Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2920 ggr
[AnimeV4]
0

Lekande hundar stressar mindre

hemul
1

Låter väl inte helt orimligt? Intressant att de studerar sånt!

Majken!
1

Vet inte vad du menar med att tro, det är spännande och fascinerande forskning och jag ser fram emot fortsättningen.

hemul
0

Tolkade det som "tror ni att det här kan stämma?". Det var det jag svarade på ivf. 🙂

[AnimeV4]
0

#1 Mycket! De vill gärna forska mer på detta, så förhoppningsvis får man ta del av spännande resultat inom en snar framtid!👍

#2 Menade vad #3 sa. Om det låter det vettigt eller är påhitt + spontana tankar. Kul att du också tycker att det är spännande!🙂

Majken!
1

#2 Eftersom det är forskning som bedrivs via SLU så är det inte påhittat. Det är enkelt att ta reda på exakt hur de mätt och hur de gått tillväga för att få fram sina resultat, det härliga med forskningsrapporter.

[AnimeV4]
0

#5 Absolut. Jag tänkte mest vad folk själva trodde. Vissa skulle inte tro ett dugg på det oavsett vilka som gjorde forskningen. Vart kan man få reda på det?

Majken!
0

#6 Man söker reda på forskningen via den databas där den publicerats, det går säkert att söka sig fram till via SLU:s hemsida.

[AnimeV4]
0

#7 Bra att veta! Tack 🙂

Ambrose
1

Intressant och inte helt förvånande. Ska bli spännande att se huruvida hon lyckas bevisa sin hypotes "Om människan mår bra och har låg stressnivå, då gäller det också hunden" i projektets utveckling :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[AnimeV4]
1

#9 Håller med! Undrar om hon testar på olika raser eller bara schäfer, för jag vill gärna tro att typiska servicehundar är mindre stresskänsliga!

Ambrose
0

#10 Antagligen bara Schäfer. Om man skulle testa flera olika raser hade man behövt många exemplar för att se om kortisolnivåerna verkligen berodde på stress, eller om det var genetiskt/rasbundet. Det gäller att ha så få parametrar som möjligt. Väldigt intressant tanke annars! :)

//Ambrose

[AnimeV4]
0

#11 Jo, det skulle försvåra det väldigt! Det skulle dock vara spännande att se hur de är på lite olika raser, iallafall de vanligare :)

peafie
0

#5 Var ser du att det bedrivs via SLU? I artikeln står det ju bara LiU?

Här har ni det publicerade pappret i alla fall . 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Ambrose
0

#12 Yup! Och kanske även om det finns vissa sporter som ökar stressen? T.ex. Agility och Flyball vs Spår :o

//Ambrose

Majken!
0

#13 Det var jag som läste för oengagerat 🙂

Changrila
2

Jag är inte förtjust i härliga hund, men just det där tror jag på. Men, jag är övertygad om att det mer är så att en välstimulerad hund är lugnare än en understimulerad hund ;) Vissa typer av lek blir stressande för vissa hundar, så att bara säga "lek lugnar" blir ju tokigt. Att en schäfer blir stressad om den inte får arbeta ser jag som så självklart att jag är förvånad över att folk känner ett behov av att forska på det. En brukshund som inte har behov av att träna, den tvivlar jag på att kan vara en rastypisk och bra brukshund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

peafie
0

#15 Ok! Som forskare vid ett av nämnda lärosäten blev jag nyfiken på ett eventuellt samarbete, därav min fråga. 🙂

#16 Just därför kanske det är tacksamt att forska på just brukshundar, tänker jag. Att undersöka kortisolnivåerna hos sällskapshundar kanske inte ger lika stora skillnader, vilket gör att det är lättare att få forskningsresultat på hundraser med mer extremt energipåslag, varpå man sedan möjligtvis kan generalisera resultaten över fler raser (inkluderat sällskapsraserna).

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
0

#13 Tack!

#14 Det skulle jag också tro! Dock så är ju det olika från hund till hund, så det skulle nog vara knepigt att forska på. Hoppas att det görs iallafall!

#16 Varför gillar du inte Härliga Hund? Jag har precis börjat småläsa där ibland, men tycker att de framstår som ganska oseriösa av någon anledning. 

Håller med om att det är självklart, om det är en bra bruksschäfer det gäller! Det skulle vara kul om de kollade på iallafall ett par olika raser, kanske de vanligaste. Dvs ur olika kategorier.

#17 Det har du rätt i, bra förklaring!

Changrila
0

#18, Härliga hund har haft en mängd rejäla faktafel i sina texter, det är inte ens speciellt ovanligt utan det verkar dyka upp något i nästan varje nummer. Sedan är det för mycket "gulligull" för min smak och i äkta skvallertidningsstil skriver de i ena numret om hur bra en sak är för att i nästa nummer skriva om hur dåligt samma sak är. Det är ingen ordning alls och jag upplever att de som skriver i tidningen älskar hundar men faktiskt har dålig kunskap om hundar, tyvärr!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ipopuma
0

Tycker det är en helt okej tidning för den vanliga svensson svensson. De uppmanar ägare att vara aktiva, ger olika tips på det och tar upp det viktigaste med hund. Samt lite mer rolig skvallerläsning ;) En bra tidning som inte går så djupgående in som vissa nördar vill att det ska göra "host host mig själv host host".

Jag tycker forskningen är riktigt intressant. Och håller med någon där uppe. En understimulerad arbetshund upplever jag mer stressad än när den har jobbat. Tyckte också det var intressant att vinterhalvåret var den mesta stressen för tävlingshundarna (off tävlingssäsong och vad jag vet många "slarvar" med träning/tar en paus) Hoppas de fortsätter med den här forskningen!

[AnimeV4]
0

#19 och #20 Tack för åsikter om det! Vad finns det för andra tidningar att föredra, om inte denna? :)

Ambrose
0

#21 Brukshunden såklart! <3

//Ambrose

[AnimeV4]
0

#22 Tror mig faktiskt ha sett den förut! Ska kika ☝️

Ambrose
0

#23 Om du är medlem i SBK så får du hem den gratis :) Vwt inte om den går att köpa på annat sätt.

//Ambrose

[AnimeV4]
0

#24 Då får vi se framöver då! Tack för tipset! 😃

ipopuma
0

tipsar också brukshunden och hundsport

hemul
0

Det där med lek, det behöver ju egentligen inte vara leken i sig, utan att hunden interagerar på ett kravlöst sätt med sin människa, får ta initiativ o.s.v. Så är ju vi också, vi behöver ett socialt sammanhang. Kanske funkar det lika bra att bara få vara med och delta i olika saker som ägaren/familjen gör, bli pratade med, visade saker. Det finns ju hundar som jobbar/tränar/tävlar, rastas och motioneras och sen bara existerar de. Hur kul kan det vara?

[AnimeV4]
0

#27 Intressant!👍

Sugar Mist
0

#9 Absolut hänger det ihop, jag ser mycket på min hund hur jag själv mår för när jag mår dåligt och stressar blir han en avspegling av mig.

-