Lära hund dra i dragsele
Min tik är en hejare att dra i halsbandet.. Men åker selen på så går hon fint. Hur kan jag lära henne att dra i selen? Jag berömmer om hon börjar dra om hon skulle se något spännande m.m men är rädd att hon bara tror jag hejar på hennes "jakt" på det roliga och inte själva dragandet. Har ni några tips? Kan tillägga att hon är duktig på att dra tex pulka men nu är jag mer inne på att hon ska dra mig när jag har bältet på och vi är ute och går/joggar.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Det är jaktinstinkt som gör att de allra flesta draghundar faktiskt drar, hitta vad som triggar henne och låt henne jaga det.
Hetsa hesta hetsa! Tänk "pitbulls" som hetsas mot däck.
Okej! Då fortsätter jag på samma spår! Måste hitta något som triggar henne lite extra. Jagar jag på med rösten brukar det sluta med att hon ska hoppa och busa med mig.. :P
Jag brukar lura min att det kommer något intressant där framme, "Ja spring och kolla! Vad är det? Spring!"
#4 bra tips!
#5 Brukar även använda "Kaniiiiiiiiiin!!!" 😃
#6 haha, det skulle nog funka också :D när jag ska kolla till utekaninerna och Luna är med säger jag nästan alltid "ska vi gå till ninerna?" Då springer hon till buren och gnyr :)

På våra grundkurser i drag lär vi hundarna att lägga tyngd i selen. De får prova att dra en trasmatta först, sen kätting eller ett däck. När poletten trillar ner testar de en riktigt kort sväng med cykel/sparkcykel eller skidor/släde/pulka om det är snö.
Ska man dra pulka med skalkar, gå promenader med bara skakel först, innan pulkan sätts dit. Drar man pulka utan skakel, sätt ett koppel till pulkan så du kan styra och bromsa den.
Vid DW och pulka, ha en kombisele där ni sätter draglinorna i sidoringarna. En nomesele kan man sy fast ringar i sidorna själv på. det är bättre än att dra med rumplina, då de inte är gjord för att dra för lågt, och det snedbelastar då.
Något att jaga är toppen att ha i början. Antingen en människa som springer/cyklar/skidar ed före, eller helst ett annat hundekipage. Hundar lär sig mycket av att härma, så ser de en annan hund göra det, blir det lättare för dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
De kanske beror på vilken sorts drag du vill hålla på med i framtiden.Om de bara att du vill träna upp musklerna så måste hunden först vara trygg i selen(att inte selen är ett störnings moment). Om hunden inte är de är de bara att sätta på selen när ni går på promenader tills du ser att hunden inte ät påverkad av den. Sen första gången du ska dra med vikt är ett bra föremål kedjor. Dom är lätta att fästa vid ett snöre och dom följer bra på alla underlag från asfalt till skogsterräng. man brukar säga att 5% av hundens vikt i en kilometer är en bra start för att lära hunden hur man ska gå när man drar. Kom ihåg att värma upp hunden 10 min före och efter draget annars kommer hunden få mjölksyra i benen.
Ett däck är de vanligaste an brukar dra men de är alldeles för tungt för en hund. Första att de väger mycket och att de kommer kännas tyngre när den den släpas på marken och kan fasta om du går i i svårare terräng än gräsmatta. de kanske är något man använder för erfarna slädhunds dragare men inger till nybörjare. 🙂
Tack för tipsen! Tanken är väl att bygga lite muskler. Hon har dragit hem foder till djuren från förrådet(typ 200m bara) och det tyckte hon var kul men jag måste gå vid hennes huvud och prata med henne annars blir hon osäker. Antar att det blir bättre med tiden. Nu när snön försvunnit är tanken att lära henne dra när jag cyklar. Får nog sätta syrran på en cykel framför och locka på henne, blir nog fart på Luna då :)