardagen och i vallhagen. Han har inte ögon för någon annan än mig och är så himla mjuk mot allt.
Fördelar nackdelar
Fördelar är att det är en mångsidig ras, kan användas till i princip allt, mjuk och förig och gör inte så mycket ljud ifrån sig.
Nackdelar. Finns mycket tjuvvallade och stress hos en del individer.
Vem passar rasen till?
Den passar den personen som vill ha en vallhund att valla med, kort sagt :)
Evt nästa ras?
Antingen en bc nära besläktad min grabb eller aussie, från individer jag är löjligt förtjust i.
-
Storpudel tik 3 år
Det gjorde jag absolut! Hon passa mig väldigt bra. Hon kan lätt sova sig igenom dagar då jag mår dåligt och när jag vill hitta på saker är hon genast med på noterna. Hon är väldigt lugn och snäll men kan nog om hon vill bli lite stökig och ska skälla på allt och inget.
Fördelar/nackdelar
Fördelen med henne är att hon är så lätt att ha och göra med. Väldigt snäll, lätt att ha lös, tydlig på och av knapp och funkar nästan med alla hundar vi träffar. Hon taggar lätt till när det är träning och behöver knappt belöning för att hon ska tycka det är roligt.
Nackdelen är att hon är lite osäker i sociala sammanhang. Hälsar gärna inte på nya människor, vissa kan få sig en utskällning. Hon är även ganska klumpig och har svårt för att leka med mindre hundar utomhus, de blir lätt omkullsprungna av henne.
Vem passar rasen till?
Storpudel passar bra som första hund och till någon som inte riktigt vet vad den vill göra med sin hund. Den hänger med på allt som erbjuds och är lätt att träna, klättrar inte på väggarna om det blir några slappa dagar. Man bör även ha ett visst intresse för pälsvård. Även om man lämnar in den för nedklippning på ett trim kräver den genomborstning regelbundet för att inte tova och göra ont. Vissa individer behöver också mer eller mindre öronvård(plocka bort hår och rengöra).
**
Evt nästa ras?**
Det kommer absolut bli fler pudlar, oavsett storlek. Strävhåriga raser har fått mitt intresse på senaste tiden, har varit sugen på dv schnauzer. Även strävhårig Tax är så gudomligt söta men passar inte pga olika anledningar. Har även en dröm att någon gång äga en Afghanhund.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag har en Engelsk cocker spaniel som nu, sommaren 2016, blir 6 år.
Vi skulle egentligen köpa en fullvuxen hund av annan ras, men det vart en liten cocker valp. Kunde inte ha blivit bättre. Jag tror dock att det både var rätt men samtidigt en dålig tid att skaffa hund då jag hade ca 6mån innan han kom förlorat min bror och var i sorg, men min sorg kom inte fullt ut förrän året efter.
**Fördelar nackdelar
**Mycket är ju individuellt, men just på min hund och för mig:
Fördelar: en väldigt kelig, mysig, sportig, glad, mentalt stabil hund som dessutom inte har allt för många rasbundna sjukdomar.
Nackdelar: Mycket päls vilket inte funkar 100% med min allergi, vårt hund har dessutom fel päls först från uppfödaren sen är han kastrerad så hans päls är jätteful, med andra ord inte av utställnings material, så just min cocker är kortklippt, men även om man inte ska ha sin hund till utställning kan man klippa ned den, vet jätte många som gör det, inget fel med det egentligen (ursprungligen ska den inte ha så mycket päls som den har nu).
En annan som älskar pälsvård skulle nog älska denna ras.
Öronen är vanligt att de brukar få problem med men det är enkelt att förebygga så det inte uppstår.
Hör många som har svårt att få sin cocker att gå fint i koppel, brukar släppa vid 3 års åldern ungefär för de flesta.
**
Vem passar rasen till?**
Rasen passar till vilken person som helst nästan, Cockern är en allaround hund. Kelig, GLAD(!), arbetsvillig, söt som socker, lätt motiverad, lättlärd, kärleksfull och väldigt anpassningsbar. Funkar i alla sporter, drag, jakt, agility, bruks, freestyle, HtM, rallylydnad, nosework, narkotikahund, specialsök, terapihund, servicehund.
