Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2364 ggr
Leviosa
0

Resa med hund

Är det någon här som rest (med flygplan då) med sin hund som bagage?

Jag och min sambo flyttar till skottland i sommar och ska ta med oss våran hund samt en valp och jag funderar på om någon har erfarenheter eller "tips" att komma med? Av flera olika anledningar vill vi köpa valpen i Sverige och ta med den när den fortfarande är så liten att den kan gå som handbagage. Hunden vi har nu kommer behöva åka i bagageutrymmet.

Jag är orolig hur hon kommer att ha det i bagageutrymmet, är det någon som vet något? Hur stressig och orolig situationen är för hunden alltså, eftersom hon blir själv där osvosv .. :(

Allt2
0

Följer

[Outlawly]
0

I hundpodden Vår Bästa Vän på P4 har de ett avsnitt där de pratar om att resa med hund, om vaccinationer, träning för hantering i buren att den kommer lyftas och skakas. Den kanske du kan höra på 🙂

ipopuma
0

länka?

frost_schäfer
0

Kan inte den vuxna hunden gå som handpagage ?

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

andrea-w
2

Om ni ska flytta (dvs ha med ett flyttlass) kanske det är lättare att köra bil? Numera går det tyvärr inga färjor till UK från varken Sverige, Norge eller Danmark,  men man kan köra ner till Holland eller Frankrike och hoppa på en färja där. Jag tror att Hull är den nordligaste färjedestinationen så om ni ska långt upp i Skottland så kanske det blir ett lite väl stort projekt… Men vilken mysig roadtrip det hade varit! :)

Leviosa
0

Åh, en roadtrip hade verkligen varit något! Tyvärr har vi ingen bil och kommer nog inte att kunna skaffa en heller. Även om jag skulle ha råd att ha en nu så vet man aldrig hur ekonomin ser ut efter flytten.

Stor hund går inte som handbagage, bara hundar upp till 8 kg, därför vill vi helst ha en liten bebis att kunna ta som handbagage. :)

Att "lyftträna buren" var ett bra förslag! Det lär vi ju göra när det börjar närma sig. :) Funderar på om ett adaptilhalsband kan vara bra att införskaffa?

oh-la
1

Jag arbetar på flygplats och säger här som jag säger i alla trådar om att flyga med hund. De hundar vi hör på cargo är inga glada hundar. Det låter, kör vagnar och truckar med flygcontainers runt hundarna,ä som skriker, ylar och skäller i ett. Skulle personligen aldrig flyga med min hund i cargo om det inte var fullkomligt oundvikligt.

Joyous
1

Även jag flikar in här, min bror jobbade på en stor flygplats och det var inga roliga berättelser som han berättade. Väldigt mycket stress, ljud och andra otrevligheter. Måste man flyga så finns det ju inte många alternativ. Själv ska jag ut i Europa till våren och för vår del blir det tåget eftersom Humla ska med.

Leviosa
0

De två senaste svaren bekräftar lite vad jag antog. Min tik är väldigt känslig så då känns det ännu mer sådär att skicka iväg henne i lastutrymmet.. Tror ni det kan finnas en annan lösning? Det känns som en lite väl lång resa att åka ända till Frankrike och genom hela England för att komma till Skottland.. :(

Tack för svar!

hemul
0

Det finns färja mellan Amsterdam och Newcastle också. Lite mer rätt än Dover - Calais.

http://www.ferrylines.com/se/destinationer/nordsjoen/

frost_schäfer
0

Kan man inte ha båda hundarna som  handbagage ,Eftersom ni var två som åkte så borde  man väl få ha en hund var.

Leviosa
0

Mja men handbagaget gäller bara upp till 8 kg, och våran ena hund går ganska långt över maxvikten så därför får jag inte ta henne i handbagaget

frost_schäfer
0

ok tråkigt.

hund_katt
0

Synd att det inte finns flygplan anpassade för att ta med stora hundar :/

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hemul
0

Kan man inte köpa en sittplats till hunden? Allvarligt alltså. Kan man göra det?

krikkan98
0

Står de inte på de flygbolagets hemsida som du ska ta hur resa med husdjur fungerar. Till exempel på SAS 🙂
https://www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/priser/

hemul
0

Sidan finns inte, säger det.

Men vadå, de struntar väl i vem som använder stolen bara de får sälja biljetter.

Leviosa
0

#19 jo asså jag vet ju hur det går till, men jag är tveksam på om jag vill skicka hunden i bagageutrymmet på ett flygplan.. /:

Milkshake
0

#21 Går man in på hemsidan som #19 länkade så kan man läsa att hundar och katter får följa med i kabinen om plats bokats i tid. Nu kanske ni inte ska resa med SAS, men ni kan ju ringa och höra med ert flygbolag vad som gäller.

VildaVittra
0

Har dom ändrat nu? För förut fanns det inga flygbolag som tillät hundar i passagerarplan mellan Sverige och Storbritannien, utan man fick flyga först till exempelvis Finland och sedan ta planet till Storbritannien.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tk1971]
0

Jag har tagit med min förra hund som "bagage" på flyg, men det var rätt många år sedan. Det var alltid problematiskt. Reglerna verkade bero på vem man pratade med. Det var svårt att ta reda på vilka regler som gäller egentligen. och så fick man oroa sig ända till avfärden för om hunden fick åka med eller inte.

Jag vet ju inte hur hunden upplevde färden i lastutrymmet, men jag tror inte det påverkade henne så hon fick några långvariga men. Hon blev sitt vanliga jag rätt snabbt efteråt, men precis när man hämtade henne verkade hon lite uppjagad.

Jag skulle nog föredra att ha med hunden i kabinen om det är möjligt.