Oavsett familjen anpassar sig cockern väldigt lätt till familjens situation, men jag själv tycker också att de flesta cockrar med lätthet kan anpassa sig till nya miljöer fort.
Jakten kan bli problem beroende på vilka linjer man väljer. Men det är jätte kul att berika den delen!
Rasen älskar att jobba men kan lika gärna ta några slappa dagar utan att gå helt crazy.
Evt nästa ras?
Vill ha en till cocker, men har planer just nu på en flatte dom är ganska lika till sättet nästan bara storleken som skiljer sig.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Nämen vilken sötnos 😍 #29
Instagram
Jag har en storpudelgrabb på 3 år 🙂
Jag valde helt rätt! Jag är löjligt förtjust i pudlarna, de är så härligt glada och spralliga och alltid med på allt. Min egen individ är en otroligt trevlig hund som dessutom är rolig att jobba med. Jag ville ha en aktiv sällskapshund att träna många olika hundsporter med och det är precis vad jag fick.
Fördelar och nackdelar
Fördelar: Väldigt mjuk, följsam och anpassningsbar ras (och individ). Storpudeln hänger med på det mesta och tackar sällan nej till aktivitet - vad det än gäller. Pudlar har visat framfötterna i de flesta hundsporter och vissa tävlas även på hög nivå. De är som gladast bara de får vara med. Jag tycker också att det är väldigt skönt att de inte fäller någon päls.
Nackdelar: Pälsvården kan vara ansträngande ibland. Jag tycker lätt att det är värt att inte behöva dammsuga var och varannan dag och oftast tycker jag det är mysigt att pyssla med pälsen, men ibland känns det bara jobbigt.
Vem passar rasen till?
Till alla som vill ha en glad och aktiv träningskompis :) De passar kanon som aktiva sällskapshundar men behöver både få röra på sig mycket och få arbeta med huvudet och nosen.
Evt nästa ras?
Det är möjligt att det blir en storpudel till, jag känner verkligen något speciellt för rasen. Men har också kikat på bruksraser som briard och riesen.
Jag har en schäfer hane på 3år
valde du rätt/varför ,varför inte:
Jag valde rätt. jag vill ha en aktiv kompis och det var precis det jag fick min. Man kan göra allt ena dagen agility och andra spåra kantareller i skogen.
Nackdelen :
är att det tar väldigt lång tid att dom blir vuxna. Dom är helt enkelt mycket att jobba med.
Fördelar:
är att dom är så lättlärda och vill göra så mycket.
Vem passar rasen till:
En som vill ha något att jobba med , det är ingen hund som blir vuxen på ett halv år. Men också den som vill arbeta mycket och vill ha en vakt hund.
Eventuellt nästa ras: Antingen en schäfer till eller en shetland sheppdog.
En tid utan en häst är bara en väntetid 
**Cocker Spaniel
**
Kunde inte blitt bättre. Lotus matchar min vardag perfekt, när jag har mycket plugg och han bara får sisådär 45 min motion per dag i ett par veckor så finner han sig i det, och när jag är ledig och bara tränar hund hela dagarna i ett par veckor (typ går milen + spår + lydnad i 30 min) så finner han sig gladeligen i det. Han älskar dessutom att träna ALLT! Lydnad, bruksspår, brukssök, agility, rallylydnad, jakt, you name it!
Fördelar
Glad, älskar livet, hänger med på alla aktiviteter, älskar att träna och arbeta, livlig och pigg, trygg, stabil och ganska orädd, snabb, social och kelig och en ganska lätt vardagshund. Låga aggressioner och väldigt vänligt sinnelag. Intensitet och glädje i träning, som dock kan spilla över i frustration och flams.
Nackdelar
Pälsvården är att beakta, utställningscockern kräver mycket pälsvård och personligen tycker jag att skaffar man cocker ska man också sträva efter att hålla hunden i rastypiskt skick.
Jaktlusten är också att beakta om man inte lyckas kontrollera den med god lydnad. Cockern är ju ursprungligen en stötande och apporterande fågelhund och blir därför tokig vid både hare och fågel (och annat vilt!).
På senare tag har jag även tyckt mig se olika linjer i dagens cocker. En del verkar aktiva och livliga precis som min som gärna arbetar, andra verkar vara väldigt slöa och "sällisavlade". Jag har också tyvärr sett några cockrar som är rädda av sig, rädda för främmande hundar, väldigt veka och utan någon stake i, vilket känns helt orastypiskt.
Vem passar rasen till?
Den aktive sällskapshundsägaren eller den som vill prova på sporter eller tävla i olika sporter i de lägre klasserna. Cockern kräver inte arbete, men bör få det för den tycker så mycket om det. Låt den arbeta för att bevara rasens fina temperament! Cockerägaren bör också ha ett ganska stort intresse för pälsvård, men kan titta lite extra noga på kennlar och linjer om hen önskar mindre päls vilket ofta betyder lättare pälsvård.
Evt nästa ras?
Jaktcocker (om jag tar jägarlicens) eller en bruksras, kelpie eller schäfer, om jag skippar jakten.
Tass Josephine
#32 min kille har en schäfer hane på snart 5år och han är fortfarande rätt valpig av sig, även om det minskat! Det är både jobbigt och charmigt liksom!
Medarbetare på Skor iFokus
Riesenschnauzer (brukstyp)
Ja detta var ett riktigt bra val. Handen i handsken. En hund som vill arbeta och ger aldrig upp. Hon har en riktigt bra lek och aktivitetsnivå samtidigt är hon förig (will to please) utan att vara förarvek. Hon är smart och lättlärd och har viljan. Samtidigt är hon jättegosig och helt underbar bästa vän som älskar att hitta på saker men ligger och myser i sängen
Fördelarna är enligt mig att det är en enmanshund som har en / några människor den tyr sig till. Hon är inte socialt rädd men har inte någon nytta av att fjäska för andra om man säger så. Hon vill och orkar att arbeta. De som säger att risens inte gillar lydnad har aldrig träffat min. Hon är väldigt förig. De har en personlighet och lite attityd och mycket glädje. Fördel och nackdel är att de är lite självständiga (eller ja enmanshund men de kommer ibland upp med egna idéer) Hon har mycket lek och kamplust.
Nackdelar är ju att risens har lätt för tugg och kan ibland kännas igen av att ha inte fulla o fasta bett i ipot. Men det går att jobba bort. Sedan om du skaffar en bruksriesen så säger jag grattis de 6 första månaderna är ett rent h'lv'te (som med många bruksare) Både för och nackdelar men det är som Grynet de tar ingen skit. Många risens har en jaktlust
Rasen passar till den aktive. Om du vill ha en hund som kan koncentrera sig och fokusera på arbete, om du vill ha en lite mer tuffare hund mentalt. Men ändå snabb och snärtig (? ) Om du vill ha en lite mer humoristisk hund som du kan skratta till och ibland åt. En hund som aldrig kommer lämna din sida. En hund som villa jobba med dig och inte åt dig. En bästa vän. Men hunden måste få utlopp både mentalt och fysiskt. De passar till väldigt många sporter (nästan alla). Perfekt tävlingshund, ja en god aktiv kamrat.
(sedan finns det också lugnare riesens men utgick från min nu och den typen av avel och sedan är hundarna olika individer)
Jag har en blandras men tar mig friheten att skriva ändå 😃
Chihuahua/mops
Valde du rätt?
Ja, vi passar verkligen ihop.
Varför/Varför inte?
Han är väldigt charmig, älskar att leka och är alltid pigg och glad, han är lättlärd (oftast😂). Men han kan också anpassa sig och sova om jag är sjuk, eller så roar han sig själv.
Fördelar nackdelar
Fördelar: det där uppe
Nackdelar: skäller mycket, osäker
Vem passar rasen till?
Någon som vill ha en aktiv hund som är lätt att ta med överallt. Någon som inte tappar tålamodet när hunden skäller.
**Evt nästa ras?
**Pomeranian eller en renrasig Chihuahua.
#36 Rolig blandning :) Har du bild?
#38 Åh vad söt! :)
oj nästa ras. holländsk hederhund, malle, schäfer, aussie, kelpie, cattledog eller terv